(18.50 hodin)
(pokračuje Radovan Vích)
Je potřeba říci jasně, že je zde legitimní požadavek na změnu způsobu doplňování Armády České republiky v míru. V koncepci výstavby Armády České republiky 2030 se hovoří o výběrové mobilizaci, ale zmiňuje se zde i rozpracování koncepce mobilizace ozbrojených sil České republiky včetně realizace mimořádných opatření, například odvodní řízení pro dosud neodvedené ročníky populace. Jenom pro vaši informaci, je to cirka 1,7 milionu osob a to tento návrh neobsahuje. Pokud vím, tak obsáhlou novelu ústavního zákona č. 110/1998 Sb. má v gesci ministr vnitra Vít Rakušan, takže bych očekával, že změny, o kterých jsem hovořil, by měly být součástí této novely, a nikoliv pouze v rámci tohoto návrhu.
Závěrem: takto navrhované změny jsou zcela zásadní. Neproběhly k této problematice ze strany vládní koalice žádné odborné semináře ani kulaté stoly s účastí odborníků, takže já už jsem v prvním čtení k tomuto sněmovnímu tisku vznesl námitku a i nyní ve druhém čtení dávám návrh na zamítnutí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Bělica.
Poslanec Josef Bělica: Hezký podvečer, dámy a pánové. Vážený pane předsedající, paní ministryně, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto tisku.
Dnes jsem nahrál do systému pozměňovací návrh poslanců Josefa Bělici, Pavla Růžičky, Michala Ratiborského, Lubomíra Wenzla, Miloslava Janulíka a Lubomíra Metnara. Pozměňovací návrh se týká za prvé v části 5 čl. čtyři (čl. VI?) bodě 4 se v § 25a odst. 1 částka 24 000 korun nahrazuje částkou 30 000 korun. Za druhé - v části 5 čl. VI bodě 5 se v § 26 odst. 1 částka 3 000 korun nahrazuje částkou 6 000 korun a částka 6 000 korun se nahrazuje částkou 9 000 korun.
Dovolím si tento pozměňovací návrh odůvodnit. V podrobné rozpravě se potom k němu přihlásím.
Cílem pozměňovacího návrhu je celkově posílit nábor občanů České republiky do aktivních záloh pomocí zvýšení motivačních finančních nástrojů pro vojáky v aktivní záloze, a to jednak zvýšením nově zaváděného náborového příspěvku pro vojáky v aktivní záloze z 24 000 korun na 30 000 korun a dále zvýšením odměny vojákovi v aktivní záloze v rámci služebního hodnocení při výsledku služebního hodnocení "velmi dobrý" z 3 000 na 6 000 korun a "výtečný" z 6 000 na 9 000 korun.
Je dlouhodobou aktivní politikou hnutí ANO posílení aktivních záloh a myslím si, že v současné bezpečnostní situaci je to jedna ze zásadních priorit České republiky. Jak ale vyplývá z důvodové zprávy k předloženému návrhu zákona, i přes dočasně zvýšený zájem o zařazení do aktivních záloh, daný zejména konfliktem na Ukrajině, lze spíše v budoucnu očekávat stagnaci v náboru do aktivních záloh. Aktivní zálohy přitom plní neodmyslitelnou roli při posílení schopností ozbrojených sil České republiky a je tak vhodné naopak co nejvíce usilovat o jejich rozvoj a posílení. Nepříznivý vývoj náboru do aktivních záloh by bylo možné zvrátit právě pomocí zvyšování finančně motivačních nástrojů pro vojáky v aktivní záloze.
S ohledem na skutečnost, že paralelně s tímto návrhem zákona je zároveň projednáván vládní návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 369, který zavádí povinnost stanovit každoročně výdaje na financování obrany České republiky ve výši 2 % nominálního hrubého domácího produktu pro rozpočtový rok, lze část z těchto nově alokovaných prostředků na financování obrany České republiky použít právě na rozvoj aktivních záloh, respektive ještě významnější posílení finančně motivačních nástrojů pro vojáky. V písemné podobě je podrobné odůvodnění.
Ještě bych jenom na závěr zdůraznil, že přímý vliv to bude mít asi 131 milionů, což je o 26 milionů více, než predikuje původní návrh, a myslím si, že k celkové motivaci aktivních záloh by to mohlo pozitivně přispět.
Dámy a pánové, děkuju vám za pozornost a v podrobné rozpravě se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další v pořadí vystoupí pan poslanec Metnar.
Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, nyní bych rád odůvodnil pozměňovací návrh skupiny poslanců Lubomíra Metnara, Pavla Růžičky, Josefa Bělici, Lubomíra Wenzla, Michala Ratiborského a Miloslava Janulíka, ke kterému se v podrobné rozpravě přihlásím.
Důvodem předložení tohoto pozměňovacího návrhu je fakt, že současná právní úprava zproštění výkonu mimořádné služby opomíjí organizační složky státu, vůči kterým Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra anebo Ministerstvo spravedlnosti vykonává zřizovatelské funkce a jejíž zabezpečení nezbytné činnosti je v zájmu bezpečnosti České republiky. Jedná se o organizační složky státu, které nejsou založeny ani zřízeny Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra anebo Ministerstvem spravedlnosti, ale jsou přímo zřízeny zákonem, přičemž práva a povinnosti vůči nim vykonávají shora uvedená příslušná ministerstva. Vůči příslušnému ministerstvu jsou tak ve stejném či obdobném postavení jako organizační složky státu přímo založené či zřízené příslušným ministerstvem. Podstatou návrhu legislativní změny je narovnání stavu a odstranění nedůvodných rozdílů mezi organizačními složkami státu, které jsou založeny či zřízeny příslušným ministerstvem, a organizačními složkami státu, vůči kterým příslušné ministerstvem vykonává zřizovatelské funkce. Organizační složky státu, které jsou založeny zákonem a vůči kterým shora uvedená ministerstva vykonávají zřizovatelské funkce, jsou dle současné právní úpravy nesystémově vyňaty z výčtu organizací, jejichž zabezpečení nezbytné činnosti je v zájmu bezpečnosti České republiky, což je nedostatek, který by měl být napraven.
Konkrétně bych chtěl - náš návrh je, že v části 4 čl. 4 se za novelizační bod 31 vkládá nový novelizační bod číslo 32, který zní: V § 17 odst. 2 písm. a) se slova "organizačních složek státu a příspěvkových organizací, jejichž zakladatelem nebo zřizovatelem je ministerstvo nebo Ministerstvo vnitra nebo Ministerstvo spravedlnosti" nahrazují slovy "organizačních složek státu a příspěvkových organizací, které jsou založeny nebo zřízeny nebo je k nim vykonávána zřizovatelská funkce ministerstvem nebo Ministerstvem vnitra nebo Ministerstvem spravedlnosti".
Předem vám děkuji za podporu při odstranění tohoto nedostatku a nerovnosti u těchto organizačních složek a dále se k tomuto přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji. ***