(13.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

A takto bych tady mohla vyjmenovávat dál a dál. A je to skutečně jenom důsledek toho, že se to dalo na poslední chvíli, v poslední minutě druhého čtení, a nebyla v podstatě možnost o těchto věcech diskutovat. Legitimní by bylo, kdyby se to normálně dalo na výbor, projednalo se to a možná výbor by pana poslance trošku usměrnil a říkal o. k., pojďme to řešit, ale samozřejmě v zákoně, který tomu přísluší, pojďme to podrobit debatě. To a priori neznamená, že by to všichni hned odmítali. Může to mít nějaké legitimní ratio, ale musí se to řádně projednávat.

Jak už jsem hovořila o tom, samotné připomínky Ministerstva vnitra, a znovu opakuji, původně byly negativní, pak jsou neutrální, tak samo Ministerstvo vnitra píše k tomu konkrétnímu pozměňovacímu návrhu pana poslance Michálka, který je přílepkem, a samozřejmě úředníci ministerstev, to opravdu nejsou žádní začátečníci, ti to okamžitě poznali. A doslova napsali: Zařazení nové kompetence úřadu do zákona o sdružování v politických stranách a politických hnutích je neorganické, neboť s vlastní materií tohoto zákona jinak nesouvisí. Pak tam samozřejmě dále rozvádějí, že prezidenta republiky lze sice zařadit mezi veřejné funkcionáře a uložit mu v této souvislosti povinnosti, za jejich porušení však nebude možné prezidenta republiky vzhledem k jeho široké imunitě postihnout.

Nedostatky vykazuje úprava správního trestání, navržené doplnění § 13 odst. 8 zákona o střetu zájmů, podle kterého se má omezení nakládání s údaji z registru oznámení pouze na účely zjišťování případného porušení povinnosti veřejného funkcionáře týkat pouze veřejných funkcionářů podle § 2 odst. 2 zákona o střetu zájmů, tedy takzvaných nepolitických veřejných funkcionářů. Prostě těch problémů tam je celá řada.

Já ale, protože vím, že o tom bude mluvit mnoho kolegů, skutečně bych byla ráda, kdybych mohla Sněmovnu seznámit s těmi aspekty ohledně čerpání evropských fondů, protože asi všichni vědí, že tímto se hodně zabývám. A myslím si, že to by měl být i pro celou ctěnou Sněmovnu ten argument, proč skutečně nepřipustit řešit takový přídavek k zákonu, kterému vůbec nepřísluší. A měli bychom se nad tím zamyslet, že v této době, když v podstatě jsou zažehnány ty věci, protože řídící orgány, ministerstva, už si poradily jinak, já se k tomu dostanu, budu vás opravdu detailně seznamovat právě s tím Registrem horizontálních rizik. Není to žádný materiál, který by si Dostálová někde vymyslela, je to materiál vlády, který se samozřejmě tímto zabývá. A ten materiál, pokud byste si ho chtěli najít, měla vláda na jednání začátkem dubna a jmenuje se Zpráva o rizicích a opatření implementace fondů Evropské unie. V rámci tohoto materiálu je příloha, která se jmenuje Registr horizontálních rizik. V rámci těchto rizik, je samozřejmě mnoho rizik, kterým musela čelit Česká republika vůči financování nebo vůči zdrojům Evropské unie, ale jedním rizikem pod číslem 26 je riziko střetu zájmů. Dokonce tam to riziko je popsáno jako riziko nedostatečného zapracování požadavků Evropské komise v oblasti úpravy střetu zájmů, neexistence gestora výkladu článku 61 finančního nařízení.

Zároveň Evropská komise stanovila pro Českou republiku opatření pro eliminaci tohoto rizika. A ta eliminace je, aby - ta je v několika krocích, v návaznosti na aktuální výklad Evropské komise nastavit procesy v implementační struktuře tak, aby bylo toto riziko do budoucna eliminováno. No a pak se tam dočtete, jaký je postup plnění opatření. A první, co se dočtete, je zeleným písmenem "splněno". Splněno. V návaznosti na požadavky Evropské komise došlo v oblasti střetu zájmů k následujícímu: Všechny řídící orgány programu upravily problematiku střetu zájmů ve svých interních předpisech a řídicí a programové dokumentaci, a to v souladu s požadavky finančního nařízení. Ministerstvo financí, auditní orgán, poskytl všem řídícím orgánům příklady vhodných postupů a dobré praxe v oblasti střetu zájmů.

Dne 22. 12. 2020 bylo vydáno metodické stanovisko ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové číslo 10 k metodickému pokynu řízení výzev a hodnocení projektů v programovém období 2014 až 2020, které je přílohou číslo 14 metodiky řízení programů v programovém období 2014 až 2020 s účinností od 1. 2. 2021. V návaznosti na uvedené stanovisko ověřilo Ministerstvo financí, auditní orgán, nastavení a funkčnost upravených řídicích a kontrolních systémů všech operačních programů. Ministerstvo financí, auditní orgán, dále prověřil 12 projektů v operačním programu Podnikání, inovace, konkurenceschopnost. Kontrola posledního projektu byla dokončena v dubnu 2022 a následně o tom byla dopisem z 10. 5. 2022 zpravena Evropská komise. U operačního programu Technická pomoc, Interreg Česko - Polsko a Zemědělství auditní orgán ověřil, že s ohledem na okruh žadatelů a příjemců, kteří by naplnili definici dle § 4c zákona 159/2006 Sb., o střetu zájmů, není u těchto operačních programů zpracování postupů relevantní.

Ze strany Ministerstva spravedlnosti došlo k vydání metodických dokumentů, například Analýza k vymezení pojmu skutečného majitele nebo Souhrnné stanovisko k vybraným otázkám interpretace a aplikace ustanovení § 4b a 4c zákona o střetu zájmů, a poskytovatelům byly zpřístupněny relevantní evidence k ověřování střetu zájmů. Dále došlo k úpravám relevantních informačních systémů, například evidence skutečných majitelů, jejichž výsledkem je snadnější přístup k potřebným informacím. Dále došlo k legislativním změnám s vazbou na střet zájmů, byl přijat nový zákon číslo 37/2021, o evidenci skutečných majitelů, a také novela rozpočtových pravidel. V průběhu roku 2022 byly schváleny novely zákonů číslo 159/2006, o střetu zájmů, s účinnosti od 1. 7. 2022, kdy na základě individuální žádosti bude umožněno nahlížet do centrálního registru oznámení. Dále došlo k úpravě zákona 37/2021, o evidenci skutečných majitelů, s účinností od 1. 10. 2022 s cílem vydefinovat a sjednotit používání pojmu skutečný majitel vyplývající z požadavků na správnou transpozici AML směrnice.

A teď pozor: Evropská komise ze dne 19. 7. 2022 sdělila, že všechna doporučení vyplývající z auditu ke střetu zájmů číslo, s tím vás nebudu trápit, byla plně a dostatečně implementována a audit ze strany Evropské komise je považován za uzavřený.

Další opatření na eliminaci rizika bylo udržovat efektivní spolupráci v oblasti předcházení střetu zájmů při poskytování dotací s využitím technického vybavení informačního systému evidence skutečných majitelů. Správcem tohoto opatření je Ministerstvo spravedlnosti a národní orgán pro koordinaci. A co myslíte, že tam je za slovo? Splněno. Zeleně splněno. Byla vytvořena webová služba, která umožňuje přenos dat z evidence skutečných majitelů do systému poskytovatelů dotací. Služba je dostupná prostřednictvím MS, to je monitorovací systém 2021+, od října 2022.

No a další úkol byl pravidelná aktualizace seznamu veřejných funkcionářů dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona o střetu zájmů. Na starost to má Ministerstvo spravedlnosti a opět tam je splněno a plnění opatření průběžně probíhá. Vždy k 20. dni v měsíci je provedena kontrola seznamu veřejných funkcionářů příslušným pracovníkem oddělení registru oznámení veřejných funkcionářů Ministerstvu spravedlnosti. Seznam je rovněž aktualizován i mimo uvedený termín dle potřeby a dostupných informací. Pokud si někdo chce zaznamenat webovou stránku justice.cz/web/MSP/seznam-vf , jako veřejný funkcionář, takže si to můžete ověřit.

Třetím opatřením pro eliminace rizika střetu zájmů bylo, aby Ministerstvo financí v rámci své působnosti přispělo k zajištění harmonizované interpretace článku 61 finančního nařízení Evropské unie napříč programy. Rovněž je připraveno spolupracovat s národním orgánem pro koordinaci a Evropskou komisí na zprostředkování metodické podpory řídících orgánů v této oblasti. No a už nemusíte dále hádat, protože my máme splněno všechno, opět je tam slovo splněno. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP