(7.10 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)
Důvodová zpráva hned v úvodu obecné části tohoto tisku konstatuje: "Vlivem vysokého růstu cen je nutné provést zvýšení důchodů a příplatku k důchodu v mimořádném termínu v měsíci červnu letošního roku. Toto zvýšení vyžaduje alokaci prostředků státního rozpočtu v rozsahu, který není v současné době možné saturovat. Navrhuje se proto částečné omezení valorizace důchodů v tomto konkrétním termínu s tím, že hmotné zabezpečení příjemců důchodů, vyjádřené úrovní náhradového poměru k průměrné mzdě v ekonomice, bude i přes navrhované omezení o 3,6 procentního bodu vyšší než v roce 2022 a na nejvyšší úrovni od roku 1998. Zároveň bude příjemcům nízkých důchodů zákon garantovat určitou míru ochrany před příliš negativními dopady omezení do jejich příjmové situace."
Dále důvodová zpráva konstatuje: "Zvýšení důchodů v mimořádném termínu v podobě podle současného právního stavu by znamenalo zvýšení výdajů státního rozpočtu na dávky důchodového pojištění v roce 2023 o 3,4 (34,4?) miliardy, v roce 2024 pak o dalších 58,8 miliard. Přitom již bez zvýšení důchodů v mimořádném termínu v červnu roku 2023 je předpokládán deficit bilance důchodového účtu z důvodu vysokých valorizací důchodů v roce 2022, které předběhly vysoce růst mezd, okolo 60 miliard korun."
Snížení nadcházející mimořádné valorizace je podle navrhovatele nezbytný krok pro stabilizaci veřejných financí, které čelí pěti zásadním problémům nejen z důvodu rychle rostoucích důchodů, ale i z důvodu mimořádných výdajů, vyvolaných dopady války na Ukrajině a globálních skokových nárůstů cen energií, vyžadujících masivní kompenzaci občanům i podnikatelům. Vláda, odpovědná za zachování sociální soudržnosti, musí reagovat. Nemůže dopustit zásadní omezení a škrty v jiných sociálních oblastech. A dnes už po svém jednání mluví o změnách v dávkových systémech, respektive ve středu po svém jednání mluvila o změnách v dávkových systémech včetně státní sociální podpory. Důvodová zpráva dále pokračuje a konstatuje, že navrhovaný krok je nezbytným opatřením, které umožní připravit návrhy koncepčnějších vyvážených změn důchodového systému, aniž by bylo nutné provádět radikálnější krátkodobé úpravy. Když důvodová zpráva komentuje sociální dopady, tak říká: "Nižší zvýšení důchodů v mimořádném termínu přinese mírné zhoršení příjmové pozice populace důchodců s mírným dopadem do jejich kupní síly."
Tolik tedy citace důvodové zprávy k předkládanému sněmovnímu tisku.
Co je mírný dopad do kupní síly důchodců? To nechám na občanech a pravděpodobně i na rozhodnutí Ústavnímu soudu, aby si udělali závěry o důvodech vlády k projednávání v legislativní nouzi ve zkráceném legislativním procesu. Proč tento materiál nemohl adekvátně být projednáván ve výborech? Vždyť vše, co je uvedeno v důvodové zprávě, bylo možné vyčíst z vývoje naší ekonomiky i mezinárodní situace a kovaní ekonomové vládu na nepříznivý vývoj upozorňovali již téměř po celý loňský rok. Proč tedy parametrické změny valorizace řešíme až nyní, když již nastalo oprávněné očekávání všech důchodců na výši vyplacené mimořádné valorizace? A navíc to řešíme ve stavu legislativní nouze během mimořádně svolané schůze Sněmovny ve zkráceném legislativním procesu!
O stavu legislativní nouze jsme tady už mluvili, ač mně právo vystoupit v diskusi bylo upřeno, přestože jsem k této projednávané věci, tedy k bodu, který jednou bodem nebyl, pak byl, pak znovu nebyl, byla přihlášena již od pátku minulého týdne.
S velkým znepokojením se na vás dnes obracím v souvislosti s navrhovaným snížením valorizace důchodů. Jako bývalá ředitelka úřadu práce a člověk, který se již velmi dlouho zabývá sociální problematikou, věřte mi, že znám z první ruky problémy, kterým důchodci v naší společnosti čelí. Jsem pevně přesvědčená, že důchodci si zaslouží každou korunu, kterou dostanou, a je nespravedlivé snižovat jim důchody bez řádného zdůvodnění. Je nutné vládě připomínat, že důchodci zpravidla již nejsou schopni pracovat, a jsou tedy plně odkázáni na to, v čem jim pomůže rodina, a když nemůže rodina, v čem jim pomůže stát. Důchodci poctivě pracovali během celého svého aktivního pracovního života, snažili se, aby byli zabezpečeni právě na své stáří. Ale oni to jsou i důchodci invalidní, jsou to vdovy, vdovci, týká se to sirotčích důchodů, a snažit se tedy omezit tyto prostředky, na které jim ze zákona nárok vznikl, je podle mého silně nemorální.
Vládní návrh na snížení červnové valorizace důchodů v průměru o 1 000 korun měsíčně je podle mě nepřijatelný. Po zveřejnění posledních dat inflace z února existovalo oprávněné očekávání všech důchodců, že důchody budou zvýšeny mimořádnou valorizací. Míra inflace vyskočila přes 17 % a meziměsíční inflace stoupla o 6 %. Důchodci měli problém vyjít s penězi již před tímto návrhem a tento krok jejich situaci jen zhorší. Zhorší se situace těch nejpotřebnějších, jak jsem říkala - seniorů, vdov, vdovců, zdravotně postižených pobírajících invalidní důchody. Vaše opatření bude mít vliv na sirotčí důchody.
Doporučovali jste všem využívat opatření z Deštníku proti drahotě a slibovali, že nenecháte nikoho padnout. Dávky vás přece zachrání! A jste nadšení, nebo se alespoň tak tváříte, že počet adresátů nejrůznějších dávek úspěšně narůstá. Neměli byste naopak být spokojeni v okamžiku, kdy dávky bude pobírat co nejméně lidí, protože je nebudou potřebovat k tomu, aby mohli důstojně žít? Neměli byste být spokojeni, že možná díky vyplacení mimořádné valorizace v původní výši nebude narůstat množství žadatelů o dávky tak velkým tempem, a to i do budoucna? Nebo až nebude v rozpočtu na dávky na bydlení, na příspěvky na péči, na dávky v hmotné nouzi a finanční prostředky na státní sociální podporu, tak tady v legislativní nouzi a zkráceném legislativním procesu budeme řešit snížení těchto dávek, protože by hrozily značné hospodářské škody? Nebylo by lepší řešit opatření na snížení cen potravin, energií, pohonných hmot, na snížení inflace tak, aby mimořádná valorizace důchodů nemusela být v následujících letech vůbec vyplacena, aby inflace přestala narůstat závratnou rychlostí do dvouciferných čísel a vrátila se do normálních mantinelů?
Argument vlády, že jiné skupiny lidí, například rodiny s dětmi, jsou současnou situací postiženy mnohem více, není validním odůvodněním pro snížení důchodů. Skutečnost, že trpí i jiné skupiny, neznamená, že by důchodci měli trpět také. Je to primární odpovědností vlády zajistit, aby se lidem dobře žilo, přestože si to někteří z vládních stran nemyslí a nemyslíte. ***