(16.30 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Nově bude výše odměny konkrétního zastupitele stanovena jako součin základny, což je průměrná hrubá měsíční nominální mzda za první pololetí předchozího roku vypočtená Českým statistickým úřadem, a koeficientu podle velikosti daného územního samosprávného celku. Například u obcí se navrhuje zachovat stávajících 11 velikostních kategorií a zároveň samozřejmě typu vykonávané funkce - starosta, člen rady, řadový zastupitel a tak dále. Tím bude zajištěno automatické přizpůsobování výše odměn pohybu výše mezd v národním hospodářství. Stejně jako dosud bude konkrétní výše odměny ze zákona vyplývat uvolněným zastupitelům, zatímco v případě těch neuvolněných zákon stanoví pouze horní hranici a konkrétní výši odměny jim určí svým rozhodnutím zastupitelstvo obce.

Vzhledem k tomu, že Ústavní soud stávající právní úpravu zrušil s účinností ke konci letošního roku, je potřeba do té doby přijmout nové řešení. Proto je navrženo nabytí účinnosti tohoto zákona k 1. lednu 2024.

V zákoně o obcích je navrhováno zavedení institutu společenství obcí. Půjde o platformu bližší spolupráce mezi obcemi na úseku samostatné i přenesené působnosti. Společenství obcí bude specifickým druhem dobrovolného svazu obcí a v zájmu efektivnějšího výkonu správních činností bude společenství umožňovat jednotlivým členským obcím sdílení jejich personálních kapacit.

Dále novela obsahuje nastavení zákonných pravidel distančního jednání orgánů územních samosprávných celků včetně potřebných garancí zachování veřejnosti takových jednání. Rozhodnutí o uplatnění distančního jednání bude na zastupitelstvu, respektive na radě daného územního samosprávného celku.

Úpravy reagují i na zkušenosti fungování územních samospráv v době nouzového stavu, například zvýšení limitů vymezujících právní jednání, o nichž je rozhodování vyhrazeno zastupitelstvu. Je to pětinásobek, tedy například u obcí z 20 000 na 100 000 korun. Zároveň je zde výrazně posílena pravomoc starosty při řešení mimořádných situací.

Další změny reagují na poznatky z praxe včetně vhodnějšího nastavení pravidel přenášení výkonu přenesené působnosti či úpravy výkonu kontroly a dozoru.

S ohledem na potřebu zaplnit mezery v zákonech o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze týkající se odměňování členů zastupitelstev, vzniklé nálezem Ústavního soudu, do 1. ledna 2024, považuji za nezbytné urychlené projednání návrhu na půdě Poslanecké sněmovny. Proto si v rozpravě dovolím já nebo někdo z mých kolegů navrhnout zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní poprosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Robert Stržínek. Prosím.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, máme před sebou zákon, který v podstatě obdobným způsobem novelizuje obecní zřízení, krajské zřízení a zákon o hlavním městě Praze. Výhradně obcí se však týká nový institut, takzvané společenství obcí. Stávající způsoby dobrovolné spolupráce obcí jsou přitom zachovány. Obce mohou i nadále vytvářet a vstupovat do dobrovolných svazků obcí a jiných forem meziobecní spolupráce, a to i s přesahem přes hranice správního obvodu obce s rozšířenou působností.

Nově zaváděné společenství obcí má umožnit obcím v rozšířené míře spolupracovat dobrovolně i při výkonu přenesené působnosti a poskytnout jim k tomu sdílený personální aparát. Prostřednictvím zaměstnance společenství obcí, takzvaného létajícího úředníka, může obec, která je členem tohoto společenství, vykonávat správní činnosti, a to v samostatné i přenesené působnosti ve vztahu k přenesené působnosti v základním, tedy takzvaném jedničkovém rozsahu. Jedinou výjimkou, kdy nelze létajícího úředníka využít, je úsek volebních zákonů. Nositelem působnosti přitom zůstává i nadále daná obec.

Nový institut je základem pro spolupráci v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností, přičemž se stanoví minimální počet participujících obcí. V praxi se bude jednat o situace, kdy obce nemají v úmyslu sjednat na výkon přenesené působnosti veřejnoprávní smlouvu. Podle navrženého znění bude rozsah výkonu správních činností, který bude zajišťován prostřednictvím zaměstnance společenství obcí, určován tajemníkem obecního úřadu, případně starostou tam, kde tajemník není.

Důvodová zpráva zní v tomto ohledu optimisticky, pojímá společenství obcí jako základní pilíř budoucí konstrukce změn v meziobecní spolupráci, jako nosnou konstrukci, na kterou budou prostřednictvím zvláštních zákonů přesouvány kompetence s nadmístním významem, jako je třeba strategické plánování.

Za jednoznačně praktickou právní úpravu považuji modernizaci jednání zastupitelstva obce a rady obce tak, aby jednání těchto orgánů nebyla paralyzována v případech, kdy se jednotliví členové těchto orgánů nemohou jednání fyzicky zúčastnit. Aby orgány nebyly paralyzovány, zavádí se distanční účast členů zastupitelstva obce, kraje či hlavního města Prahy na jednání zastupitelstva a členů rady obce, kraje či hlavního města Prahy na schůzi rady a možnost distanční účasti veřejnosti a dalších osob na jednáních zastupitelstev. Navržené ustanovení přitom kopíruje stávající výkladovou praxi a pozdvihuje ji do textu zákona. Podmínkou však i nadále zůstává, že distanční účast připouští jednací řád příslušného orgánu.

Jedním z podstatných bodů, kvůli kterému ostatně byl tento tisk zařazen i na dnešní mimořádnou schůzi, je navržená automatická, zákonem garantovaná valorizace odměn členů zastupitelstev. Výše odměn uvolněného člena zastupitelstva a maximální výše odměny neuvolněného člena zastupitelstva se určí jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze příslušného zákona podle zastávané funkce a velikostní kategorie obce, kraje a městské části hlavního města Prahy. Za základnu pro výpočet odměny od 1. ledna do 31. prosince kalendářního roku se přitom považuje průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství dosažená za první pololetí předchozího kalendářního roku podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu známých k 1. říjnu předchozího kalendářního roku.

Aby nová úprava určování výše odměn členů zastupitelstev byla využitelná již pro rok 2024, je navržena účinnost zákona dnem 1. ledna 2024. Přechodná ustanovení upravující první publikaci výše základny pro výpočet odměny nabudou účinnosti již dnem následujícím po dni vyhlášení tak, aby územní samosprávné celky mohly s novou výší odměn ve svých rozpočtových kalkulacích počítat a mohly se nové právní úpravě případně přizpůsobit i zastupitelstvem určené odměny neuvolněných členů zastupitelstev. Prakticky to bude vypadat tak, že každoročně bude odměna valorizována součinem základny pro výpočet odměny, kterou vyhlásí ministerstvo, a koeficientu stanoveného v příloze zákona. Koeficient vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce. Platí, že neuvolněnému se schvaluje odměna až do maximální výše, takže jde o maximální možnou odměnu s tím, že nově se na výkon radního nevztahuje součet až tří odměn při souběhu více funkcí. Mimořádné odměny bude možné projednat i na základě dodatečného zařazení na program zasedání zastupitelstva. Také neuvolněným členům zastupitelstva bude umožněno čerpat příspěvek na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění, který dosud mohlo zastupitelstvo schválit jen pro uvolněné členy zastupitelstev. U krajů i hlavního města je úprava obdobná. V posledním případě jsou v tabulce uvedeny i koeficienty pro městské části. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP