(12.30 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Tak tolik k těm platům, a ta otázka zní úplně jednoduše: chceme-li posílit a dát garanci do škol, máme potom tento pozměňovací návrh podpořit, protože on bude platit nejenom pro tuto vládu, ale přijde další a další a další, a pokud bude vláda chtít plnit svoji zákonnou povinnost vepsanou do zákona, jakkoliv je to mimořádné a výjimečné - a můžeme vést spory, jestli to tak má být, jestli to je systémové nebo není - ale pokud to tam bude, vláda tím bude vázána, stejně tak jako tím bude vázána a je vázána naše vláda, která by ty kroky udělala, i kdyby v tomto zákoně nebylo, samozřejmě že ano, my jsme to deklarovali a sliby plníme. Nicméně tuto garanci my školáci považujeme za zásadní.

A když jsem tedy si vzal slovo, tak mi dovolte ještě říct jednu věc, nebo vlastně možná několik. Mrzí mě, že paní poslankyně Berkovcová zřejmě četla jenom jeden pozměňovací návrh. Ne, já vím, že nečetla, ale přece ten zákon není jenom o platech učitelů. Chápu, že to je lákavé politické téma. Mimochodem, z těch vyjmenovaných asociací zazněla tady řada věcí, které nebyly zcela pravdivé. Některé ty asociace se k tomu nepřipojily, po tom kulatém stolu jsme si mnohé věci vysvětlili i se zástupci odborů, čili já myslím, že kdo to chce pochopit, tak to pochopí. Opravdu, a to tady chci zdůraznit, nedochází k žádnému kastování pedagogických pracovníků. Jako učitel, jako bývalý ředitel, to by bylo to poslední, k čemu bych se snížil. Opravdu ne, v žádném případě ne. A znovu říkám, celkově v tom objemu přiteče do škol na platy víc.

Ale co chci říct, tam jsem mířil, ten zákon obsahuje daleko zásadnější věci, než je toto. Ten zákon s sebou přináší nejenom možnost přijmout do školy kvalitního odborníka z praxe, a ne tak, jak je to často líčeno, že se do škol dostane kdokoliv, kteří jsou bez vzdělání a podobně. Povinnost vysokoškolského vzdělání, a nově jsme tam po debatách - vidím tady kolegu Berkiho, velmi vášnivě jsme o tom debatovali - a je tam jasně vepsáno, že to musí být v oboru příbuzném tomu předmětu, který bude daný učitel vyučovat, je tam povinnost si doplnit pedagogické vzdělání. Čili opravdu tady nehrozí žádné znevážení učitelské profese, nehrozí ohrožení kvality vzdělávání, naopak, já to vím z vlastní zkušenosti: to, že má někdo diplom z Pedagogické fakulty, fakt není zárukou kvality ve školách. Buďme kritičtí, je to tak. Velmi často odborník přináší do té školy víc.

Zavádíme důležité pozice, jako je uvádějící nebo provázející učitel. Statisticky opět vychází to, že ze škol mnoho nově nastupujících absolventů škol vzdělávajících učitele odchází v prvním nebo druhém roce své praxe. Tomu máme zabránit právě i tím, že budou mít svého supervizora, který bude provázet, ať už v rámci pedagogické praxe na vysoké škole, nebo potom v prvních letech jeho učitelské praxe ve škole. To jsou, a kolegové určitě zmíní i další věci, které se tam nacházejí - dépéesky, další pedagogické studium, a další. To je podle mě to cenné, co v tom zákoně je, a velmi bych si přál, aby když ne dnes, tak aby v pátek byl tento zákon schválen, poslán do Senátu, protože je to důležitý příspěvek pro kvalitu vzdělávání v České republice. Děkuju za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a máme tu čtyři faktické poznámky. První pan poslanec Salvetr, připraví se paní poslankyně Schillerová, Berkovcová a pan poslanec Rais. Prosím.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo. Nevyužiji již ty dvě minuty, chci dokončit to, co jsem říkal. Rozumím, vaším prostřednictvím, slovům pana profesora Vondráka, který říká, že si nemyslí, že by to muselo být včleněno do zákona. Já jsem za to rád, že to tam včleněno bude, z jednoho prostého důvodu: poměry v regionálním školství skutečně 25 let zpátky byly takové, že vždycky byl příslib: Ano, školství má prioritu, a pak jsme viděli výsledek koncem roku - 90, 92 % průměrné mzdy. Těch 130 %, které pan ministr prosazuje, chápu skutečně jako garanci toho a určitý bonus vzhledem k ostatním povoláním, která mají policisté, vojáci a další profese, čili dává to jasný signál učitelům, že se vyplatí pedagogické fakulty studovat, a těch 130 % v žádném případě ale neznamená něco, že je to superatraktivní povolání nebo že to dramaticky zvýší atraktivitu toho povolání.

Znám dobře to, co se odehrává v ředitelnách a ve sborovnách škol a čím si tito lidé procházejí, ale to myslím, že je ještě na jinou a společenskou debatu, jak by bylo asi rozumné, vhodné a žádoucí, aby byl navázán vztah společnosti k pedagogickým pracovníkům jako celku.

Prosím tedy o to, abychom alespoň ty sborovny nerozdělovali na základě tohoto návrhu, protože skutečně učitel jako jednoznačný garant vzdělání dětí, mládeže si myslím, že tento bonus si mimořádně ne zaslouží, ale je mimořádně nutný, aby ta jistota ve školách byla. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času a nyní je na řadě paní předsedkyně Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já už nebudu se tady obhajovat, protože vždycky, když dojdou argumenty, vytáhnou ten zákon v minulém volebním období. Znovu opakuji: naše vláda nepotřebovala žádný zákon a ten závazek dodržovala, a vy dnes tím zákonem, který tedy vlastně míří - pokud projde pozměňovací návrh pěti koaličních poslanců - míří jenom k učitelům, tak stejně budete garantovat maximálně to, s odřenýma ušima, že se to vrátí na úroveň roku 2021 nebo že jim garantujete platy roku 2021. Rozhodně jim negarantujete žádný velký posun, protože v podstatě ten propad, ten pokles, z necelých 130 % průměrné mzdy je dneska nějakých 116,6 %. Takže tam je potřeba si uvědomit, že poklesly reálné mzdy, což se propsalo i do těchto platů. Takže to bych chtěla říct, aniž bych se tady dohadovala, jestli nějaký pozměňovací návrh byl, nebo nebyl.

A to rozdělování, pane poslanče, prostřednictvím paní místopředsedkyně, to rozdělování: oni cítí - to jsme slyšeli na tom kulatém stole, já nevím, jestli jste tam byl minulý týden, tam vystupovaly velmi emotivně různé pedagožky z dětských domovů a z dalších těchto oblastí - a oni to tak cítí. Ta místnost byla plná emocí, protože cítí tu obrovskou nespravedlnost. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a další s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Berkovcová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Já ještě jenom velmi krátce navážu na pana poslance Výborného. Že je potřeba posilovat roli manažera školy, ředitele jako manažera školy, s tím naprosto souhlasím, nicméně vy to těm ředitelům ale vůbec neusnadňujete. Pokud ředitel obdrží platy ve výši 130 % pouze na učitele a pro ostatní pedagogické pracovníky zůstanou ty platy stejné - vy říkáte, že se nesníží, ale ony se reálně sníží. Pokud se jim nebudou navyšovat, tak platy ostatních pedagogických pracovníků se budou reálně snižovat.

A co udělá ředitel školy? Jednak dostane dvě platové tabulky, jednu tabulku bude mít pro učitele, druhou pro ostatní pedagogické pracovníky. To už je jistá komplikace, to už zavání tou kastací. A co udělá ředitel školy? Vždyť to dobře víte, jako to dělal doteď. Z toho objemu, z toho balíku peněz 130 % pro učitele, on to přelije mezi ostatní pedagogické pracovníky, pro nepedagogické pracovníky, případně z toho zadotuje ONIVy tak, jak to dělal doteď. Bude z toho dotovat další pracovníky, z těch nadtarifů, a tím se reálně budou mzdy nebo platy učitelů snižovat. Těch kýžených 130 % je nedosažitelných, a to myslím v průměru.

A ještě mám čas, tak poznámka k tomu kulatému stolu. Škoda že jste tam, pane ministře, nebyl, protože byste si mohl pohovořit s těmi pracovníky, už to tady zaznělo. A nevím, s kým mluvil pan poslanec Výborný, my jsme mluvili také s většinou těch účastníků a zazněla od nich velmi silná podpora směrem k nám, k opozici v tomto směru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Rais. Pane poslanče, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP