(16.20 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Takže to je ten hlavní problém, že vy jste souhlasil s tím, že sem přijdou. A to je ten základ, že o tom budou rozhodovat pašeráci, a my proto jsme za to bojovali. A vy jste to teď celé spláchl a tady útočíte, vykládáte o Renew frakci. Co vám je do toho, v jaké my jsme frakci? My jsme bohatá nevěsta! Šest evropských poslanců bylo nejvíc, kromě Renew, kromě Macrona, ten měl sedm. Tak co to mícháte tady, co útočíte na toho Orbána? Jemu můžete poděkovat za ten plot, protože jsme byli, jsme měli tady plno těch migrantů, on je zastavil. A teď všichni staví ploty. Poláci, Dánsko, Švédsko se probudilo. Magdalena, bývalá premiérka, a tak dále. Tak vy o tom nic nevíte a ještě normálně útočíte.

Takže neodpověděl jste na mandát, nevíme tu pozici. Paní Mračková Vildumetzová tam ukázala nějakou informaci. Za naší vlády byla evropská agenda a tam se hlasovalo. Tam měla... Ten ministr dostal ten mandát. Ta Hubáčková, která odsouhlasila zastavení výroby se spalovacími motory, i když pan premiér Fiala 19. prosince 2021 řekl, že s tím nesouhlasí. Měla ten mandát, nebo neměla? Jaký to byl mandát? A ten váš mandát byl jaký? Vy jste nám to neřekl. Neodpovídáte na ty otázky, manipulujete a vy to vykazujete, že my jsme dostali nějaké... Vždyť to nemá nic společného.

Vy jste měli vybojovat 40 miliard pro Českou republiku, protože jsme přijali třetí největší množství ukrajinských - a to jsou skuteční uprchlíci. Vy tady mluvíte o solidaritě. Vždyť solidarita je dobrovolná, my jsme dobrovolně vzali ty Ukrajince, ne? Dobrovolně. A potom jsme měli požádat o peníze. To Řecko bude chtít peníze na ten plot. Orbánovi samozřejmě nedají nic, ale ty ostatní dostávají; Itálie, Španělsko, Řecko. No jednoduše, protože oni potom řeknou, no tak když nám nedáte peníze, no tak my to pustíme. A potom přijde Erdogan a bude taky mluvit. Takže nic o tom nevíte a tady mi dáváte nějaké rozumy, že já jsem to zneužíval. A ty výrazy, které jste tady citoval, já jsem žádný takový výraz nepoužil, já jsem vystoupil velice konkrétně. Zkrátka vy jste vůbec nepochopil, že jste něco odsouhlasil, co je v rozporu s programem SPOLU, v rozporu s Pirstanem, v rozporu s programovým prohlášením vlády. A ten princip, vynecháváte ten princip.

Znovu opakuji, vy jste řekl, Evropa říká minimálně 30 000 ilegálních migrantů, kteří jsou organizováni pašeráky. Přijďte! A když jich bude 300 000, jak se to bude rozdělovat, jak to bude fungovat? No je to pitomost od základu a vrátili jsme se do roku 2015. Když jste mluvil o solidaritě, solidarita je dobrovolná, a vy ji máte povinnou. Co to je povinná solidarita? Nechápu. My jsme dobrovolně tady přijímali ukrajinské uprchlíky a vy jste měli vybojovat peníze v Evropě. Nevybojovali jste. V4 je rozbitá. Tohle je výsledek. Polák je proti, Slovensko se zdrželo, Maďarsko je proti a tak dále. Takže je to peklo. A já vám držím palce, aby se nic nestalo, protože toto je skutečně bezpečnostní záležitost. A těch pět let - víc, šest let nebo sedm let, co jsme tam bojovali, tak vy jste to zkrátka teď zničil a ohrožujete bezpečnost občanů České republiky! (Potlesk poslanců hnutí ANO a bouchání do lavic zprava.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, stále se ještě ocitáme před otevřením rozpravy. Mám zde dvě přednostní práva. Jako první vystoupí pan poslanec Rozvoral, který zastupuje po zbytek dne předsedu klubu Radima Fialu, a poté pan ministr Rakušan. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády. Já se ve svém vystoupení, takříkajíc prvoinstančnímu schválení změn migrační a azylové politiky na úrovni Evropské unie, budu držet faktů. Konkrétních informací, citací a čistému popisu nejrůznějších souvislostí této záležitosti. Zdůrazňuji také, že v této věci nejde o žádné teoretické floskule a nezávazné politické proklamace, ale o závaznou a vynutitelnou unijní legislativu o změně klíčových právních předpisů v oblasti azylu a migrace na úrovni Evropské unie, a tím samozřejmě i pro všechny její členské státy. Dohoda z minulého týdne je de facto vstupní vyjednávací pozicí budoucímu závaznému nařízení o řízení o azylu a migraci, které budou povinny členské státy aplikovat do své legislativy, právních řádů a praxe přímo, bez jakýchkoliv změn či výjimek. Tato dohoda bude také základem pro jednání předsednictví Rady Evropské unie s Evropským parlamentem a pro následné finální hlasování o definitivní podobě těchto unijních závazných právních norem.

O čem se moc nehovoří? Toto budoucí nařízení o řízení o azylu má zavést společné azylové řízení v rámci celé Evropské unie, které budou muset jednotlivé členské státy provádět a jeho pravidla dodržovat v případech, kdy migranti žádají o mezinárodní ochranu. Dosud je tato problematika výsostnou kompetencí členských zemí a jejich národního azylového práva. A je to tak správně. A je to i jediná pro nás představitelná a přijatelná možnost. Zjednodušují se i jednotlivá procesní opatření, například se má zkrátit trvání azylového řízení na šest měsíců, což je též kontraproduktivní, a v řadě případů to neumožní dostatečně prověřit minulost žadatele o azyl a to, zda o sobě uvádí relevantní a pravdivé údaje.

Důležitou informací je i to, že toto předdohodnuté nařízení o řízení o azylu a migraci by mělo po jeho schválení nahradit stávající dublinská nařízení, tedy takzvané Dublinské dohody, které na území Evropské unie upravují azylové a migrační záležitosti dnes a jsou s určitými výhradami poměrně vyvážené. Druhou věcí je to, že některé členské státy je dlouhodobě nedodržují, ale to už je jiná věc. To mají řešit příslušné soudní orgány, například Soudní dvůr Evropské unie a podobně, ale určitě to není důvod k jejich překotné změně, která je navíc jednoznačně změnou k horšímu. Dublinské dohody například říkají, že migrant do Evropské unie musí žádat o azyl v takzvané první bezpečné zemi, do které v rámci Unie vstoupí, a že povinnost v tomto azylovém řízení rozhodnout má právě tato jedna země a nikdo jiný. Tento princip má být nyní mimo jiné zbourán.

Co má obsahovat v minulém týdnu navržený nový mechanismus povinné solidarity, což je vpravdě orwellovský termín? Několik věcí včetně takzvaného přemístění, což je v podstatě jen synonymum pro přesun migranta do jiné členské země Evropské unie na základě početních kvót, takže nejde tak docela o konec migračních kvót. Je fakt, že povinnou, tedy nařízenou, nadiktovanou solidaritu bude možné projevit i jinak. Například finančním příspěvkem ve výši v přepočtu bezmála 500 000 korun na jednoho nepřemístěného migranta, nasazováním personálu nebo opatřeními zaměřenými na budování jakýchsi blíže neurčených kapacit. A kvóty zde dle textu návrhu opravdu budou v podobě existence minimálního ročního počtu přemístění z členských států, v nichž většina osob vstupuje do Evropské unie, tedy z takzvaných států na vnější hranici Unie, do těch členských států, které jsou méně vystaveny takovým příchodům. Tento počet, tato kvóta je stanovena na 30 000 migrantů ročně, zatímco minimální roční částka na zmíněné finanční příspěvky se stanoví na 20 000 eur za jedno přemístění, přičemž obě tato čísla mohou být v případě potřeby zvýšena.

Mimochodem zděšení budí i to, že tyto finanční příspěvky nebudou směřovat k zemím zasaženým nejvíce ilegální migrací, ale do speciálně vytvořeného fondu, který bude spravovat Evropská komise. V návrhu rovněž figuruje termín kompenzace převzetím odpovědnosti jakožto druhostupňové solidární opatření ve prospěch členských států využívajících tuto solidaritu. To má znamenat, že přispívající členský stát, například Česká republika, převezme odpovědnost za posouzení žádosti o azyl osob, které by za normálních přirozených okolností a za současného právního stavu podléhaly předání do odpovědného členského státu dle zmíněných Dublinských dohod. A pozor, tento systém se stane povinným, pokud přísliby přemístění nedosáhnou 60 % celkových potřeb identifikovaných Radou Evropské unie pro daný konkrétní rok anebo nedosáhnou počtu stanoveného v nařízení, tedy 30 000.***




Přihlásit/registrovat se do ISP