(12.00 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Barbora Urbanová.
Poslankyně Barbora Urbanová: Hezké poledne, kolegyně, kolegové. Já si myslím, že ten návrh tady byl poměrně dostatečně představen, nicméně... (Zvoní jí mobil.) Ježíšmarjá, pardon, to je prášek, pardon.
Návrh zákona je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto - to už tady padlo - které bylo realizováno ve dvou vlnách v letech 2021 a 2022. Spočívalo v odpuštění některých příslušenství v případě dluhů vůči veřejnoprávním subjektům vymáhaných soudními exekutory, pokud došlo k uhrazení jistiny. Vzhledem k tomu, že drtivá většina daňových dluhů není vymáhána soudními exekutory - i já jsem se s tím setkala, když jsme byli představovat milostivé léto v regionech - milostivé léto mělo pouze omezený dopad do daňové oblasti. Předmětem návrhu zákona je proto aplikace filozofických východisek milostivého léta na daňové dluhy, na které milostivé léto nedopadalo.
Dále je předmětem návrhu zákona zánik některých bagatelních daňových dluhů, jejichž správa je z administrativního hlediska neefektivní.
Nabytí účinnosti návrhu zákona se předpokládá dnem 1. července 2023. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Štolpa a pan poslanec Nacher. Prosím tedy pana poslance Štolpu. Pane poslanče, prosím.
Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto. První a druhé milostivé léto jsme jako hnutí ANO podpořili, ač se ukázalo, že v jeho druhém kole tuto možnost využil jen zlomek dlužníků. V druhém kole milostivého léta totiž soudní exekutoři ukončili přes 9 000 exekučních řízení. O opakování této oddlužovací akce byl výrazně menší zájem než o její první kolo, jak ukazují statistiky Exekutorské komory České republiky, protože v prvním případě se jednalo hned o 52 000 ukončených exekucí.
Tentokrát dostanou lidé šanci zbavit se úroku a penále na daních a clech, pokud tedy splatí opět původní dlužnou částku. Taková příležitost tu zatím nebyla, protože daňové nedoplatky jsou jen výjimečně vymáhány exekučně. Třetí milostivé léto, nebo jak zde uvedl kolega Patrik Pařil (správně Nacher), spíše Milostivý podzim, by se údajně mohl týkat až 380 tisíc lidí.
Návrh zákona usiluje o vytvoření nástroje pro podnícení motivace daňových dlužníků k mimořádné úhradě daně, eliminaci nedoplatků, jejichž vymáhání není efektivní a hospodárné, a vytváří jedinečné příležitosti pro jednorázové snížení objemu dluhu jednotlivce. Tyto základní cíle jsou sledovány dvěma relativně nezávislými opatřeními, které návrh zákona obsahuje. V případě obou opatření se materiálně jedná o určitou formu daňové amnestie.
Tento institut je znám jak z tuzemského, tak zahraničního daňového práva a obecně je věcným a politickým nástrojem. Nejzákladnější premisou je však sama mimořádnost daného opatření, která brání jeho potenciálnímu zneužití k neplnění daňových povinností a nežádoucím spekulacím na tomto poli. Obě opatření, která jsou upravena návrhem zákona, se týkají primárně oblasti daňových dluhů v působnosti rezortu Ministerstva financí, to je zejména působnosti orgánů Finanční a Celní správy České republiky.
Jako klub hnutí ANO jsme připraveni návrh zákona podpořit. Je totiž v souladu s opatřeními, které jsme již v minulosti aktivně podpořili. Bude ovšem nutné některé parametry upravit pomocí pozměňovacích návrhů, o kterých zde u předchozího bodu mluvil pan kolega Patrik Nacher. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. S přednostním právem je přihlášen pan předseda Výborný. Pane předsedo, prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, nebudu opakovat to, co jsem řekl u předchozího tisku, nicméně vnímal jsem vystoupení pana kolegy Nachera. My to určitě probereme jak na tom avizovaném kulatém stolu, tak na jednání podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí.
Zaznamenal jsem tady nějaké dotazy, proč ten tisk neprojednává také ústavně-právní výbor. Tak jenom i pro opozici avizuji, že jsem o tom jednal s panem předsedou Vondráčkem a on mě požádal vzhledem k množství tisků, které máme na ÚPV, abychom tento tisk tam nezařazovali, a dohodli jsme se, že podám informaci na výboru poté, co bude projednán na podvýboru, který vedu, takže tu informaci ústavně-právní výbor dostane.
Jinak tady k tomu tisku - a děkuji panu ministrovi financí, jeho týmu, za to, že se toho aktivně ujali a ten tisk připravili - určitě povedeme debatu o sjednocení těch splátkových kalendářů, nicméně ještě jedna věc tady nezazněla. Pro účely tohoto zákona se tam daní, uvádí, také místní poplatky. To je velmi důležité. Pokud zastupitelstva obcí, měst a krajů - u krajů se to týká těch odvodů za porušení rozpočtové kázně - tak pokud schválí veřejnoprávní vyhlášku, tak se budou k této akci tohoto daňového milostivého léta - léto není roční období, to je jakoby rok, v tomto případě tedy půlrok, těch šest měsíců - tak se k tomu budou moci připojit. Týká se to například poplatků za odpad, týká se to hřbitovních poplatků, poplatků za psa a podobně. Čili bude možné za stejného režimu, to znamená opět povinnost zaplatit dlužnou jistinu do poslední koruny, aplikovat toto takzvané daňové milostivé léto nejenom na ty justiční poplatky, jak říkal správně pan ministr, ale i na místní poplatky u obcí, měst a krajů.
Proto, abychom stihli projednání tak, jak už avizoval pan ministr, prosím, abychom zkrátili, paní místopředsedkyně, dobu projednávání podle § 91 odst. 2 jednacího řádu o 35 dnů mezi prvním a druhým čtením. Toto bylo projednáno se souhlasem všech poslaneckých klubů, stejně jako u předešlého tisku. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další je přihlášen pan ministr Šalomoun. Pane ministře, prosím.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navážu na pana poslance Výborného. Co se týče místních poplatků, byla o tom i diskuse na Legislativní radě vlády a je potřeba říct, že se tím nenarušuje žádné právo obcí na samosprávu. Ony mohou i bez tohoto materiálu pořádat vlastní milostivá léta. Tohle je jakýsi přednastavený systém, ke kterému ony se mohou připojit a mohou využít i té asi mediální známosti těchto nástrojů, takže každá obec i každý kraj si může paralelně s tímto, nebo i proti tomu, dělat své vlastní milostivé léto za podmínek, za jakých si určí oni.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další je přihlášený pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, teď budu stručnější, navážu na to, o čem jsme už hovořili. Jednak jasně, milostivé léto není termín vyznačující to období, ale to už jsme tady vysvětlovali několikrát, že to je nějaký termín, o kterém se mluví v bibli. Minulé milostivé léto bylo v zimě třeba. Ale já jsem spíš ten termín milostivý podzim použil proto, abychom to odlišili, aby někdo skutečně neměl pocit, že to je třetí, čtvrtý, pátý, díl, a nevznikl v médiích a ve veřejném prostoru pocit, že se to bude opakovat nekonečněkrát. Takže to je spíš jakoby obrana před tím, abychom skutečně trvali na tom, že dluhy se mají platit, že i v tomto případě platí, že se splácí jistina a odpouští se příslušenství, ale že to není milostivé léto, protože se to netýká exekucí, které vymáhali soukromí soudní exekutoři, proto tedy milostivý podzim. Jestli najdete něco jiného, čím to odlišit, tak sem s tím, ale mně to přišlo v té chvíli spontánně jako dobrá zkratka.
Kvituji to, že pan ministr financí řekl, že se bude zabývat sjednocením těch splátek. Ony opravdu, jak už bylo řečeno, ty oba dva návrhy jdou souběžně spolu, i to projednání, i to časování, i ten způsob řekněme využití zkušeností z milostivého léta I a II se propsalo do obou dvou těch návrhů. ***