(11.50 hodin)
(pokračuje Lenka Dražilová)
Pro nás, pro hnutí ANO, je samozřejmě důležité, že tady tohle opatření reflektuje aktuální nepříznivou ekonomickou situaci plátců, že bude znamenat faktickou pomoc ještě v letošním roce. My tedy budeme tento návrh zákona podporovat, samozřejmě s vylepšením, které zde řekl můj kolega Patrik Nacher, který v tomto smyslu podá své pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo chce vystoupit v rozpravě? Nikoliv, v tom případě končím obecnou rozpravu.
Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova, pane ministře? Není. Pane zpravodaji? Není.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Zatím zagonguji. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání... (Ministr připomíná zkrácení lhůty.)
Ano, počítám s tím, zkrácení o 35 dnů, mám to na závěr.
Budeme hlasovat o tom, jestli předložený návrh pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu, projde hlasováním. Ještě počkám, než přijdou kolegové a kolegyně.
Mezitím přečtu omluvy, využijeme čas: paní poslankyně Balaštíková celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Bureš od 12 z pracovních důvodů, pan poslanec Kolář od 9.45 z pracovních důvodů a paní poslankyně Pastuchová od 13 z pracovních důvodů.
Budeme hlasovat. Ještě se zeptám, jestli někdo navrhuje přikázání jinému výboru jakožto garančnímu než výboru pro sociální politiku? Nikoliv.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 36, přihlášeno 174, pro bylo 158, proti nikdo. Přijato.
Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se tedy, jestli má někdo návrh k přikázání dalšímu výboru? Nevidím.
V tom případě už budeme hlasovat o zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtení, a to podle návrhu pana předsedy Výborného o 35 dnů.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 37, přihlášeno 174, pro bylo 157, proti nebyl nikdo. Výsledek: přijato.
Děkuji za spolupráci.
A můžeme přejít k dalšímu bodu, což je číslo
21.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění
a zániku některých daňových dluhů
/sněmovní tisk 384/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, ve stručnosti bych představil hlavní body tohoto návrhu zákona. Jedná se o samostatný zákon jednorázového charakteru se subsidiárním procesním režimem daňového řádu. Řešíme tady vlastně dvě věci.
První věc se týká pouze fyzických osob, ať už podnikajících, nebo nepodnikajících, a to se jedná o mimořádný zánik určeného příslušenství daně odpuštěním. Abychom si představili, o jaké nástroje může jít: jedná se o úrok z prodlení nebo jeho obdoba podle jiného zákona, úrok z posečkané částky, penále, pokuta za opožděné tvrzení daně, náklady řízení včetně exekučních nákladů. Nebude se odpouštět příslušenství, kde není jistina, která by mohla být uhrazena, například pokuta. Neaplikuje se to na clo a jeho příslušenství, a to s ohledem na evropské předpisy. V případě jistiny se musí jednat o nedoplatek, který vznikl do rozhodného dne, to jest 30. září loňského roku. Podmínkou pro odpuštění je podání žádosti a uhrazení jistiny do konce rozhodného období, to znamená do konce listopadu roku 2023. A může jít taky o jistinu, která již byla dříve uhrazena. I tam dojde k tomuto mimořádnému odpuštění příslušenství. Alternativou je, a mluvil o tom před chvílí pan poslanec Nacher, možnost splátkování ve čtyřech určených splátkách, pokud ta částka přesahuje 5 000 korun. Děkuji za ten podnět, my určitě s panem ministrem Jurečkou povedeme debatu, jak to sjednotit v obou návrzích zákona.
O žádostech se nerozhoduje, pouze pokud jí nelze vyhovět, bude žadatel vyrozuměn, že žádosti nelze vyhovět. Pak samozřejmě zákon určí, jaké bude pořadí úhrad. Ale vyloučeny budou jistiny, které jsou vymáhány soudním exekutorem, právě proto, že ty podléhaly milostivému létu I a II. Zaznamenal jsem ten podnět v rozpravě, ale to je důvod, proč jsou zatím v tomto návrhu vyloučeny, protože to už by byla třetí možnost v té samé oblasti, a je na debatu, jestli tu možnost máme neustále opakovat.
Druhou oblastí navrženého zákona je mimořádný zánik - to není odpuštění - zánik některých nedoplatků na dani a na příslušenství daně. Je to určeno v tomto případě pro všechny daňové subjekty, takže v tomto případě mimořádného zániku se to bude týkat i právnických osob. Jedná se o bagatelní nedoplatky na dani na příslušenství, ten bagatelní nedoplatek je definován částkou 200 korun, a pokud daňový subjekt má několik či více těchto bagatelní nedoplatků, maximální suma, která je odpuštěna, je 1 000 korun. Pokud by bagatelní nedoplatky jednoho daňového subjektu překročily 1 000 korun, bude odpuštěno pouze za 1 000 korun. Je to v zásadě stejný režim, nedoplatek musel vzniknout do konce září roku 2022. V tomto případě se nežádá. Pokud bude schválen návrh zákona, tak to zanikne právě díky tomuto navrženému zákonu.
Možná jenom pro informaci, jak si v té oblasti stojíme, kolik je dlužníků. Mám data z října roku 2022, to znamená, to je po tom rozhodném datu 30. září 2022. Aktivní nedoplatky: Finanční správa 7,8 miliardy, Celní správa 3,3 miliardy. Počet osobních daňových účtů nebo osob: u Finanční správy je to 296 000 osobních daňových účtů, osob je to zhruba 230 000, u Celní správy je to 151 000 osob. Příslušenství je 2,9 miliardy u Finanční správy, 1,4 miliardy u Celní správy. Pak je i posečkaná jistina, protože by se to potenciálně vztahovalo i na úroky: to je 623 milionů z října roku 2022 u Finanční správy, 84 milionů u Celní správy. Celkem byly odepsány pohledávky pro nedobytnost: u Finanční správy 12,8 miliardy a u Celní správy 152 milionů. Speciální kategorií jsou takzvané justiční pohledávky, kde potenciál pro odpuštění je pouhých 28 milionů korun, ale vzhledem k tomu, že se jedná o specifickou skupinu osob, předpoklad plnění je mnohem nižší než potenciál 28 milionů korun.
A jako u každého takového opatření můžeme spatřovat pozitivní i negativní možné dopady na státní rozpočet - pozitivní, že se uhradí jistiny, které bychom už nevymohli, negativní je, že některé daňové subjekty by zvládly zaplatit nejenom jistinu, ale i to příslušenství, ale to se těžko predikuje. Děkuji za pozornost.
A potom v rozpravě navrhnu vlastně obdobný režim, který navrhl pan předseda Výborný, to znamená pak v rozpravě navrhnu zkrácení, abychom ty oba dva zákony posuzovali ve stejném čase. Nebo jestli to navrhne pan předseda Výborný? Nechám to na něm. A pak je šance, že v týdnu od 2. května by mohlo proběhnout druhé čtení, protože navržená účinnost je 1. července letošního roku. Děkuji za pozornost. ***