(11.30 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

Nyní přistoupíme k prvnímu bodu pořadu, kterým je

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 487/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela, kterého tímto prosím, aby se ujal slova, a vás, kolegyně a kolegové, prosím, abyste se ztišili. Mezi tím předám ještě řízení schůze. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych krátce okomentoval předložený materiál, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další souvisejících zákony. Ministerstvo průmyslu a obchodu předkládá návrh novely energetického zákona s cílem podpořit využití potenciálu obnovitelné energie a snížit tak závislost na fosilních palivech. Zároveň jsou tímto návrhem implementována vybraná ustanovení dvou evropských směrnic, a sice směrnice číslo 219/944, o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, a směrnice číslo 218/2001, o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Návrh zákona zavádí energetická společenství a společenství pro obnovitelné zdroje. Podstatou komunitní energie je samovýroba elektřiny z obnovitelných zdrojů a její sdílení mezi členy komunity. Stávající situace kolem cen energie motivuje mnoho lidí k hledání individuálních řešení zajištění si dodávek energie nepocházející z fosilních paliv, které nejsou vázány na obchodování na burzách. Legislativní ukotvení energetických společenství a základních principů jejich působení na trhu s energií usnadní realizaci komunitních energetických projektů.

Předložený materiál kromě definování toho, co je energetické společenství a kdo do něj může vstoupit, obsahuje pravidla, jakým způsobem řešit sdílení elektřiny vyrobené ve společenství tak, aby bylo respektováno stávající fungování trhu s elektřinou. Klíčové je, aby při sdílení bylo možné párování výroby a spotřeby a vyhodnocování toků elektřiny a jejího sdílení v rámci energetického společenství. Sdílet elektřinu bude možné nejen mezi členy společenství, ale také mezi zákazníky. S tím souvisí zavedení institutu datového centra, které má pomáhat praktickému zajišťování datových výměn pro sdílení elektřiny.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje vznik komunitní energetiky, a to zejména jako lokální výrobu a spotřebu elektřiny. Jsme pro to, zavádět sdílení elektřiny postupně, protože vyúčtování sdílené elektřiny a výměna dat bude vyžadovat velké změny u mnoha účastníků trhu. Finální řešení bude možné až s plnou funkčností elektroenergetického datového centra, které zajistí všechny datové výměny v oblasti sdílení elektřiny. To se předpokládá v polovině roku 2026.

Další oblastí úpravy je zavedení pojmu zranitelný zákazník do národního právního řádu a způsob jeho ochrany, pokud jde o jeho práva podle energetického zákona a také ve vztahu k povinnostem provozovatelů distribuční soustavy. Navrhujeme jít cestou zdravotně zranitelného zákazníka.

Navrhované úpravy energetického zákona umožní občanům, obcím a malým podnikatelům zapojit se do komunitní energetiky a snížit jejich závislost na fosilních palivech prostřednictvím lokální výroby energie a jejího sdílení. Je to také nástroj, jak zmírnit dopady vysokých cen energie na zákazníky. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a poprosím vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů. Přeji hezké dopoledne, kolegyně, kolegové. A nyní bych poprosila pana poslance Ivana Adamce jako zpravodaje pro prvé čtení, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se pokusím být velmi stručný. Jsme v prvním čtení a pan ministr víceméně popsal, co je obsahem navrhované novely. Nicméně je to už řada měsíců, kdy tady mluvíme o komunitní energetice, a musím říct, že ty prvotní návrhy byly řekl bych ne úplně konformní s tím, co bychom od toho chtěli mít, a myslím si, že řada zájmových skupin očekávala od komunitní energetiky něco, co se jim rozhodně nemůže splnit. Ta očekávání jsou velká. A já říkám, velká očekávání většinou přináší velká zklamání. A je potřeba říct, ale ten základ tady řekl pan ministr, je to vlastně efektivní hospodaření s elektřinou z obnovitelných zdrojů. To je základ. Je to úspora, hledání úspor, není to byznys. Tady já bych chtěl připomenout roky 2008 až 2010, kdy bohužel z obnovitelných zdrojů se stal řekl bych byznys, který prostě neměl obdoby, a to se tady nesmí opakovat. A znovu opakuji, není to o byznysu, je to o úspoře, je to ošetření, je to o efektivitě.

Co se týká nákladů, to tady nezaznělo, tak je potřeba říct, že bude potřeba posílit Energetický regulační úřad, je tam návrh deset lidí navíc, což má určitou logiku. Pak je tady také osvobození od daně ve výrobě do 50 kW a to znamená, tento výpadek se odhaduje na cirka 700 až 800 tisíc korun.

Také tady padlo to, že vlastně základem komunitní energetiky, takové to srdce, je to centrum, to energetické datové centrum, které, jak správně pan ministr říkal tady, by mělo začít fungovat v polovině roku 2026. A já bych chtěl říct, že ono vlastně v nějaké podobě bude fungovat asi od zavedení, protože tady ta účinnost je vlastně od prvního dne, kdy to vyjde ve Sbírce, nebo od prvního dne následujícího po dni vydání ve Sbírce. Tak to datové centrum musí fungovat v nějaké podobě, protože jinak si to prostě nespočítáme. A také to není o tom, že prostě ta elektřina jako fyzicky probíhá v těch drátech, to je trošku jinak, to jsou všechno virtuální výpočty, a bez prostě té elektroniky se dneska neobejdeme, a proto já varuji tady zavádět další věci do návrhu tohoto OZE II, které spíš patří do samostatného zákona OZE III, kdy se bude jednat o akumulaci a dalších krocích, které je potřeba ke komunitní energetice doplnit, protože bez toho funkčního a plnohodnotného datového centra prostě to fungovat nemůže, a než udělat chybu, tak je potřeba radši být rozvážný a dostat se k těm věcem postupně, tak jak budeme mít řekl bych ty materiální možnosti.

Takže já si myslím, že je to svým způsobem revoluční návrh zákona. Je to logické doplnění moderní energetiky, je to vlastně využití těch obnovitelných zdrojů, které někteří považují za spásu v energetice. Já je považuji za doplněk energetiky, protože mají určité vlastnosti, které se nedají přejít, a stabilní zdroj prostě je stabilní zdroj, a tyto doplňky samozřejmě usnadňují řekl bych vztah výroby k životnímu prostředí, prostě šetříme tady na uhlíkových emisích. Nicméně je potřeba říci, že moderní energetika potřebuje řekl bych souhrn opatření, nerad to používám, toto slovo, ale je potřeba tam zahrnout všechny možné typy zdrojů a samozřejmě snažit se, aby ty stabilní zdroje byly ty nízkoemisní a do budoucna skoro bezemisní, v našem případě je to jádro, jaderná energetika, a brát tento návrh zákona jako výrazné vylepšení stavu v obnovitelných zdrojích.***




Přihlásit/registrovat se do ISP