(11.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já na to mohu zcela odpovědně reagovat, se všemi českými piráty to bylo velmi podrobně prodiskutováno a po mnohahodinové diskusi jsme přijali společně stanovisko vzájemné podpory i v této oblasti (Potlesk.).
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám, kolegyně a kolegové, děkuji. Každopádně než budeme postupovat dále, potřebuji v souladu s jednacím řádem napravit jednu situaci a ta se týká zpravodaje pro prvé čtení.
My jsme odhlasovali změnu zpravodaje pro prvé čtení na poslance Michala Rataje, ale nyní budeme tento tisk přikazovat zahraničnímu výboru. On není členem zahraničního výboru, tudíž by nemohl řádně plnit funkci zpravodaje. Tuto informaci jsem při hlasování neměl, já se za to omlouvám. Poprosím vás, abychom toto usnesení revokovali a navrhli nového zpravodaje, který bude moci tento tisk provázet po dobu jeho projednávání v Poslanecké sněmovně.
Já tedy nejprve dám hlasovat o revokaci usnesení.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, revokovat usnesení, že jsme zpravodajem pro prvé čtení učinili pana poslance Michala Rataje? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 93, přihlášeno 141 poslankyň a poslanců, pro návrh 106, proti nikdo. S tímto návrhem jsme vyslovili souhlas. Já vám děkuji.
Nyní dám opakovaně hlasovat o změně zpravodaje pro prvé čtení a tou se stane paní poslankyně Jarmila Levko.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh změny zpravodaje pro prvé čtení? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.
Je to hlasování s pořadovým číslem 94, přihlášeno 143 poslankyň a poslanců, pro 113, proti nikdo. Konstatuji, že jsme změnili zpravodajku pro prvé čtení.
Kolegyně a kolegové, děkuji vám za součinnost.
Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu.
Ptám se pana ministra a paní zpravodajky, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Chci se zeptat, zda má někdo jiný návrh než zahraniční výbor? Nikoho nevidím.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby garančním výborem pro projednání tohoto návrhu se stal zahraniční výbor? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Je to hlasování s pořadovým číslem 95, přihlášeno je 145 poslankyň a poslanců, pro návrh 116, proti nikdo. Konstatuji, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.
Chci se zeptat, zda... Žádné další jiné návrhy nejsou ani nevidím, žádný další návrh v rozpravě nezazněl a já v tom případě končím projednávání tohoto tisku.
Přečtu omluvy: od 15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Igor Hendrych a dále do 16 hodin ze zdravotních důvodů se omlouvá pan poslanec Ondřej Lochman.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
8.
Vládní návrh zákona o preventivní restrukturalizaci
/sněmovní tisk 371/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Martin Kupka. Prosím, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh zákona o preventivní restrukturalizaci, a to v reakci na přijatou unijní směrnici o restrukturalizaci a insolvenci. Současně připravilo návrh minimalistické novely jedenácti právních předpisů, které věcně souvisejí s návrhem zákona o preventivní restrukturalizaci.
Především se jedná o novelizaci insolvenčního zákona, zákona o insolvenčních správcích, zákona o soudních poplatcích, notářského řádu, zákona o soudech a soudcích nebo zákona o dani z přidané hodnoty. Účelem zákona...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale, kolegyně a kolegové, a tentokrát zvlášť v levé části sálu, poprosím o ztišení, aby bylo dobře slyšet váš projev. Prosím, pokračujte.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Účelem zákona o preventivní restrukturalizaci je zpřístupnit obchodním korporacím efektivní nástroj, pomocí kterého lze řešit přechodné finanční potíže a odvracet riziko hrozícího úpadku. Účelem doprovodné novely je toliko přizpůsobit vybrané právní předpisy z oblasti civilního práva procesního a daňového práva institutu preventivní restrukturalizace. Zejména se jedná o minimalistické funkční propojení restrukturalizačního a insolvenčního řízení, zajištění řádného fungování profese restrukturalizačních správců, způsobu určování zákonného soudce v restrukturalizačních věcech nebo specifické daňové souvislosti restrukturalizačních plánů.
Institut preventivní restrukturalizace se nachází na rozhraní závazkového, korporátního a insolvenčního práva. Základem celého procesu je příprava takzvaného restrukturalizačního plánu, který předpokládá přijetí efektivních ozdravných opatření s cílem obnovit normální fungování obchodního závodu podnikatele. Plán sestavuje podnikatel na základě výsledků vyjednávání se svými klíčovými věřiteli, od kterých žádá podporu a poskytnutí různých úlev. O jeho přijetí tito věřitelé, takzvané dotčené strany, následně hlasují.
V průběhu vyjednávání a přípravě restrukturalizačního plánu může podnikatel využít časově omezené ochrany před věřiteli - institut moratoria. To ochrání podnikatele před exekucemi, realizací zástavního práva ze strany věřitelů nebo ukončováním dodávek nezbytných surovin.
Návrh zákona obsahuje i řadu pojistek proti zneužití a pravidel na ochranu věřitelů.
Pro účely přípravy návrhu zákona, která probíhá déle než dva roky, byla vytvořena zvláštní expertní skupina složená z předních českých odborníků na korporátní a insolvenční právo, ekonomiku a účetnictví. Jde tedy o návrh zákona, který v tomto směru má i významnou odbornou podporu.
Vzhledem k tomu, že se i v prvním čtení projednával tento návrh ve sloučené obecné rozpravě s návrhem zákona insolvenčního a dalších souvisejících předpisů, tak si i v tomto případě dovolím požádat o stejný proces s tím, že v tomto případě také to úvodní slovo vztahuje na obě normy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano, pane ministře, eviduji váš názor na sloučení rozpravy dvou bodů, tedy sněmovních tisků 371 a 372.
Chci se zeptat, zda ještě necháme vystoupit pana zpravodaje Pavla Staňka, který v tom případě, předpokládám, udělá svoji zpravodajskou právu pro oba tisky, poté bych to přerušil a otevřel rozpravu pro oba. Prosím, pane zpravodaji.
Tady pouze konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 371/1 až 4. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru, poslanec Pavel Staněk. Prosím.
Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Je to přesně tak, jak tady bylo naznačeno, ta rozprava má smysl jako sloučená, takže vlastně budu navrhovat totéž, co navrhoval pan ministr ve své zpravodajské zprávě.
Před prvním čtením jsem si dovolil poměrně široký exkurz, takže v této druhé zpravodajské zprávě budu výrazně kratší, ale nicméně odkážu zejména právě na slova pana ministra, který představil celou legislativu poměrně obšírně, velmi strukturovaně a srozumitelně pro nás, pro poslance, ale samozřejmě i pro příjemce legislativy. ***