(11.30 hodin)
(pokračuje Pavel Staněk)
Já jenom uvedu to, že smyslem té novinky je včas odhalit momentální finanční potíže podnikatelů a zahájit ozdravný proces. Preventivně se restrukturalizace snaží zabránit úpadku podnikatele, což je samozřejmě velmi žádoucí, než aby došlo k samotné likvidaci a insolvenci. Ve Velké Británii, v Nizozemí i v Německu tuto možnost už právě podnikatelé mají a z praxe víme, že zahraniční věřitelé nebo mateřské firmy poptávají obdobná řešení i u nás.
Preventivní restrukturalizace patří z hlediska práva k insolvenčním nástrojům. Ve skutečnosti je ale však na pomezí prevence a insolvence. Má pomáhat podnikatelům s přechodnými finančními potížemi a umožňuje, aby nadále vedli svoji společnost a zachránili ji před hrozícím úpadkem. Cílem procesu tedy je revitalizovat životaschopný podnik a tím odvrátit možný úpadek. Výsledkem má být kromě zachování chodu podniku a pracovních míst i lepší perspektiva pro věřitele. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní ještě poprosím zpravodaje hospodářského výboru, pana poslance Libora Turka, aby i on nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Hospodářský výbor oba sněmovní tisky projednal na svém zasedání a přijal ke sněmovnímu tisku 371 následující usnesení, které bych si dovolil přečíst:
"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova vrchního ředitele sekce Ministerstva spravedlnosti Michala Fraňka, zpravodajské zprávy poslance Libora Turka a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 371 ve znění předloženého vládního návrhu zákona;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR."
To je vše.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy dám hlasovat o tom, že ve sněmovních tiscích 371 a 372 povedeme sloučenou obecnou rozpravu. Zagonguji.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, abychom vedli u těchto dvou bodů sloučenou rozpravu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 96, přihlášeno je 144 poslankyň a poslanců, pro návrh 104, proti nikdo.
Konstatuji, že jsme s návrhem vyslovili souhlas a u těchto dvou bodů povedeme sloučenou obecnou rozpravu. Z tohoto důvodu přerušuji sněmovní tisk 371.
Otevírám
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku
a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 372/ - druhé čtení
I zde poprosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr dopravy pan Martin Kupka, případně se odkažte na předchozí zprávu.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Odkazuji se tímto na úvod, který jsem provedl u předchozího tisku jako společný úvod k oběma tiskům.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře.
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 372/1 až 4. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj ústavně-právního výboru, poslanec Pavel Staněk, a i on nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane předsedající. V podstatě odkazuji na to, co jste vlastně řekl i vy. Ústavně-právní výbor na svém posledním jednání tento tisk projednal a doporučil Sněmovně jeho schválení a přijetí.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane zpravodaji. I v tomto případě poprosím zpravodaje hospodářského výboru, poslance Libora Turka, aby i on nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já si také dovoluji z hlediska stručnosti nečíst usnesení hospodářského výboru k tomuto sněmovnímu tisku. Hospodářský výbor doporučuje, aby Parlament tento sněmovní tisk projednal a schválil. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a tímto otevírám sloučenou rozpravu.
Sloučená rozprava k bodům 8 a 9
/ST 371 a 372/
Eviduji tři přihlášky do této sloučené obecné rozpravy. Jako první vystoupí pan poslanec Tomáš Kohoutek, poté paní poslankyně Iveta Štefanová a potom pan poslanec Milan Feranec. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý den. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení, tedy insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Ekvivalentní mechanismy, jako je preventivní restrukturalizace, v českém právním řádu chybí. V současné době je tak jediná reálná možnost restrukturalizace a restartu obchodního závodu prostřednictvím institutu reorganizace podle insolvenčního zákona, to však s sebou nese zahájení insolvenčního řízení se všemi důsledky, což vzhledem k tomu že podstatná část českých obchodních závodů jsou vlastnicky řízenými podniky, ochota k restrukturalizaci, respektive včasné restrukturalizaci v rámci insolvenčního řízení je obecně velmi nízká.
Cílem předkládaného návrhu zákona o preventivní restrukturalizaci je řádně transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 2019/1023 ze dne 20. června 2019, o rámcích preventivní restrukturalizace, o oddlužení a zákazech činnosti a opatřeních ke zvýšení účinnosti postupu restrukturalizace, insolvence a oddlužení, dále pak o změně směrnice Evropské unie č. 2017/1132, tedy směrnice o restrukturalizaci a insolvenci. Současně je cílem předkládaného návrhu zákona upravit otázky, které bezprostředně souvisí s přijetím zákona o preventivní restrukturalizaci a které vyžadují legislativní propojení s tímto novým právním předpisem.
Cílem institutu preventivní restrukturalizace je umožnit podnikatelům ve finančních obtížích pokračovat v podnikání, respektive jim umožnit určitý ekonomický restart, a to prostřednictvím flexibilního nástroje, který nabízí širokou paletu restrukturalizačních opatření. Preventivní restrukturalizaci lze tedy definovat jako proces včasného ozdravení podnikatele, respektive ozdravení provozu jeho obchodního závodu, u kterého byla včas rozpoznána podniková krize a u kterého tato krize ještě nedospěla do stadia úpadku. Preventivní restrukturalizace tak nepředstavuje další způsob řešení úpadku, ale má úpadku podnikatele předcházet. Za imaginární hranici lze vzít stav bezprostředně hrozícího úpadku, tedy v případě preventivní restrukturalizace o něm lze uvažovat jako o nejzazším momentu pro zahájení ozdravení, zatímco pro účely insolvenčního řízení se jedná o jeden z nejranějších momentů naplnění kvalifikačních předpokladů pro povolení reorganizace.
Preventivní restrukturalizace se nabízí co nejširšímu okruhu podnikatelů a nevylučuje, že i hluboké hospodářské problémy mohou vyplývat z relativně jednoduchých příčin a mohou mít jednoduché řešení, tedy poradenské využití poradenských služeb, prodloužení splatnosti existujících pohledávek klíčových věřitelů za současného přijetí úsporného opatření.
Jak jsem již říkal, tento návrh novelizuje i další související předpisy. Například ty nejdůležitější dle mého názoru jsou novelizace zákona o soudech a soudcích, novelizace zákona o insolvenčních správcích, o soudních poplatcích, novelizace notářského řádu, novelizace zákona o pojistném na veřejném zdravotním pojištění, novelizace zákona o dani z přidané hodnoty a rovněž i novelizace zákona o vyšších soudních úřednících a v souvislosti s příhraničním prvkem samozřejmě i novelizace zákona o mezinárodním právu soukromém. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí se svým příspěvkem do obecné rozpravy paní poslankyně Iveta Štefanová, připraví se pan poslanec Milan Feranec. Máte slovo, paní poslankyně. ***