(10.00 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)
Já chci jenom říct jednu věc: to, jak byly nastaveny investiční pobídky až do toho momentu, dokud tento zákon nenovelizujeme, je tak, že mám jako ministr průmyslu a obchodu předkládat na vládu každou investiční žádost, která se na ministerstvo dostane. To znamená, mám povinnost předkládat vládě k rozhodnutí i takové žádosti, které do určité míry nesplňují nějaké parametry, byť s negativním stanoviskem, což samozřejmě vede k neúměrnému nárůstu administrativy a agendy. Druhá věc je ta, že vláda, když rozhoduje, nemá povinnost to rozhodnutí jakkoli zdůvodnit, to znamená, vy nemáte na základě takového rozhodnutí zpětnou vazbu pro investora, proč jeho nabídka například nebyla podpořena. Snahou je celý proces zjednodušit, do určité míry odpolitizovat, zohlednit nové skutečnosti české ekonomiky, kdy vytváření pracovních míst nemůže být hlavním důvodem takovéto investiční pobídky.
Když se podíváme na podané žádosti v letech 2015 až 2022, vidíme 67 žádostí v roce 2015, 81 žádostí v roce 2016, 83 v roce 2017, 69 - 2018, 76 žádostí v roce 2029, 15 žádostí v roce 2020 a pak 36 - 2021. V letošním roce zatím 8. A když se podíváme na počet schvalovaných nabídek, tak tam máme 57, 71, 74, 77, 74. To znamená, vypadá to, že v minulosti byl vysoký počet schvalovaných nabídek s tím, že ten počet právě po covidu a po změně vlády začal klesat.
Teď se ještě dostanu k tomu návrhu a k těm otázkám, jak budou zohledněny strukturálně postižené kraje. Systém investičních pobídek je rozdělen mezi zákon a nařízení vlády. Stanovení konkrétních podmínek podpory v jednotlivých regionech včetně jejich zvýhodnění zákon svěřuje do pravomoci vlády, to znamená nařízení vlády, a není, respektive ani nemůže být obsahem novely zákona o investičních pobídkách.
Novela zákona o investičních pobídkách - a zde začínám s odpovědí pro paní poslankyni Vildumetzovou, prostřednictvím paní předsedající - sama o sobě podporu pro Karlovarský kraj nijak nemění oproti předchozímu stavu. Předložený návrh novely je pouze procesní, nesměřuje k věcnému zaměření pobídek. Oba materiály, jak nařízení, tak zákon, byly rozeslány do řádného mezirezortního připomínkového řízení, kde jedním z připomínkových míst je i samotná Asociace krajů České republiky, která k návrhu materiálů žádné připomínky neměla. Karlovarský a Ústecký kraj i nadále zůstávají v rámci systému investičních pobídek nejvíce zvýhodněnými kraji v rámci celé České republiky.
Já vím, že kroutíte hlavou, paní poslankyně, prostřednictvím paní předsedající, je to vaše právo, ale já zde prostě předkládám fakta. Je zde poskytována nejvyšší možná forma veřejné podpory, a sice až 40 % pro velký podnik a 20 % pro malý podnik nebo 10 % pro střední podnik, což je například o 20 % více, než je v rámci celkové investice možné poskytnout v kraji Plzeňském. V Karlovarském, Ústeckém i Moravskoslezském kraji je možné podporovat investice podnikatelů bez ohledu na jejich velikost a formu rozšíření stávající činnosti, což na téměř polovině území České republiky není možné. Například v Plzeňském kraji lze velké podniky podpořit jen pod podmínkou zavedení zcela nové hospodářské činnosti.
A teď ještě jedna věc, která stojí k zamyšlení. Od roku 2019 byly pouze dvě žádosti o investiční pobídku z Karlovarského kraje. Já jsem pevně přesvědčen o tom, že vy najdete určitě spoustu argumentů, že za to mohu já, ale já jsem v té době ještě žil v úplně jiné zemi. Není tedy očekáván negativní dopad pro tento region. Naopak my tento region výrazně zvýhodňujeme oproti zbytku České republiky. Od počátku fungování investičních pobídek bylo 33 žádostí z Karlovarského kraje. Mapa níže - já ji takhle můžu ukázat - ukazuje, že dva ze tří strukturálně nejvíce postižených krajů patří zároveň i mezi nejvíce podporované regiony.
Já se omlouvám, pokud jsem po té noční pauze zapomněl na nějakou otázku zodpovědět, ale doufám, že jsem alespoň ty nejdůležitější pokryl. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já také děkuji, a než se přihlásí paní poslankyně do obecné rozpravy, tak se hlásí s faktickou pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuju panu ministrovi za ty odpovědi, ta čísla byla pro mě velmi opravdu zajímavá. Nicméně problém, který my dneska máme, na který narážíme - a připomenu ten váš příměr ohledně toho hokejového šampionátu, pět hráčů či šest hráčů - my máme problém v České republice, a upozorňují nás na to investoři, že limitem pro zahraniční investice nejsou ani tak ty investiční pobídky, ale řekněme nedostatek pracovníků. Máme 300 000 volných pracovních pozic, a když použiju váš příměr, můžeme akceptovat to, že budeme hrát v šesti, ale když nemáme na to hráče, stejně prohrajeme. To je první poznámka k tomu, co jste říkal.
A pojďme se bavit o těch závažnějších problémech. Já si pamatuju před čtyřmi lety, když jsem byl zpravodajem, že jsem se na ta čísla koukal - a teď už je to čtyři roky, nepamatuju si přesně ta čísla, nicméně tam bylo třeba to, že firmy do 50 zaměstnanců nedostávaly investiční pobídky. Tak bych byl rád, aby se to změnilo, aby investiční pobídky nebyly pouze pro velké firmy, ale zejména pro ty malé a střední, které jsou motorem inovací a motorem ekonomického rozvoje. To je druhá poznámka.
A třetí poznámka: ano, já jsem v tomhle velmi konzervativní, myslím si skutečně, že dávat konkurenční výhody v prostředí opravdu, které je konkurenční, a není to skutečně výjimečná investice nebo výjimečná inovace, která nemá konkurenci, ale dávat investiční pobídky, aby si firmy mohly lépe přetahovat zaměstnance třeba v jednom oboru v dané lokalitě, je pro mě velmi limitující. Nesouhlasím s tím. Byl bych rád, kdybyste nám, pane ministře, řekl, jaký vy předpokládáte objem do budoucna, když se přenese to rozhodování zpátky (Předsedající: Čas.) na úřednickou úroveň. Děkuji za odpověď.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a ptám se, zda s přednostním právem chce pan místopředseda? Protože pak se hlásí řádně paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová. Prosím, s přednostním právem pan místopředseda Skopeček.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Nechci určitě nějakým způsobem obstruovat přijetí nebo první čtení této novely, nicméně zaujala mě slova pana ministra a ta přirovnání.
Já s ním plně souhlasím v tom, že Evropská unie je dneska z velké části postavena na dotacích, je to dotační ekonomika. Jenom já bych rád, abychom se při tom alespoň trošku zamysleli, jestli je to úplně nejšťastnější ekonomický model, který pro sebe Evropská unie vybrala, a jestli vedle toho nějakým způsobem následování politik Evropské unie - já souhlasím s tím, že asi se těžko vyčleníme z nějakého modelu a budeme v České republice uplatňovat absolutně jiné principy, než uplatňuje Evropská unie jako celek - tak ale přesto si myslím, že je dobré se zamyslet, zda ta dotačnost a závislost na dotacích na straně Evropské unie je ten nejlepší nápad. ***