(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 366/1 a 2.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, a konstatuji, že tady došlo k dohodě na změně zpravodaje a místo Ondřeje Lochmana se role zpravodaje ujme pan poslanec Michael Rataj. Pane poslanče, prosím, máte slovo, a prosím vás, abyste nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, pane předsedající. Hospodářský výbor se sešel k projednání návrhu tohoto zákona 17. března 2023 a přijal usnesení, kterým:

"I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 366 ve znění schválených pozměňovacích návrhů. K zákonu bylo předloženo celkem osmnáct písemných pozměňovacích návrhů. V bodě 1 v části první čl. 1 se za dosavadní bod 28 vkládají nové body, které znějí: Ve skupinovém nadpisu nad § 39 se slova ,a cyklisté‘ nahrazují slovy ,cyklisté a sdílené‘. Tady se jedná potom dále o celý nový § 39b. Já nebudu teď v tuto chvíli číst veškeré ty body, které jsou uvedeny v usnesení, protože se jedná víceméně o technické změny, s výjimkou tedy sdílených zón, což je nový paragraf umožňující vznik takzvaných sdílených zón, které budou lépe využívat veřejný prostor.

II. Hospodářský výbor zmocnil zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona.

III. Pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru.

IV. Pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci, v prvém pořadí pan poslanec Exner Martin, kterému dávám slovo. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Martin Exner: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, já jsem chtěl říci, že vnímám tento zákon jako velice důležitý, protože jde o životy našich lidí. Měli jsme vloni téměř 500 mrtvých, 20 000 zraněných, jsou tam desítky miliard škody, a řekl bych, že všichni víme, jak v Čechách se dopravní předpisy příliš nedodržují a nerespektuje se rychlost, telefonuje se za jízdy. Každý zná ten rozdíl, když se vjede do Německa nebo do Rakouska, jak všichni Češi hnedka zklidní.

Já bych proto prosil, abychom podpořili trend této novely, která vede k větší bezpečnosti. Myslím si, že je to krok správným směrem, a velice ho vítám. Přesto jsem si ale dovolil připravit čtyři pozměňovací návrhy. Jeden z nich doplňuje definici bezpečné vzdálenosti, která je definována jednou sekundou odstupu za vozidlem jedoucím před řidičem. Definuje to i pokutu za to a 2 body. To je jeden návrh.

Druhý návrh: novela definuje v řízení příkazem na místě to, že pokud není znám řidič a bude tam provozovatel vozidla řešit pokutu, takže by platil polovinu z dolní hranice pokuty, což mi připadá, že bychom zaváděli dvě různé kategorie pokutovaných, že vlastně řidiči, kteří mají služební vozidlo, by měli úplně jiné, v podstatě menší pokuty, což nepovažuji za správné a myslím, že by se to velmi zneužívalo.

Další, co zde zaznělo od pana ministra, že zavádíme i spodní hranice rozpětí pokut. To ale neplatilo v novele o takzvaných káčkových bagatelních přestupcích, které ovšem nepovažuji vždy za úplně bagatelní, jedná se například i o zákaz vjezdu a podobně, takže v jednom pozměňovacím návrhu navrhuji, aby se nejen tato základní pokuta snižovala ze 2 000 na 1 500 korun, ta horní hranice, protože za dobu, co tato hranice pokuty platí, došlo k inflaci, která si myslím, že je dostatečným snížením výše této pokuty, ale navrhuji naopak, abychom zavedli pro řidiče motorových vozidel dolní hranici této pokuty ve výši 500 korun, a to proto, protože řidiči motorových vozidel jsou poučení účastníci silničního provozu, kteří musí mít řidičský průkaz, a vozidlo, kterým disponují, tak představuje svojí hmotností a rychlostí podstatně větší nebezpečí než porušení předpisů ostatními účastníky, jako jsou chodci, cyklisté a podobně.

A poslední pozměňovací návrh, který předkládám, je o tom, že v současné době instruktoři nebo učitelé autoškol mají nějakou licenci, kterou mají za podmínky, že musí vlastnit řidičský průkaz, ale nefunguje úplně to, že když z důvodů nějakých přestupků o řidičský průkaz přijdou, orgán, který jim ten řidičský průkaz odebral, nenahlásí tento fakt orgánu, který vydává licenci učitele autoškoly, takže tímto pozměňovacím návrhem tam zakotvuji povinnost úřadu, který odebere řidičský průkaz, informovat orgán, který vydává licence učitelů autoškol.

V podrobné rozpravě potom načtu čísla pozměňovacích návrhů, ke kterým se hlásím. Takže děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Další v pořadí vystoupí paní poslankyně Ožanová a připraví se pan poslanec Tesařík.

Jenom připomínám, že ve 13.00 bude vyhlášena přestávka.

Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, nyní již nebudu tak stručná jako u předchozích dvou tisků. Nyní se dostáváme totiž k silniční dopravě. Mám čtyři pozměňovací návrhy. Nejprve bych uvedla dva z nich a možná pro vás ty nejkontroverznější.

Jedná se o to, že v minulém volebním období jsme schválili povinný boční odstup motorových vozidel od cyklistů, ovšem neschválili jsme povinný odstup cyklistů od chodců, malých dětí či maminek s kočárky, a já to považuji za zcela nevhodné, co jsme tehdy udělali, protože jsou různé druhy komunikací, takhle něco paušalizovat není vhodné, navíc když tato problematika je v zákoně č. 361/2000 řešena § 4 písm. a), kdy řidiči jsou povinni... (Odmlka pro hluk v sále.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Rozumím, paní poslankyně. Prosím kolegy, aby se ztišili tak, aby paní poslankyně mohla v klidu přednést svůj projev. Děkuju.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: ... kdy řidiči jsou povinni chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví, majetek svůj ani jiných osob. Vzájemná ohleduplnost - to je to, co se používá při předjíždění cyklistů, při předjíždění cyklistů, pokud předjíždějí chodce, a podobně. Já už jsem v minulém období říkala - a promiňte mi trošku expresivní výrazy - pokud je někdo hlupák, je jedno, co řídí, protože známe mnoho řidičů jak motorových, tak nemotorových vozidel, kteří jsou zcela bezohlední. Nejenom řidiči motorových vozidel jsou bezohlední, vážené dámy a pánové, také řidiči jízdních kol či koloběžek. Znáte to, když jdete po chodníku a najednou vás srazí kolo či koloběžka. Jiný účastník silničního provozu než chodec nesmí chodník užívat, přesto je zcela standardní, že jsou chodci sráženi jako kuželky jízdními koly či koloběžkami. Na tuto problematiku se nereflektuje a v současné době se nadmíru dává přednost jednomu druhu účastníků silničního provozu, a to jsou cyklisté. Zapomíná se, že účastníky jsou i chodci, kteří jsou ještě zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Nicméně tolik ve zkratce pouze jako úvod k těm dvěma pozměňovacím návrhům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP