(17.20 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

"Koordinace sociálního zabezpečení v EU - úkolem koordinace sociálního zabezpečení v EU je odstranit alespoň základní problémy, jimiž jsou: zabránit konfliktům právních řádů, pozitivním i negativním, odstranit nerovné zacházení na základě státní příslušnosti, tedy všechny formy přímé i nepřímé diskriminace vlastních státních příslušníků vůči cizím, nastavit přerušení běhu doby pojištění pracovníků z důvodu jeho pohybu přes hranice, odstranit teritoriální požadavky na výplatu dávek.

K odstranění základních sociálních problémů občanů EU zavádí nařízení 883/2004, nařízení 2009/987 pět základních principů: princip rovného zacházení, princip sčítání dob pojištění, princip zachování nabytých práv, princip aplikace jednoho právního řádu."

Tak a teď se podívejme na vztah vnitrostátního a mezinárodního práva sociálního zabezpečení. "Vztah mezi národním právem a právem EU je určen základními zásadami právního řádu. Nejdůležitější zásadou pro tento vztah je zásada aplikační přednosti unijního práva před národním právem, podle které platí, že evropské právo má vždy přednost před právními řády členských zemí. S tímto vztahem úzce souvisí pojem subsidiarity, to znamená podpůrnosti, který stanoví, že orgány EU začnou vykonávat svou pravomoc až v případě, kdy členské státy nejsou schopné jednat efektivně."

A znovu tady zopakuji, jak jsem avizoval, pro ty, kdo sledují až nyní, že já tady zcela záměrně se snažím svým dlouhým vystoupením oddálit a zamezit tomu, aby vládní koalice přijala zákon, kterým chce okrást těch cca 3 miliony příjemců důchodů v České republice o slíbenou valorizaci důchodů. Proto tady předčítám dlouhý text a budu bojovat, přestože je to přesila, vás je 108 vládních poslanců, nás v SPD jenom 20. Je to přesila téměř 6 : 1, 5 : 1, pět na jednoho, šest na jednoho v přepočtu. Ale nám to nevadí, my budeme bojovat ze všech sil za ty cca 3 miliony příjemců důchodů v České republice. Takže ano, schválně tady zdržuji jednání Sněmovny, aby se vládní koalici nepodařilo přijmout váš vládní zákon, kterým chcete okrást 3 miliony důchodců, je to tak. Hlásím se k tomu, bojuji za 3 miliony příjemců důchodů ze všech sil. Včera jsem mluvil, média to spočítala, 7 hodin 7 minut a dneska uvidíme, ale třeba si to rozfázuji. Nejde o to, tady dělat rekordy, to nebyl vůbec můj cíl. Můj cíl je zabránit okradení těch důchodců, abyste okradli důchodce. Takže to jsem ještě radši zopakoval, aby bylo jasné, proč tady hovořím a proč ještě hovořit dlouze budu, a ne zdaleka naposledy na této schůzi Poslanecké sněmovny.

"Pro právo sociálního zabezpečení mají velký význam smlouvy bilaterální i multilaterální. Bilaterální, tedy dvoustranné smlouvy zpravidla uzavřela Česká republika pro stejné zacházení občanů České republiky s občany smluvního státu, například sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 267/1997 Sb., smlouva mezi Českou republikou a švýcarskou konfederací o sociálním zabezpečení."

V poslední části autor této bakalářské práce, četl jsem v úvodu, pan Tomáš Petružálek, porovnává důchodový systém České republiky a důchodový systém Slovenské republiky, a považuje proto za vhodné zmínit sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 228/1993 Sb., o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení. "Sdělení nám upravuje, že dobu pojištění před rozdělením Československé federativní republiky započítává ten stát, na jehož území měl zaměstnavatel sídlo."

Multilaterální, tedy vícestranné smlouvy bývají výsledkem činnosti mezinárodních organizací. Jedná se například o smlouvy Mezinárodní organizace práce a tak dále.

Sociální pojištění - a teď se pojďme podívat na kapitolu 2.5, Sociální pojištění, sociální zaopatření a sociální pomoc se nazývá. "Ačkoliv by se mohlo zdát, že se jedná o shodné pojmy s jinými názvy, není tomu tak. Je proto důležité si je alespoň trochu přiblížit.

Sociálním pojištěním rozumíme finanční systém, kterým se člověk sám nebo někdo jiný jej povinně zajišťuje pro případ budoucí sociální události tak, že odkládá část své osobní spotřeby. Sociální pojištění může být krátkodobé, například pojištění nemoci, nebo dlouhodobé, například pojištění ve stáří. Sociální pojištění má základní znaky, jimiž jsou zákonem stanovená povinnost, stanovení plátců pojistného, například zaměstnavatel za zaměstnance, stanovení povinně pojištěných osob, například každý zaměstnanec" - pardon - "podmínky vzniku na nárok výplaty pojistného, například dosažení věku, stanovení způsobu správy financí vybraných či vyplácení v sociálním pojištění.

Sociálním zaopatřením rozumíme poskytnutí financí v zákonem stanovených podmínkách, například při smrti rodičů nezletilého dítěte. Sociální zaopatření je uplatňováno na základě zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Nárok na státní sociální podporu vzniká splněním zákonem stanovených podmínek, přičemž mezi ně nepatří povinnost před nárokem na dávku platit pojistné.

Sociální pomoc je pomoc státu osobám, které se ocitly v těžké životní situaci. Osoby navíc nejsou schopny řešit situace, ve kterých se ocitly, samy nebo s pomocí svých nejbližších. Zároveň platí, že jim není vyplácena státní sociální podpora či je nedostatečná.

Znaky sociální pomoci jsou: způsob ověření nouze, podmínky vzniku a doby trvání. Ten kdo dávku čerpá, do systému nepřispívá, finance spravuje stát. Sociální pomoc funguje tedy na principu subsidiarity. Nejdříve se má postarat dotyčná osoba nebo i rodina, až poté stát, a na principu obligatornosti musí být splněny zákonem stanovené podmínky. Sociální pomoc je úzce spjatá se zákonem č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Sociální pomoc nemusí být pouze finanční, ale může být i věcná nebo formou sociálních služeb. Sociálními službami jsou typicky azylové domy, domovy pro seniory."

Teď se pojďme podívat na důchodový systém. "Důchodový systém České republiky se skládá z dvou pilířů důchodového pojištění. První pilíř je založen na povinném důchodovém pojištění podle zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a druhý pilíř je založen na dobrovolném penzijním spoření podle zákona č. 427/2011 Sb. Dalšími důležitými zákony důchodového pojištění jsou zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, a vyhláška č. 284/1995 Sb., kterou se provádí zákon o důchodovém pojištění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP