(15.30 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)
Ale pojďme ke konkrétním návrhům, které tu dnes vláda a pan ministr Jurečka předkládá. Bohužel, vládní návrh na změnu zákona o důchodovém pojištění není ani první, ani žádnou jinou částí dlouho slibované důchodové reformy. Jde pouze o sérii několika parametrických úprav tohoto zákona, které se týkají podoby řádné a mimořádné valorizace důchodů a zpřísnění podmínek pro odchod do předčasného starobního důchodu i podmínek jeho pobírání, výše či jeho zvyšování. Jde tedy pouze a jedině o snižování tempa růstu důchodů a jejich reálné hodnoty a kupní síly oproti současnému stavu.
Vláda chce snížit tempo růstu řádných valorizací důchodů a mimořádné valorizace chce rovnou zrušit, což poškodí všechny důchodce a nejvíce ty nízkopříjmové. Zpřísnění podmínek pro odchod do předčasného důchodu zase neodůvodněně silně zasáhne a poškodí občany, kteří tvrdě celý život pracují, už třeba od sedmnácti, osmnácti let, v těžkých profesích a mají podlomené zdraví, anebo prakticky všechny pracující vysokoškoláky. Vláda chce tyto lidi trestat dokonce pětkrát: zkrátí dobu, o kolik let dříve před řádným odchodem do důchodu mohou jít do předčasného, z pěti na tři roky. Dále prodlouží dobu účasti na důchodovém pojištění, po které lze odejít do předčasného důchodu, z 35 na 40 let. Za třetí zpřísní koeficient trvalého krácení předčasného důchodu. Za čtvrté navrhuje úplný zákaz valorizací zásluhové, tedy té výrazně vyšší složky předčasného důchodu. To je amorální až protiústavní. Pátým trestem pro příjemce předčasných důchodů ze strany vlády je zákaz přivýdělku prostřednictvím výdělečné činnosti, tedy v dikci zákona zákaz výkonu pojištěného zaměstnání, byť by šlo o minimální částečný úvazek.
Návrh ministra Jurečky snižuje rozsah podstatné části řádné valorizace důchodů ze současného procentuálního poměru odpovídajícího polovině růstu reálných mezd na třetinu tohoto růstu a mimořádné valorizace rovnou ruší. Mimořádné valorizace důchodů v případě růstu inflace, takzvaného důchodcovského spotřebního koše, nad 5 % ve sledovaném období má nahradit jakýsi dočasný sociální příspěvek, sociální dávka nazvaná přídavek k důchodu, vyplácený jen po omezenou dobu několika, tří až šesti měsíců, do příštího řádného zvýšení penzí.
A další problém je spojený s tímto příspěvkem, že tento přídavek by se navíc nestal na rozdíl od současné mimořádné valorizace trvalou a pevnou součástí výměru důchodů, což významně a trvale sníží důchody všem příjemcům. To znamená, že dosud při zákonné valorizaci, když došlo k mimořádné valorizaci důchodů, tak se to samozřejmě příjemcům důchodů započítalo pro další období jako základ k další valorizaci. Teď vláda to navrhuje tak, že to bude nahrazeno jednorázovým příspěvkem, který se ale do té budoucí valorizace už nezapočítá. Takže v podstatě nejde jenom o to řekl bych faktické okradení důchodců o slíbenou valorizaci, jak jsme toho byli svědkem ze strany vlády teď v červnu, kdy jste vzali důchodcům v průměru 1 000 korun měsíčně, to znamená ročně už je to pak 12 000 korun, ale vy jste jim vzali ve skutečnosti více, protože kdyby došlo k valorizaci tak, jak ze zákona na to měli občané právo v červnu, tak se zvýší základ pro valorizaci i pro příští rok a logicky by důchodci dostali více. To znamená, to není jenom v průměru o tisícovku měsíčně. Když do toho zahrneme i příští rok, vy jste vzali těm důchodcům mnohem více než v průměru tisícovku měsíčně. A teď, protože to chcete nahradit jednorázovou dávkou místo dosavadní zákonné valorizace, samozřejmě ještě snižujete tu valorizaci dál. Takže to je skutečně problém, ano? A to nám, musím říct, vadí.
Vláda tento přídavek přirovnává, co se týče jeho průměrné nominální výše, k podobě letošní krácené červnové mimořádné valorizace důchodů, kterou řeší Ústavní soud. Jde tedy o snížení průměrné mimořádné valorizace u průměrného důchodu pokaždé od cca 1 000 korun se všemi dopady na další vývoj důchodu pro každého příjemce, tedy na snižování výše i tempa růstu tohoto důchodu. Tato bezdůvodná a asociální změna nevratně poškodí statisíce příjemců důchodů, povede do takzvané příjmové chudoby a to je pro nás nepřípustné.
Vrcholným paradoxem zrušení institutu mimořádné valorizace důchodů a jejího nahrazení dočasnou ad hoc sociální dávkou k důchodu je to, že by velmi reálně mohlo docházet k situacím, kdy by se důchody všech jejich příjemců k 1. lednu určitého roku po odebrání onoho dočasného přídavku mohly nejen reálně, ale i absolutně, tedy v nominální výši výměru, snížit.
Navíc kvůli tomu, že vláda Petra Fialy absolutně nezvládá boj s inflací, kterou sama kombinací svého diletantismu a nečinnosti přiživuje, už druhým rokem klesají reálné mzdy českých zaměstnanců. Jak víte, pokles reálných mezd českých zaměstnanců je podle nejnovějších údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci, OECD, dokonce má Česká republika nejvyšší pokles reálných mezd ze všech členských států OECD, a OECD, jak víme, sdružuje v podstatě dá se říci většinu vyspělých zemí světa. Takže i v tomto parametru je Fialova vláda dokonce nejhorší, nejhorší ze všech vyspělejších zemí na světě, což je samozřejmě celoevropský unikát, takže řádná lednová valorizace důchodů bude možná i opakovaně nižší než v předchozích letech už jenom proto, že růst mezd v ní nemůže být a nebude zohledněn, protože žádný není. Vláda má bojovat s příčinami inflace, s narůstajícím deficitem veřejných rozpočtů, proti astronomicky vysokým cenám energií, potravin a bydlení, a nikoliv proti seniorům a jejich životní a existenční úrovni. Oni deficit veřejných financí ani v evropském měřítku rekordní inflaci nezavinili.
Nižší inflace rovná se mimo jiné nižší náklady na valorizace důchodů. I proto byl takzvaný důchodový účet v předcovidové době, například v letech 2018 až 2019, v docela výrazném přebytku a může být vyrovnaný nebo přebytkový zase, když budeme mít ekonomicky gramotnou a příčetnou vládu. Dvouciferná inflace a stamiliardové schodky státního rozpočtu nejsou nějaké danosti shůry a navždy - je to jen a jen vizitka činnosti konkrétní vlády, tedy především současné Fialovy vládní pětikoalice.
My v SPD požadujeme, aby se podoba řádných valorizací nijak neměnila, aby institut mimořádných valorizací důchodů zůstal zachován, aby probíhal vždy o plný aktuální růst inflace v takzvaném důchodcovském spotřebním koši jako doposud a aby navýšení důchodů formou mimořádné valorizace bylo i nadále trvalou součástí důchodu. U valorizací důchodů jsme ochotni jednat a je to naše neměnné stanovisko již několik let, maximálně o takové jejich případné budoucí změně, která by jejich mechanismus nastavila co možná nejspravedlivěji, tak, aby nepoškozoval nízkopříjmové důchodce, k čemuž nyní nepochybně dochází.
Proto už také dlouho navrhujeme, aby byla v rámci valorizací co nejvíce zvyšována v závislosti na růstu míry inflace a reálných mezd o stejnou finanční částku, vypočtenou například z aktuálního průměrného důchodu, základní složka důchodů, která je pro všechny její příjemce jednotná, při současném zachování určité míry zásluhovosti. O té debatujme. Mimochodem, pozměňovací návrh s tímto obsahem podává k této vládní novele i naše poslankyně SPD Lucie Šafránková.
Co se týče vládního návrhu na zpřísnění podmínek odchodu do předčasného důchodu, je pro nás nemyslitelné jej v předložené podobě jakkoliv podpořit - a sdělili jsme to i ministru Jurečkovi při vzájemných jednáních - zejména proto, že možnost odchodu do předčasného důchodu ztěžuje příliš a naprosto nepřiměřeně, čímž ji činí pro široké skupiny občanů napříště prakticky nevyužitelnou, i proto, že tyto důchody paušálně nepřijatelně snižuje.
Obecně přitom jako SPD ohledně úpravy předčasných důchodů uznáváme potřebu nastavit podmínky jejich čerpání, jejich nastavení a jejich výše tak, aby předčasný důchod nebyl výhodnější než důchod řádný, k čemuž nyní v letech vysoké inflace někdy docházelo - nikoliv vinou žadatelů o důchod. K tomu ovšem stačí jedna jediná jednoduchá úprava jejich přepočtu. ***