(12.20 hodin)
(pokračuje Rudolf Salvetr)
Ale musím odmítnout to, co tu zaznívá, že dnes chceme rozdělovat jednotlivé školské pracovníky, a dobře vím, že učitelé bez asistentů a bez nepedagogických pracovníků by nemohli odvádět svoji zodpovědnou práci. Nicméně těch 130 % je určitou garancí a vzkazem pro ně, že školství je jednou...(Předsedající: Čas, pane poslanče.) Tak já se přihlásím ještě jednou.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Dobře, děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Výborný. Pane předsedo, prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, trpělivost růže přináší. Já jsem se úmyslně nepřihlašoval s faktickými poznámkami, na druhou stranu, když jsem tady slyšel slova paní poslankyně Berkovcové a potom paní předsedkyně, tak přestože jsem pak přihlášen řádně do rozpravy, myslím, že je potřeba na ty věci zareagovat včas, dokud je to v kontextu, ať tu debatu tady skutečně můžeme vést nějak smysluplně. Tak se omlouvám, že jsem tedy přeskočil kolegy a využil jsem přednostního práva přihlásit se do té rozpravy, tímto také tu svoji přihlášku další ruším. Ale zareagovat musím.
První, trochu historický pohled. Milí kolegové učitelé, milé kolegyně učitelky, kdyby novela zákona o pedagogických pracovnících, v zásadě ve velmi podobném znění, kterou tady máme dnes, do které byl načten pozměňovací návrh na garanci platů učitelů v minulém volebním období, kterou tady dokonce - a tehdy podpořena hlasy dnešních vládních koaličních poslanců, podařilo se nám tehdy přesvědčit, jestli se nepletu, i část vládní koalice k tomu - a Poslanecká sněmovna tento zákon i s garancí pro vás, pro učitele, pro učitelky, tento zákon schválila. Postoupil do Senátu, Senát nám návrh zákona vrátil kvůli věci, ne kvůli této, a když jsme měli zde hlasovat o tom zákonu, aby skutečně už mohl od roku 2021 platit, ten zákon díky rozhodnutí tehdejší ministryně financí - jméno si každý dosaďte - ten zákon neprošel. Čili přijde mi trochu pokrytecké, když tady dneska slyšíme o tom, jak je důležité přidávat ještě víc a ještě víc a ještě víc, když ta garance, ta jistota tady mohla být.
Také poctivě řeknu, že jsem vždy opakoval, a to i veřejně, tady u tohoto řečnického pultu na půdě Poslanecké sněmovny, stejně tak jako při debatách s veřejností v médiích, že nelze upřít předchozí vládě - a my jsme ji v tom podporovali - to, že se věnovala platům ve školství, hlavně v regionálním školství, a to velmi výrazně. Bylo to správné, má to tak být. A my, naše vláda, i s účastí KDU-ČSL a všech dalších koaličních partnerů, v tom chceme pokračovat. Proto jsme v koaliční smlouvě i v programovém prohlášení ten závazek 130 % skutečně také měli propsaný, jakkoliv mají pravdu ti, kteří říkají, je to nesystémové, žádná jiná profesní skupina v České republice toto garantováno nemá. Senioři nebo respektive ti, kteří pobírají penze, mají garantovanou valorizaci. To je vlastně ta druhá skupina, ale to není plat. Důchod není plat, to se asi shodneme. Ale žádná jiná profesní skupina tuto garanci nemá.
Přesto já jako poslanec, ale také jako učitel, bývalý ředitel školy, říkám: Ano, je to správně, a tady se zcela jistě shodneme i z těch debat, to vím, i s opozicí, že vzdělání je zásadní a klíčová oblast pro budoucnost České republiky, pro náš průmysl, pro naše obchodní vztahy, pro rozvoj vědy a výzkumu, inovací - když vidím kolegu Špičáka, tak ten to také zcela jistě potvrdí, ano - a další. Ano, my si to uvědomujeme, proto jsme to měli v programovém prohlášení vlády. A tam, a to je potřeba říci, poctivý člověk dělá chyby, dělají je i politici, přestože jsme - a to nikdo nemůže popřít a můžeme to doložit výstupy různě v médiích - mluvili jsme o té garanci, jak tady říkal tuším kolega Pavel Klíma, o garanci pro učitele, tak skutečně v původním programovém prohlášení vlády byl pojem pedagogický pracovník, což je věc terminologicky nepřesná. Ano, uvědomujeme si to. Ale zároveň - a já jsem to vysvětloval minulý týden na tom kulatém stolu, považoval jsem za správné, potvrdil jsem i předsedovi odboru, že tam přijdu a že jsem připraven argumentovat - a musím říct, že jsem byl potěšen, že po jeho skončení se mnou hovořila řada účastníků - neříkám, že všichni, ale řada účastníků - i z řad sociálních partnerů v rámci tripartity, kteří říkali: Rozumíme těm argumentům. Ano, chápeme, že asistent pedagoga těžko má mít stejný plat jako učitel, že to prostě je nějaká disproporce, která je logická a má býti zachována.
Musím říct, že to, že jsme to slíbili a slibovali jsme to pro učitele, a prosím, už se nechytejme za slovo, že tam původně byli pedagogičtí pracovníci, já jsem to tady vysvětlil a omlouvám se za to - ano, ta chyba se stala, je poctivé to přiznat, tak ale tento svět také tímto naplňujeme. A je potřeba k tomu připomenout a vysvětlit v kontextu toho, co říkala paní poslankyně Berkovcová, několik věcí. Je to garance objemu na platy učitelů, ale to neznamená, prosím pěkně, to neznamená, že by se snižoval objem peněz, které budou rozepisovány na jednotlivé školy na platy pedagogických pracovníků jako celku včetně učitelů, ale včetně speciálních pedagogů, včetně školních psychologů, vychovatelů, asistentů pedagoga a tak dále. Když bych to chtěl velmi zjednodušit, všichni, kteří tady brojí proti tomuto návrhu, tak vlastně říkají: Milí ředitelé, příští rok dostanete, nebo respektive nebudete mít garanci 5 miliard na odměňování vašich zaměstnanců pedagogických pracovníků včetně učitelů.
Anebo když ten návrh bude podpořen, tak je to vlastně závazek pro vládu, pro ministra školství - sedí tady vedle mě - ale také pro ministra financí, který o něm moc dobře ví a samozřejmě jako správce státní kasy z toho úplně nejásá, ale jasně řekl: Ano, toto je politický závazek, který musí být naplněn, a tyto finanční prostředky na spravedlivé odměňování ve školách musí školy dostat - pokud se k tomu zavážeme, tak to také musí platit.
Já to tady chci zdůraznit, že to je skutečně ten objem, nikdy jsme nikdo neříkali, že to bude garance 130 % platu konkrétního jednoho učitele, to nemůže nastat. Ale součástí toho zákona je také daleko vyšší podpoření manažerské role a pozice ředitele školy. A je to přece ten ředitel školy, který nejlépe zná svůj pedagogický sbor a který nejlépe ví, kde má ty kvalitní učitele, které mimochodem ve škole nutně potřebuje udržet pro to, aby mohl rozvíjet vizi, s kterou do funkce ředitele nastoupil. Já jsem tomu říkal jako ředitel školy vždycky: to jsou mí tažní koně a tažného koně si budeme hýčkat a pečovat o něj, a ti mohou mít často potom tu odměnu i vyšší než 130 %, a je to správně, takto to má být. Je to zodpovědnost ředitele školy. A pak jsou ti, kteří si plní ty povinnosti, které ze zákona o pedagogických pracovnících mimo jiné jim náleží, a tam to nemusí dosahovat zdaleka třeba ani těch 130 %. Ale nechme to prosím na řediteli školy, on je ve finále odpovědný za kvalitu vzdělávání.
Teď mi dovolte ještě jednu poznámku, velmi důležitou, a říkal jsem to na tom kulatém stolu minulý týden, takže kdo tam byl, slyšel to. Víme velmi dobře, že zvláště v dnešní době postcovidové, v době, kdy do škol dopadají i velmi závažným způsobem třeba i na psychický stav žáků škol věci, které se dějí ve veřejném prostoru, v mezinárodním kontextu, válka na Ukrajině a podobně, že některé pozice ve školách jsou klíčové a důležité. Jsou to například školní psychologové, jsou to speciální pedagogové a některé další. A ano, v tom objemu, z kterého oni nijak nevypadávají - to není tak, že školy dostanou jenom těch garantovaných 130 % pro učitele, samozřejmě víme, jakým způsobem to probíhá, na základě tady těch tabulek se rozepisují prostředky i pro další neučitelské pozice, bude to tak platit i do budoucna. A jedinou výhodou bude, že ředitel dostane budget, ten balík na odměny vyšší.
Ale co chci zdůraznit. já jsem v rámci těch diskusí a debat, i koaličních, požádal pana ministra Balaše, aby urgentně vstoupil v jednání s Ministerstvem práce a sociálních věcí, které je garantem platových tabulek en bloc v rámci státní správy, a aby právě některé ty klíčové pozice, jako je třeba speciální pedagog nebo školský psycholog, aby byly řešeny například posunem v platových třídách, protože je pravdou, že jsou to nejenom vysokoškolští vzdělaní pracovníci, ale že jsou opravdu klíčoví pro fungování našich škol, jak těch základních, tak středních. Tohle si myslím, že je také potřeba připomenout a zdůraznit a ta jednání, pokud mám správnou informaci, už běží. A já budu ten první, kdo bude toto se snažit hlídat, abychom tento slib skutečně také potom reálně naplnili. ***