(17.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Michael Kohajda. Prosím.
Poslanec Michael Kohajda: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, páni ministři, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych tady předstoupil se svojí zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 405, tedy k vládnímu návrhu novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu.
Tento návrh vláda předložila Sněmovně 22. března 2023, byl nám rozeslán jako tisk 405/0 dne 22. března 2023 a je určitě dobré ještě uvést lhůtu pro implementaci předpisů, a to je 23. září tohoto roku, tedy za několik měsíců.
Předmětem úpravy je změna několika ustanovení, zejména zákona o podnikání na kapitálovém trhu s cílem implementovat nařízení Evropského parlamentu a Rady o pilotním režimu pro tržní infrastrukturu založenou na technologiích distribuovaného registru, takzvaný DLT PILOT, který si klade za cíl propojit tradiční finanční služby a výhody blockchainové evidence. Dále jsou v návrhu obsaženy změny v zákoně o pojišťovnictví, které mají vést ke změně vymezení velkých pojistných rizik a částky absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku.
Pilotní režim pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru by měl být umožněn ve třech oblastech, a to sice DLT MTF, to znamená mnohostranného obchodního systému, DLT settlement system, to znamená vypořádacího systému, a jako třetí oblast DLT trading settlement system, to znamená obchodní vypořádací systém. Cílem navrhované právní úpravy je upravit definice finančního nástroje tak, aby obsahovaly výslovně také i nástroje vydané s technologií distribuovaného registru, dále upravit pravomoc České národní banky vydat opatření obecné povahy ve vztahu k pilotnímu režimu pro tržní infrastruktury založené na technologiích distribuovaného registru a provázat tuzemskou platnou právní úpravu z nařízení o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru.
Vymezení velkých pojistných rizik a stanovení částky absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku lze pak provést pouze tímto zákonem, proto je obsažen v návrhu i změna právě zákona o pojišťovnictví. To je vše, děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí? S přednostním právem pan ministr. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Jak jsem avizoval, navrhuji zkrátit lhůtu o 35 dnů na 25 dnů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si poznamenal. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do rozpravy? Není tomu tak, v tom případě končím obecnou rozpravu.
A ptám se, zda si chcete vzít závěrečná slova, pan ministr nebo pan zpravodaj? Není tomu tak.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Já se ptám, zda někdo chcete přikázat tento tisk jinému výboru jako garančnímu výboru? Žádný návrh nevidím. Přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh zákona byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 121, přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro návrh 116, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se ptám, zda má někdo další návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Nikdo se nehlásí. Já vám děkuji.
A ještě dám hlasovat o jednom návrhu. V obecné rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty na projednávání na 25 dnů.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na projednávání na 25 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 122, přihlášeno je 151 poslankyň a poslanců, pro návrh 87, proti nikdo. Konstatuji, že lhůtu na projednávání jsme zkrátili na 25 dnů.
Já vám děkuji a končím projednávání tohoto tisku.
S náhradní kartou dnes bude hlasovat pan poslanec Žáček a je to karta číslo 20.
Otevírám další zákon a tím je
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb.,
o investičních pobídkách a o změně některých zákonů
(zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 409/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Já vás prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Ještě jednou krásné odpoledne. Pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl materiál Ministerstva průmyslu a obchodu předkládaný na dnešní schůzi k projednání.
Jedná se o návrh změn v systému investičních pobídek, které mají být provedeny novelou zákona o investičních pobídkách. Na jejím základě dojde k výrazné procesní změně. Navrhuje se zrušení stávající povinnosti Ministerstva průmyslu a obchodu předkládat vládě k projednání každou žádost o investiční pobídku.
Závazné rozhodování vlády v závěrečné fázi schvalování žádosti o investiční pobídku bylo do zákona zavedeno v roce 2019 a ukázalo se v praxi jako problematické a neefektivní. Přípravou materiálu pro jednání vlády se proces rozhodování o investičních pobídkách neúměrně prodloužil až na dvanáct i více měsíců, což v administrativním procesu schvalování žádostí přináší nepřiměřenou časovou zátěž a vysokou míru nejistoty žadatele. Investoři tak vedle problému s řešením nedostatku pracovní síly v následku pandemie, energetické krize a tak dále musejí navíc čekat někdy i více než rok, než se dozvědí, zda investiční pobídku obdrží, či nikoliv. Tato nejistota vede ke ztrátě důležitých projektů při snaze o jejich umístění do České republiky a riziku odlivu některých investorů. Investiční pobídka je navíc nejvíce poskytována ve formě slevy na dani z příjmů, přičemž není vhodné, aby o výši daně z příjmů bylo rozhodováno individuálně, ale měla by být stanovena pro všechny investory za transparentních a předem jasně stanovených podmínek.
Vláda již stanovuje závazná a přísnější pravidla pro poskytování podpory jednotlivým projektům prostřednictvím nařízení vlády, jež je platné pro všechny, a není tedy zapotřebí projednávat jednotlivé žádosti znovu na jednání vlády, které je určeno zejména pro koncepční rozhodování. Vláda by měla proto posuzovat pouze strategické investiční akce, které žádají o finanční příspěvek na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku ze státního rozpočtu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu současně zřídí pracovní expertní skupinu ze zástupců svazů, dotčených rezortů a odborné veřejnosti, která bude pravidelně vyhodnocovat účinnost systému investičních pobídek, sledovat aktuální hospodářské trendy a na jejich základě budou navrhovat změny nastavených parametrů. Předložený návrh zákona zkrátí, zjednoduší a zefektivní proces poskytování investičních pobídek a přispěje k naplnění jeho cíle, kterým je efektivně získat ty nejpřínosnější investice na území České republiky, což je zejména v těchto nejistých ekonomických podmínkách důležité pro udržení dalšího hospodářského rozvoje a odolnosti české ekonomiky.
Vláda návrh zákona projednala a schválila dne 22. března tohoto roku. Dovoluji si vás požádat o podporu tohoto návrhu zákona jak na dnešním zasedání, tak i v rámci legislativního procesu ve výborech Poslanecké sněmovny a poté následně i ve druhém a třetím čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Michael Rataj. Prosím.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, byl jsem pověřen, abych vás seznámil se sněmovním tiskem číslo 409. Jedná se o vládní návrh zákona z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu o investičních pobídkách.
Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 5. dubna 2023 usnesením číslo 142 a určil mě jakožto zpravodaje a navrhl hospodářský výbor jako garanční. ***