(17.10 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Takže vidíte, že ten váš návrh, návrh vlády pětikoalice Petra Fialy, kdy vy chcete okrást důchodce o slíbené peníze, v podstatě je i v rozporu s Ústavou České republiky, jelikož Listina základních práv a svobod je součástí ústavy, jelikož ústava tím pádem jasně hovoří o tom, že občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a také při nezpůsobilosti k práci. A vy si to vykládáte tak, že chcete okrást všechny příjemce důchodů o peníze, na které mají ze zákona nárok. V současnosti na to mají ze zákona nárok, vy chcete ten zákon účelově změnit, a já říkám, že to je špatně, že prostě lidé mají nárok na přiměřené hmotné zabezpečení, a mluvím právě v souladu s demokratickou ústavou. A vy naopak to vidíte jinak, vy naopak si myslíte, že je v pořádku připravit lidi o důchody.

O čem dál mluví Listina základních práv a svobod? Že každý má právo na ochranu zdraví, že ženě v těhotenství je zaručena zvláštní péče, ochrana v pracovních vztazích a odpovídající pracovní podmínky.

Tak pojďme se podívat na sociální zabezpečení v Evropské unii. Zase říkám, že ta bakalářská práce je už starší, takže ne všechny informace mohou být aktuální, ale na ten určitý náhled to určitě je dostačující. "Každý člen EU musí mít systém sociálního zabezpečení, volba struktury je však na něm. V EU se objevují dva modely. Systémy sociálního zabezpečení členských států EU se dělí na sociální pojištění a sociální pomoc. Původně se v EU zamýšlelo provést sjednocení systému sociálního zabezpečení ve všech členských státech, avšak velké rozdíly v systémech a jistá neochota členských zemí vedla k závěru, že úplné sjednocení neproběhlo a ani se v blízké budoucnosti neplánuje." A ještě jsem si všiml, že v reakci na to mé včerejší vystoupení, kdy jsem tady ze všech sil hájil ty více než 3 miliony příjemců důchodů, se kriticky ještě na moji adresu vyjádřil pan poslanec Jakub Janda, ale to bylo v mantinelech politického šťouchnutí také, takže to jsem tak prostě vzal a to je v pořádku. Jsme spolu na výboru a já myslím, že tam žádný problém jako... Tato spolupráce probíhá na výboru, aby to fungovalo, tak to bylo takové šťouchnutí, to je v pořádku, ale nebylo tam nic osobního, nenávistného, jako právě předváděli poslanci hnutí STAN. Proto jsem jim věnoval zvláštní pasáž. Jo, a ještě někdo. Pan poslanec Benda se ještě vyjadřoval nějak kriticky, ale také to bylo takové to politické šťouchnutí, takže to si myslím, že je přece úplně v pořádku, že na to všichni musí být zvyklí. Ale tam, kde je osobní nenávist, sprostoty a vulgarismy, tam samozřejmě rozhodně si to líbit nenechám a budu to tady vždycky pojmenovávat, a opakovaně, kdo a proč se tak chová a v jaké fázi.

Takže "za účelem udržení volného pohybu osob, jež je jedním z hlavních pilířů Evropské unie, byl vytvořen právní rámec sociálního zabezpečení pro členské státy EU. Za základní dokument sloužící k ochraně sociálních práv lze označit Evropskou sociální chartu přijatou Radou Evropy v roce 1961. Ratifikace Evropské sociální charty znamenala zájem a snahu zemí pokusit se o dohodu a harmonizaci základních sociálních problémů a přispět k odstranění mezinárodních konfliktů, které mohly vzniknout. Evropská sociální charta zakotvuje například právo na spravedlivé pracovní podmínky, právo na sociální zabezpečení a právo rodiny na sociální, právní a ekonomickou ochranu. Česká republika ratifikovala Evropskou sociální chartu v roce 1998. Značné změny v oblasti sociálního zabezpečení zavedla také Lisabonská smlouva, pozměňující Smlouvu o EU a Smlouvu o založení Evropského společenství, se kterou vstoupila i v platnost Listina základních práv EU. Ta stanovila základní lidská práva všem občanům EU, jako jsou například důstojnost, svoboda, rovnost. Sociální práva upravuje hlava IV Listiny základních práv EU, sociální zabezpečení a sociální pomoc." Také bychom o tom tady mohli polemizovat, protože tady vidíte, že Listina základních práv EU stanovuje mezi základní lidská práva všem občanům EU důstojnost, a já prostě nesouhlasím s tím, že Fialova vládní koalice si myslí, že důchod je 8, 10, 12 tisíc, a ještě těmto lidem brát peníze. To prostě není důstojné, protože jak víte, vy tím zákonem poškozujete a ubíráte peníze všem důchodcům, kteří mají důchody přes 8 tisíc. Já si prostě myslím, že to není důstojné. Proto hnutí SPD navrhuje zákon na minimální základní důchod, ale ten vy tady zase blokujete, bráníte nám v tom.

"Primární právo EU v oblasti sociálního zabezpečení - v současnosti máme v primárním právu EU v oblasti sociálního zabezpečení dva základní právní prameny, Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o fungování Evropské unie. Nejdůležitější ustanovení se týkají základní diskriminace na základě státní příslušnosti a volného pohybu osob. Volný pohyb osob lze pojímat z hlediska volného pohybu pracovníků a volného pohybu osob z hlediska sociálního zabezpečení, který umožňuje v této oblasti orgánům EU přijímat opatření týkající se sociálního zabezpečení v obecné rovině.

Sekundární právo EU v oblasti sociálního zabezpečení - jak již bylo zmíněno výše, orgány EU jsou zmocněny přijímat akty práva sekundárního v oblasti sociálního zabezpečení. V této oblasti práva se vždy jednalo o koordinační nařízení. Příprava nových koordinačních nařízení započala v devadesátých letech a účinnost tato právní úprava nabyla 1. května 2010. Aktuálně obsahuje nařízení: nařízení č. 883/2004, o koordinaci systému sociálního zabezpečení, nařízení č. 2009/1998, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení 883/2004. I přes svoji relativně krátkou účinnost doznala výše zmíněná nařízení značných změn, například v roce 2011, kdy se nařízení začala uplatňovat i vůči osobám třetích zemí. Nařízení se vztahuje na osoby, které jsou státními příslušníky členského státu, osobami bez státní příslušnosti a uprchlíky bydlícími v některém členském státě, kteří podléhají nebo podléhali právním předpisům jednoho nebo více členských států, jakož i na jejich rodinné příslušníky a pozůstalé, také na pozůstalé osob, které podléhaly právním předpisům jednoho nebo více členských států, a to bez ohledu na jejich státní příslušnost, jsou-li jejich pozůstalí státními příslušníky členského státu nebo osobami bez státní příslušnosti anebo uprchlíky bydlícími na území členského státu. Věcně se nařízení vztahuje například na dávky v nemoci, dávky ve stáří, dávky v případě invalidity, pohřebné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP