(16.20 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Těch 24 měsíců se tenkrát dávalo z toho důvodu, že to byla v podstatě úplně nová dávka. Chtěli jsme vědět, jak bude fungovat, a také se v praxi ukázalo, že tedy vzhledem k tomu, že některá řešení, která samoživitelky nebo samoživitelé využívají, skutečně jsou natolik dlouhá, že těch 24 měsíců je potřeba navýšit. Vzhledem k tomu, že samoživitelky teď v minulých měsících prožívaly nelehké období, tak je naprosto jasné, že s tímto projednávaným tiskem věcně souhlasíme a i se zkrácením lhůty. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. A nyní je dále řádně přihlášena paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, ujměte se slova.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážení zástupci vlády, vážené kolegyně, kolegové, novela navrhuje prodloužení období vyplácení náhradního výživného z 24 měsíců na 48 bez nutnosti podávat novou žádost. Platný zákon o náhradním výživném funguje v případech, kdy je dítě ohroženo chudobou kvůli nevyplácenému výživnému, a samoživitelé sami prokážou aktivní přístup ve vymáhání takzvaných alimentů od druhého rodiče, který neplatí. Nicméně dočasnost podpory 24 měsíců může být problematická v situacích, kdy se výživné od povinné osoby vymáhat nepodaří, a proto budeme podporovat a budeme hlasovat pro prodloužení doby vyplácení výživného na dvojnásobek času. Prodloužení tohoto období by mělo být prospěšné v poskytování potřebné podpory a stability nezaopatřeným dětem.
Od platnosti a účinnosti zákona bylo doposud podpořeno zhruba 15 000 dětí, kdy průměrná měsíčně vyplácená částka se pohybovala do 2 000 korun, většinou v průměru kolem 19 stovek. Odvíjí se od rozhodnutí soudu o výši výživného, maximálně však stát může na jedno dítě vyplatit 3 000 korun měsíčně. V tomto okamžiku nemáme informace o tom, jak se státu daří dlužné výživné na neplatičích vymáhat, a nemáme informace ani o délce vymáhání. Pokud tento nástroj bude funkční, na jedné straně pomůže dětem a samoživitelům a na straně druhé od neplatičů bude stát schopný vymoci dlužné částky, je namístě zavedený systém i do budoucna podpořit. Pokud ani stát ve vymáhání úspěšný nebude a nenastaví dosti citelné a znepříjemňující opatření vůči dlužníkům, bude namístě se do budoucna zamyslet nad další podobou pomoci dětem a samoživitelům a přijmout razantní opatření proti těm, kteří neplní své vyživovací povinnosti.
V tomto okamžiku hnutí SPD navrženou novelu podpoří, a to i ve zkráceném čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji a ptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v obecné rozpravě? Už nemám nikoho přihlášeného, a proto obecnou rozpravu končím.
Nyní rozhodneme, a já zagonguji a přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
S přednostním právem ještě chce pan ministr.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Chci velmi stručně zareagovat a poděkovat kolegyním a kolegům z opozice za jejich vystoupení, za jejich pohled na danou věc a za pochopení naléhavosti a potřebnosti. Děkuji, vážím si toho.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu ministrovi. A zavnímala jsem, odhlášení je žádáno, všechny vás odhlašuji, prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 490 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro předložené usnesení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 14 se účastnilo 139 hlasujících, pro 138, proti 0. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.
A já tedy nyní zahajuji podrobnou rozpravu, do které - počkám, až se to objeví na tabuli - do které nemám nikoho přihlášeného. V sále není zájem o přihlášku. Já tedy podrobnou rozpravu končím. Opět se optám, zda je zájem o závěrečná slova u pana ministra, u paní zpravodajky? Není tomu tak, Takže přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 588/2020 Sb., o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném), podle sněmovního tisku 490."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 15 bylo přihlášeno 152 hlasujících, pro 139, proti 5. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas a projednávání končí.
Děkuji panu ministrovi, paní zpravodajce a končím projednávání tohoto bodu.
Bod, který následuje, je bod číslo
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb.,
o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 499/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Zdravím vás, vážené kolegyně, vážení kolegové po letní pauze. Dovolte mi přednést úvodní slovo k návrhu zákona o obcích, krajích a hlavním městě Praze. Logicky očekávám diskusi. Já se pokusím v tom úvodním slově shrnout ty základní tematické okruhy, kterým se daná novela věnuje.
Za prvé tato změna reaguje na dlouhodobé požadavky zástupců územních samosprávných celků o tom, aby došlo k automatické valorizaci jejich odměn, tedy k tomu, aby nebylo rozhodování o jejich odměnách přímo závislé na politické vůli vlády České republiky. Zároveň bych chtěl říci, že navrhovaná novela plně odpovídá závěrům Ústavního soudu, který v květnu letošního roku na návrh senátorů stávající právní úpravu stanovení výše odměny zastupitelů zrušil. ***