(11.30 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Otvírám další bod dnešního jednání a tím je
98.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohoda mezi Českou republikou
a Rwandskou republikou o letecké dopravě,
podepsaná v Abuji dne 5. prosince 2022
/sněmovní tisk 390/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento předložený návrh uvede ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Prosím, pane ministře.
Ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzájemné vztahy mezi Českou republikou a Rwandskou republikou v oblasti civilního letectví doposud nebyly upraveny žádnou dvoustrannou mezinárodní smlouvou. Rwanda projevila v roce 2018 zájem na smluvní úpravě vzájemných vztahů v oblasti civilního letectví, a to z důvodu rozvoje obchodní letecké dopravy ve Rwandě v posledních letech. Zároveň platí, že Rwanda je v poslední době jednou z výrazně rostoucích ekonomik v Africe se stabilním politickým a investičním prostředím.
Náplň té letecké dohody je obdobná jako, co jsme právě posunuli do zahraničního výboru v případě Kapverd. Možná tu ještě nezaznělo, že je to důležité i pro případné přelety. Když takováto smlouva existuje, tak se věci domlouvají daleko jednodušeji.
Když už mluvíme o Rwandě, dovolím zmínit, že včera zde ve Sněmovně proběhlo pietní shromáždění k připomínce genocidy v roce 1994, nebo že Rwanda otevírá zastupitelský úřad v České republice, neboť to znamená, že je to země velice zajímavá.
Já tímto prosím Poslaneckou sněmovnu o postoupení materiálu k projednání na zahraničním výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Petr Beitl. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Beitl: Děkuji, vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vláda souhlasila se sjednáním dohody mezi Českou republikou a Rwandou v letecké dopravě svým usnesením ze dne 30. března 2022, číslo 249. Dohoda byla podepsána v rámci mezinárodní akce ICAN 2022 v Abuji dne 5. prosince 2022.
Provádění dohody bude zajišťováno především Ministerstvem dopravy a Úřadem pro civilní letectví, které budou spolupracovat v případě potřeby s ostatními zúčastněnými rezorty, to je Ministerstvem zahraničních věcí, financí, vnitra, práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu a Českou národní bankou. Sjednání a následné provádění dohody nebudou mít dopad na výdaje státního rozpočtu, s výjimkou obvyklých rozpočtových položek jednotlivých rezortů a Úřadu pro civilní letectví určených obecně na administrativní a správní výdaje.
Na závěr bych snad jenom řekl, že africký kontinent dosud nevykazuje celkově dobrou úroveň letecké konektivity, nicméně potenciál je zde velký a někteří letečtí dopravci se v posledních letech snaží úroveň dostupnosti některých míst výrazně zlepšovat. Mezi ně patří také ambiciózní RwandAir, který před několika lety zahájil lety do Evropy. V této souvislosti se v rámci dohody otevřou možnosti na rozšíření sítě linek prostřednictvím českých, rwandských i dalších leteckých dopravců. Tím doufám dojde ke zlepšení dopravní obslužnosti tohoto regionu centrální Afriky, který je zajímavý nejen z pohledu cestovního ruchu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí? Žádnou přihlášku nevidím. Končím obecnou rozpravu.
Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje a pana ministra. Pane zpravodaji a pane ministře, chcete závěrečná slova? Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání Zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Žádný další návrh nevidím.
Přistoupíme k hlasování. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 118, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro návrh 109, proti 1.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.
Končím projednávání tohoto tisku.
Otevírám další bod a tím je
99.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Komplexní dohoda o letecké dopravě
mezi Evropskou unií a jejími členskými státy a členskými státy
Sdružení národů jihovýchodní Asie, podepsaná na Bali dne 17. října 2022
/sněmovní tisk 391/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento tisk uvede opět pan ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Evropská komise spolu s členskými státy EU sjednává v rámci vnější politiky Evropské unie takzvané komplexní jednotné letecké dohody s významnými partnery nebo se sousedními státy. V případě letecké dohody EU-ASEAN se jedná vlastně o vůbec první dohodu mezi dvěma bloky, mezi dvěma organizacemi, uskupeními, vždycky to zatím bylo s konkrétními státy, takže v případě České republiky se ta dohoda EU-ASEAN potom dotkne dalších devíti leteckých dohod. Dohoda obsahuje podmínky pro výkon obchodní letecké dopravy mezi smluvními stranami, jako je rozsah přepravních práv, spolupráce v oblastech provozní bezpečnosti a ochrany letectví před protiprávními činy. Je to významný krok k intenzivnější spolupráci mezi Evropskou unií a sdružením ASEAN a rozhodně může přispět i k případnému rozvoji dalšího přímého leteckého spojení mezi evropskými zeměmi a ASEANem, tedy potenciálně i pro Česko.
Já tedy tímto prosím, aby Poslanecká sněmovna postoupila projednávaný materiál zahraničnímu výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Hayato Okamura. Máte slovo.
Poslanec Hayato Okamura: Vážené kolegyně, vážení kolegové, připomínám, že jde o sněmovní tisk číslo 391. Běží o souhlas s ratifikací komplexní dohody o letecké dopravě mezi Evropskou unií a jejími členskými státy na straně jedné a členskými státy sdružení národů jihovýchodní Asie ASEAN na straně druhé, podepsané na Bali dne 17. října 2022.
Cílem dohody je, jak řekl už pan ministr, komplexně upravit vzájemné vztahy mezi Evropskou unií a ASEANem v obchodní letecké dopravě, přičemž dohoda po svém vstupu v platnost aplikačně nahradí příslušná ustanovení dvoustranných leteckých dohod sjednaných mezi členskými státy EU a členskými státy ASEAN, které platily doposud.
Dohoda je na rozdíl od ostatních jednotlivých dohod unikátní v tom, že se jedná o celosvětově první leteckou dohodu mezi dvěma regiony, které navíc tvoří významný přepravní trh mezi Evropou a jihovýchodní Asií. Dohoda přinese nové obchodní příležitosti pro stávající i pro nové letecké dopravce, což přispěje ke zlepšení nabízených služeb pro cestující a k vytvoření spravedlivého a konkurenčního prostředí.
Připomínám, že organizační výbor projednání mezinárodní smlouvy doporučil 22. února 2023 usnesením číslo 132 a navrhl k projednání zahraničnímu výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku. Prosím, aby v rozpravě vystoupil pan poslanec Jiří Strýček. Prosím.
Poslanec Jiří Strýček: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já tady předstupuji jako klubový zpravodaj a chci zde vyjádřit stanovisko klubu hnutí ANO k tomuto vládnímu návrhu.
Samozřejmě my jako klub hnutí ANO schválíme propuštění do druhého čtení a následné schválení tohoto vládního návrhu s ratifikací této komplexní dohody o letecké dopravě mezi Evropskou unií a jejími členskými státy.
Jak už tady bylo řečeno, cílem této dohody je vlastně komplexní úprava vzájemných vztahů mezi Evropskou unií a Sdružením národů jihovýchodní Asie, takzvaný ASEAN, v obchodní letecké dopravě, přičemž dohoda po svém vstupu v platnost aplikačně nahradí příslušná ustanovení dvoustranných leteckých dohod sjednaných mezi členskými státy EU a členskými státy ASEANu. Tady je třeba zdůraznit, že v podstatě se jedná o celosvětově první leteckou dohodu mezi dvěma regiony, takzvanou block-to-block agreement, která navíc tvoří významný přepravní trh mezi Evropou a jihovýchodní Asií. ***