(17.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
Já ale znovu říkám, že konkrétní jednací řád si pak schválí ta zastupitelstva. A kdo si to schválí? No ta většina, ta koalice. Takže oni si mohou schválit pak, že ta distanční forma může být prakticky z jakýchkoliv důvodů. To znamená, že když jim bude chybět v uvozovkách jeden hlas, tak se ten zastupitel může přihlásit, i kdyby byl kdekoliv, a může pouze říct, jsem pro, a v tu chvíli je to usnesení schváleno. Prostě takto se to dělat nedá. Ano? Myslím si, že jako ministr vnitra jste ty mantinely měl určit vy a měl jste jasně říct, jestliže může být distanční forma, vy chcete dát tu benevolenci samozřejmě těm zastupitelům, aby si to udělali v rámci těch jednacích řádů, a může to samozřejmě vést k tomu, o čem jsem tady hovořila.
Říci mi, že od roku 2000 se ty limity neměnily a že tedy je to 3,75násobku cenové hladiny, že jste dali pětinásobek... Víte, má to být platné od 1. ledna roku 2024. Příští rok jsou krajské volby. Jako já nevím, co si o tom mám myslet, že když tedy o dotačních penězích pro instituce v kultuře, ve sportu, ve zdravotnictví dnes do 200 000 rozhoduje rada, a vy to chcete zvednout na milion bez veřejnosti, protože rada je neveřejná. Já znovu opakuji, že je to nepřijatelné. A myslím si, nevím proč, a řeknete, že tedy došlo k násobku. Takže vy mi chcete říct, že kraje budou mít tolik peněz, aby mohly dávat dotace v této vysoké částce a aby o tom právě mohla rozhodovat jenom rada?
Myslím si, že to, co jste tady v tuto chvíli řekl, že to považujete za správné, že tedy ty limity takto navýšené jsou podle vás správné jak u finančních darů, a že tedy transparentní organizace všechny to schválily, že to schválili Piráti. Řekl jste, já tak předpokládám, že jste to v koalici určitě nějakým způsobem projednal, než jste sem tento zákon s těmito změnami přinesl. Já znovu říkám ano, pojďme se bavit o nějakém navýšení. Ale myslím si, že v žádném případě to navýšení nemůže být pětinásobné a nemůže to být například u dotací z 200 000 na milion korun, u finančních darů u krajů ze 100 000 na 500 000 korun. Myslím si, že je to opravdu jako obrovský nárůst.
A znovu říkám, že nejvyšším orgánem v rámci měst, obcí a krajů je zastupitelstvo. Zastupitelstvo je veřejné, můžou tam přijít jak organizace, můžou tam přijít občané a můžou se ke všem předkládaným materiálům vyjadřovat. U rady tomu tak není. Rada probíhá se zavřenými dveřmi.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji paní poslankyni. S faktickou poznámkou se hlásí pan ministr. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo. Já už jenom faktickou poznámku, do dvou minut se vejdu. Já jsem se opravdu snažil o věcnost. Prostřednictvím paní předsedající, paní poslankyně, vy už vidíte u mě ironii a nějakou nadřazenost, jenom když řeknu dobrý den. Já jsem se tady skutečně vám snažil věcně odpovědět a té věcnosti se budu držet i nadále.
Ano, já obcím a městům věřím. Věřím, že jednotlivá zastupitelstva jsou schopna si navrhnout svá pravidla pro distanční jednání a že jim to nemusí předepisovat ministr vnitra. Skutečně tomu věřím a myslím si, že to správný postup. My stanovujeme nějaký obecný rámec pro to, že se umožňují distanční jednání, přičemž znovu zdůrazňuji, je nepopiratelné právo každého zvoleného zastupitele na osobní účasti na zastupitelstvu města či obce. To tak prostě je. A my vycházíme z praxe, ať se nám to líbí, nebo nikoliv, že právě od té covidové doby některé obce a města si začaly vymýšlet nejrůznější pravidla, která neměla žádnou oporu v zákoně, pro to, aby mohla jejich jednání částečně probíhat distančně, a vytvářely prostředí právní nejistoty, zda rozhodování zastupitelstva vedené takovou formou mají skutečně tu hodnotu, kterou po právní stránce mají mít. Takže naopak tento návrh zákona, tato novela tomu pravidla a řád dává.
A rada obce, pokud se bavíme o limitech, se přece ze zákona vždycky zodpovídá zastupitelstvu. Stejně tak je to u kraje. A znovu - zastupitelstvo ten limit může ponížit, pokud své radě jako takové nevěří. A pokud máme 3,75násobek cenového růstu od roku 2000, tak ten pětinásobek navrhovaný v tomto zákoně, v této novele, nepovažuji za příliš vysoký. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A tímto se blížíme k závěru obecné rozpravy, nemám do ní už nikoho přihlášeného, skutečně už zájem nevnímám, tak ji končím.
Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, neboť se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve samozřejmě rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Táži se, navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 16 bylo přihlášeno 167 poslankyň a poslanců, pro 139, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Není tomu tak.
Dále zazněl v rozpravě návrh na zkrácení lhůty, navrhl to pan poslanec Ondřej Lochman a navrhl zkrácení - zdůrazňuji - na 25 dní. (Žádost o odhlášení.) Ano, všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami.
Ještě posečkáme. Pan poslanec si vyřídí náhradní kartu k hlasování. To jen pro informaci, čekáme na číslo náhradní karty. A prosím jenom o číslo náhradní karty u pana poslance Berkiho. Je to 36.
Můžeme přistoupit k hlasování o návrhu na zkrácení lhůty na 25 dní.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu a ptám se, kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 17 bylo přihlášeno 158 hlasujících, pro 155, proti 1. Konstatuji tedy, že lhůta byla zkrácena na 25 dní.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a ukončuji projednávání tohoto sedmého bodu. A konstatuji, že si předáme řízení schůze. ***