(7.20 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)
Je naprosto absurdní uvažovat o tom, že by většina důchodců schovávala důchody pod polštář, protože by měla dostatek finančních prostředků. Většina peněz z důchodů se velmi rychle vrací zpět do ekonomiky.
Je zřejmé, že návrh na omezení zvyšování důchodů je předkládán v legislativní nouzi kvůli tomu, aby mohl být projednán ve zkráceném legislativním procesu, protože je bez podpory většiny naší veřejnosti. Skutečnost, že se vláda uchýlila k nouzovému řešení, aby včas snížila oprávněný nárůst důchodů, je alarmující. Tento krok je protiústavním diletantstvím a já jako opoziční poslankyně jsem z toho v šoku.
Pan premiér coby profesor politologie by měl vědět, že rozhodně by vláda v demokratických režimech neměla upozaďovat opozici. Opozice má mít právo vyjádřit svůj názor, byť s ním vláda nesouhlasí. Je naprosto absurdní, že představitelé vlády, kteří mají plná slova demokracie, takto postupují. Toto chování je jen (jedním) z několika dalších akcí, které znamenají, že kvalita demokracie za této vlády razantně klesá.
Znovu opakuji, použití stavu legislativní nouze a zkráceného legislativního procesu jsou nástroje, kteréžto lze použít pouze ve výjimečných případech, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo když státu hrozí značné hospodářské škody. Není vhodným nástrojem k použití, když se vláda snaží prosadit návrh, který má minimální nebo žádnou podporu našich občanů, což je tento vládní návrh.
Zajímavé ale je, že za předchozích vlád zástupci vládních stran horlivě kritizovali jakékoliv použití legislativní nouze a zkráceného legislativního procesu. Teď s ním ale přicházejí, aby důchodci nedostali své zasloužené peníze. To se dá nazvat jen pokrytectvím první kategorie.
S vládou navrhovaným postupem zkrácení projednávání tohoto tisku proto naprosto nesouhlasím. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, paní poslankyně. Jako další přihlášená je paní poslankyně Štefanová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Iveta Štefanová: Také já vám děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Dobré ráno všem, vážené kolegyně, vážení kolegové. Zákon o jednacím řádu Sněmovny říká, že ve stavu legislativní nouze může předseda Sněmovny na žádost vlády rozhodnout, že předložený návrh zákona se bude projednávat ve zkráceném jednání. Vládní pětikoalice si tady tedy prohlasovala, že se bude o předloženém návrhu jednat v legislativní nouzi, i když ty podmínky splněné nejsou. A teď se tady budeme bavit o tom, zda se má jednání zkrátit. Proto jste tu legislativní nouzi chtěli, právě proto, aby se ta novela zákona o důchodovém pojištění mohla projednat zkráceně a co nejrychleji. To rozhodnutí ale musí udělat Sněmovna. Sněmovna musí posoudit, zda jsou podmínky, které vyžadují projednávání předloženého návrhu ve zkráceném jednání. V tomto případě se to tedy týká předloženého návrhu novely zákona o důchodovém pojištění, kterým chce vláda zkrátit mimořádnou valorizaci všech typů důchodů. Ale v tomto případě ve finále rozhodne ve Sněmovně svojí většinou koalice.
Já tady chci připomenout, že pro specifický nástroj, který je tady nelegitimně zneužit, tedy stav legislativní nouze, pro jeho možné uplatnění, musí být splněny konkrétní podmínky. Ty podmínky splněné nejsou a není důvod ani pro zkrácené jednání. Hovoříme tady o velmi významné změně, která velmi citlivě zasáhne zranitelnou část naší populace, a to dost velkou část, a vlastně tu nejzranitelnější, naše seniory, zdravotně postižené, vdovy a sirotky.
My s předloženým návrhem nesouhlasíme. Nesouhlasíme s tím, abyste krátili navýšení důchodů, na které mají důchodci ze zákona, tedy z toho platného zákona, nárok. Ale pokud takový návrh tady vláda předložila, tak zásadní změnu zákona o důchodovém pojištění, který se týká více než 2 milionů lidí, je naprosto nutné projednat ve standardním legislativním procesu a dát dostatečný prostor široké debatě nejenom tady na plénu Sněmovny, ale i odborným debatám ve výborech.
Mimořádná valorizace byla uzákoněna v návaznosti na enormní nárůst inflace v minulosti jako pojistka adekvátního navýšení důchodů v takové situaci, neboť pravidelná řádná valorizace je v tom případě nedostatečná. Současný zákon tedy garantuje navýšení důchodů vždy, když dojde k růstu inflace nad určitou mez v určitém časovém úseku. To znamená, že již v době uzákonění mimořádné valorizace existoval reálný předpoklad, že se ta situace s nepříznivým vývojem výše inflace a plošného zdražování může a bude opakovat. V současnosti tedy nedošlo k ničemu, co by vláda nemohla předpokládat, a nemá tak legitimní důvod k takto radikální změně. A je naprosto nemyslitelné, že by se takovýto návrh měl projednávat ve zkráceném jednání.
Navíc se jedná o návrh novely, jehož způsob a doba předložení nese jisté znaky protiústavnosti. Nejenže tu neoddiskutovatelně vzniklo legitimní očekávání, ale jde tu také i o retroaktivitu. Vláda se to snaží vyvrátit tím, že došlo k jakési naléhavé nepředvídatelné situaci, ke změně, kterou jednoduše nešlo předpokládat. To ale není pravda.
Já se omlouvám, já mám dnes trochu slabší hlas a nechci ho zesilovat.
Není to pravda. Predikce již v průběhu roku 2022 opakovaně hovořily o dalším růstu inflace i o tom, že v předloženém rozpočtu na rok 2023 na to musí být dostatek peněz. V té době se pan ministr Stanjura dušoval, že peníze na valorizaci důchodů budou, že je nějakým způsobem sežene a že všechno bude tak, jak má být. A najednou tady máme údajnou nutnost legislativní nouze a nutnost zkráceného jednání.
Zkrácené jednání pro přijetí zákona lze ale také uplatnit jenom v určitých případech, jako je vyhlášení válečného stavu či stavu ohrožení státu, prodloužení nebo rušení nouzového stavu nebo právě ve stavu legislativní nouze, který tady proto vládní koalice zneužila. Stav legislativní nouze je ale podmíněn existencí zcela mimořádných okolností, kdy bez přijetí předložené zákonné normy, ke které se ta legislativní nouze váže, by znamenal určité ohrožení bezpečnosti státu, zásadní ohrožení základních práv a svobod občanů v České republice nebo by státu hrozily významné hospodářské škody, jak to říká § 99 zákona o jednacím řádu. Tady tedy podle mě dochází ke zneužití institutu legislativní nouze, protože ty specifické podmínky splněny nejsou. Tedy není splněna ani jedna z těchto podmínek a není tady důvod ke zkrácenému jednání, právě naopak. Je mnoho důvodů, aby se takováto norma projednávala standardně.
Při schvalování rozpočtu na rok 2023 byla vláda opakovaně upozorňována na to, že na některé mandatorní výdaje rozpočet, který předkládají, dostatečně připraven není. My jsme předložili vládě desítky pozměňovacích návrhů, které by pro tento rozpočet znamenaly vyrovnanější možnosti a připravily jednotlivé rezorty nejenom na ty mandatorní výdaje. Na tuto skutečnost upozorňovala vládu ale i Národní rozpočtová rada.
Ta zásadní věc je, že období, za které se valorizace počítá, již skončilo, tedy nárok na onu mimořádnou valorizaci důchodcům již vznikl, a nyní vlastně běží jenom ta lhůta, kdy k té samotné valorizaci dojde. Podmínky stanovené zákonem pro mimořádnou valorizaci jsou splněny, a vláda má tedy povinnost navýšit v červnu tohoto roku zásluhovou složku důchodů o 11,5 %. Předloženou novelou se tedy vláda pouze chce té své povinnosti vyhnout. ***