(13.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
V dubnu 2022 rozeslal Národní orgán pro koordinaci členům pracovní skupiny Národního orgánu pro koordinaci doporučení auditního orgánu k výkladu článku 61 Finančního nařízení. Dále Národní orgán pro koordinaci ve spolupráci s životním prostředím a Ministerstvem financí připravil dotaz na Evropskou komisi k výkladu článku 61, který stanovuje pravidla týkající se střetu zájmů při nakládání s prostředky rozpočtu EU. Dotaz směřoval k obecnému výkladu tohoto článku v případě žadatele s vazbou na vládního funkcionáře, který se během výkonu své funkce mohl nacházet v potenciálním střetu zájmů. Dotaz byl dne 31. 5. 2022 ze strany Ministerstva financí postoupen Evropské komisi. Dne 11. srpna 2022 obdrželo Ministerstvo financí e-mailovou odpověď ředitele centrální finanční služby a Generálního ředitelství pro rozpočet. Tato odpověď byla poskytnuta všem řídícím orgánům.
Další riziko, kterým se zabývá, právě ta horizontální rizika pro čerpání takzvaných kohezních fondů v České republice, bylo riziko pozastavení plateb ze strany Evropské komise z důvodu vazby na svěřenský fond. Česká republika obdržela warning letter Evropské komise ze dne 23. srpna 2021 týkající se nastavení řídicích a kontrolních systémů v oblasti střetu zájmů. Evropská komise varovala před možným částečným porušením platební lhůty. Jaká byla nastavená opatření? Řídící orgán potvrdí nastavení a fungování svých postupů pro ověření střetu zájmů během hodnocení a výběru operací v souladu s doporučeními uvedenými v těch zjištěních jako takových. A jistě se budete ptát, jestli je splněno? Tak ano. Všechny řídící orgány potvrdily nastavení a fungování svých postupů pro ověřování střetu zájmů během hodnocení a výběru operací i řádné provádění metodického stanoviska vydaného ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou číslo 10. Toto bylo následně ověřeno a potvrzeno Ministerstvem financí, auditním orgánem v březnu 2022 byla ověřena a potvrzena funkčnost řídicího a koordinačního systému také u zbývajícího řídícího orgánu operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Některé operační programy jako Technická pomoc, Interreg, zdůvodnily nerelevanci § 4c zákona o střetu zájmů s ohledem na typy příjemců v daných programech a popsaly své metodické postupy, kterými je ošetřen střet zájmů dle článku 61 Finančního nařízení.
České orgány také podaly zprávu o provádění preventivních a nápravných opatření ke zlepšení fungování řídicího a kontrolního systému dotčených programů a do budoucna o provádění nezbytných finančních oprav v minulosti zjištěných. Auditní orgán Ministerstva financí ověřil a potvrdil nastavení zlepšení funkčnosti upravených řídicích koordinačních systémů všech operačních programů, v březnu 2022 byla ověřena a potvrzena tato funkčnost. Dne 21. 10. 2022 obdržela Česká republika dopis od Evropské komise, kterým Evropská komise ruší - znovu to opakuji - ruší varování před možným částečným porušením nebo přerušením platební lhůty pro všechny operační programy. Můžu vám je tady vyjmenovat - Zaměstnanost, Životní prostředí, Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, IROP, Doprava, Technická pomoc, Věda, výzkum, vzdělávání, Praha, Zemědělství a Interreg. Evropská komise tímto dopisem ruší pro výše uvedené operační programy povinnost předkládat při budoucích žádostech o platbu jak potvrzení, že v žádosti nejsou vykázány výdaje jenom příjemců držených ve svěřenských fondech, kde by byl příslušný grant udělen dne 1. září 2017 nebo později. Znovu říkám - zrušila tuto povinnost, protože Česká republika má vše splněno. Stejně tak zrušila potvrzení, že v žádosti nejsou vykázány výdaje (nesrozumitelné) příjemce ze skupiny Agrofert. I toto zrušila.
Já bych ráda poukázala na to, že skutečně tady dneska řešíme něco, co nemá opodstatnění toho udělat takovýto protiústavní krok. Nemá. Kdyby to ohrožovalo nějakým způsobem čerpání, tak to ještě třeba i já dokážu pochopit, protože samozřejmě pro nás toto musí být prioritou. Ale všechna ta opatření byla splněna. Evropská komise je potvrdila. To znamená, že tak jak si přečtete třeba závěr z té analýzy, tak ve sledovaném období byla splněna všechna související stanovená opatření a z registru vyřazena následující horizontální kritéria: střet zájmů, riziko pozastavení plateb ze strany Evropské komise z důvodu vazby na svěřenský fond, výklad kontrolních a auditních orgánů k veřejným zakázkám a tak dále. Naopak se v tom materiálu dočtete o identifikovaných rizicích čerpání. A na to by se měla Evropská komise - nejenom Evropská komise, ale hlavně naše Sněmovna soustředit, protože například jedním z těch nenaplněných horizontálních kritérií je nenaplnění očekávání výsledků dohody o partnerství v oblasti energetické účinnosti. Proč neřešíme tyto problémy, které Českou republiku mohou stát nemalé zdroje? Nebo je identifikováno riziko nedostatečné personální kapacity. No a co se dočítáme v médiích? Že se bude významně škrtat na rezortech. Tak já tomu nerozumím. My se tady snažíme nacpat do zákona, kam to vůbec nepřísluší, něco o střetu zájmů, ale aby tady povstala koalice a řekla milá Sněmovno, musíme tady řešit problémy, které skutečně s čerpáním evropských fondů máme, nedostatečné kapacity, nenaplnění dohody o partnerství - tak tyto věci neřešíme. Ale to jsou ty věci, které ve finále mohou ohrozit čerpání evropských fondů.
Já bych byla moc ráda, abychom se znovu zamysleli nad tím, že máme jiné problémy, že nemusíme tady neustále zaměstnávat Ústavní soud, že bychom měli být natolik fundovaní, abychom si odpověděli, že toto už je za hranou. Není to potřeba takto na sílu cpát do jiného zákona. A pokud tady k tomu vedou nějaké pomstychtivé pudy, tak bychom na půdě této Sněmovny na to měli zapomenout a zkusit se odrazit od toho, co reálně Českou republiku trápí a co bychom měli řešit. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády. Nyní je s přednostním právem přihlášená paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, no vážení páni dva ministři... Kdepak máme pana ministra? (Ministryně Černochová mimo mikrofon: Šel si odskočit na toaletu.) Dobře, chápu, my jsme tolerance sama. Já jsem to musela kdysi hlásit, když tady byla nedůvěra naší vlády, tak jsem musela chodit hlásit, i když jsem chtěla na toaletu, ale v pohodě, my toto nikdy požadovat nebudeme.
Dovolte i mně říct pár slov k tomu, co se tady dnes odehrává. Vládní koalice je totálně odtržená od reality. To dnes vidí i slepý. Řešení naprosto zástupných témat namísto zásadních problémů našich občanů. Nulová kompetence na klíčových rezortech. Absolutní sociální necitlivost. A naprosto, naprosto tristní komunikace, o čemž se přesvědčujeme dnes a denně. Naposledy zcela nulová komunikace s veřejností ohledně migrační dohody, kterou budeme řešit dnes odpoledne. To jsou ty hlavní body, které vládě neustále vyčítáme. A už to nejsme jenom my, politická opozice, ale je to stále více odborníků a expertů. Sype se vám to pod rukama. Ubývá lidí, kteří nad vámi nezlomili ještě hůl. Ale vy stále namlouváte všem, že je vše dobré, a děláte to skvěle. Asi bohužel všem včetně sebe samých.***