(16.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Určitě bylo nutné reagovat v rámci tohoto celého balíku právě toho procesního práva na soudní přezkum a soudní přezkum samozřejmě musí být efektivní a včasný, to znamená, s možností soudu změnit třeba i v některých případech rozhodnutí stavebního úřadu, pokud to uzná za vhodné.

Velmi důležité, co je v souhrnném pozměňovacím návrhu, jsou takzvané průzkumy staveb, protože tam se rozšiřuje ustanovení o rozsahu a obsahu projektové dokumentace o povinné průzkumy, které vyplývají z evropské legislativy, například průzkum staveb z důvodu výskytu azbestu, což je určitě pro zdraví nás všech velmi důležité. Podrobnosti pak k těm povinným průzkumům bude stanovovat i samostatný právní předpis.

Takže nový stavební zákon nebo novela nového stavebního zákona, ale já už budu mluvit o novém stavebním zákonu, protože tady je dohoda napříč politickým spektrem, stanovuje v rámci procesního práva jednoznačný proces, pevné lhůty. To znamená, když stavební úřad obdrží všechny podklady, tak by měl do nějaké lhůty rozhodnout, a stavební úřad záměr posuzuje v řízení jednou a vydává povolení.

Takovým pátým balíkem, který bych tady chtěla zmínit, je digitalizace. Sice digitalizace není určitě moje doména, je to doména tady hlavně pana ministra, ale považuji to za zcela zásadní, aby v souboru informací digitalizace zazněla. Je velmi důležité, aby byla digitalizace procesů i výstupů stavebního řízení a územního plánování. Všechny informační systémy jsou už nyní v zákoně zakotveny a ukotveny a v tuto chvíli v podstatě jsou na něj vyčleněny i evropské peníze, a to jak z Národního plánu obnovy, tak z Integrovaného regionálního operačního programu, což považuju za velmi dobré, protože co si budeme povídat, nic levného to nebude, ale pokud toto se povede, tak to skutečně bude obrovský úspěch, to opravdu zjednoduší všechno, ale na rovinu říkám, že před panem ministrem není úplně lehká úloha. Vím, že samozřejmě bojuje i s Úřadem pro hospodářskou soutěž a tak dále, ale na druhou stranu je potřeba už dát určitý signál obcím, jak to bude fungovat, protože obce se opravdu začínají pídit po tom, jestli mají začít soutěžit samy nebo co mají dělat, protože samozřejmě vědí, že termín je 31. července 2023, a tady chci upozornit na to, že i souhrnný pozměňovací návrh odkládá účinnost novely až k 1. 1. 2024. Takže prosím, ještě zachovejme v území všichni klid, určitě je jasné, že stát asi prostřednictvím MMR to bude muset vysoutěžit za všechny. Že už by měl asi začít, je víceméně jasné, protože takovéto obří výběrové řízení samozřejmě nějaký čas spolkne.

V rámci digitalizace vznikne Portál stavebníka, prostřednictvím kterého bude vedeno řízení a všechny úkony mezi stavebníkem, stavebními úřady, s dotčenými orgány, vlastníky veřejné dopravní nebo technické infrastruktury budou probíhat elektronicky. To je opravdu zcela zásadní, protože skutečně stavebník uvidí, v jaké fázi procesu se nachází a kdo, kde už je za hranou té lhůty. To znamená, tady to bude i tlak na obce, protože oni samozřejmě dneska umí v současném stavebním právu všichni dávat podnět pro nečinnost, takže tady i pan starosta dotčený nebo paní starostka nebo pan primátor, primátorka si to budou muset ohlídat, aby skutečně pak ještě neměli problémy s nečinností úřadu jako takového.

Místo papírové žádosti s desítkami příloh - a tady dneska všichni víte, kdo jste se pokusil něco realizovat podle současného stavebního zákona, že to už je na avii, jak vezete na stavební úřad dvanáct, třináct, čtrnáct pare, každý ten dotčený orgán vám vytkne něco jiného, vy si to zase odvezete zpátky všechno a začnete to předělávat. Tak ne. Tady se podá digitálně jedna projektová žádost a do té jedné projektové žádosti budou koukat všichni ti dotčení, to znamená stavební úřad, zástupci samozřejmě technické infrastruktury, dotčené orgány, účastníci řízení a tak dále a tak dále, takže Portál stavebníka opravdu povede k zjednodušení. A co si budeme říkat, dneska každý projektant, který něco projektuje, to má v digitální podobě, už nikdo nemaluje na prkně, takže i pro ně to je samozřejmě zlehčení. Je potřeba tento systém spustit, protože dneska kdybyste to třeba poslali datovou schránkou, tak to jde, ale samozřejmě úřednice nebo úřad datovou schránku vytiskne a přinese to fyzicky vytištěné stavebnímu úřadu - o tom to není. Stavební úřad skutečně musí mít takovou techniku, zobrazovací techniky, aby si projektovou dokumentaci z určitých úhlů mohl pustit na dobrých velkých monitorech a mohl se té stavbě věnovat.

O Národním geoportálu územního plánování už jsem hovořila, takže to skutečně bude o tom, že vydaná platná územní plánovací dokumentace na území celé České republiky bude na jednom místě.

Možná bych se ještě zmínila o digitálně technických mapách, to je určitě také velmi dobrý počin. Digitálně technické mapy, to znamená, v podstatě ti, co mají na starosti technickou infrastrukturu - měly by to spravovat kraje - a je to určitě velký plus pro stavebníka, že on uvidí, jaké sítě mu vlastně na pozemku vedou a co všechno musí udělat nebo zrealizovat pro to, aby tam svůj domeček nebo jakýkoliv jiný projekt mohl mít.

Když se ještě vrátím k souhrnnému pozměňovacímu návrhu, tak je určitě potřeba ještě zmínit některé věci, které v tom návrhu jsou, a to je samozřejmě OZE. Pozměňovací návrh zavádí do nového stavebního zákona stejné úpravy, které byly přijaté zákonem, takzvaný lex OZE 1, a to do současného stavebního zákona, takže toto se tam překlápí, takže to, co jsme si tady debatovali ohledně energetické infrastruktury a tak dále, to samozřejmě nový stavební zákon reflektuje. V rámci souhrnného pozměňovacího návrhu je samozřejmě nezbytné, aby i novým stavebním zákonem byly stanoveny stejné podmínky jako současným stavebním zákonem, protože jakékoliv odlišnosti by byly velmi nesystematické, takže na to reagoval i právě souhrnný pozměňovací návrh.

Dalším bodem jsou přípojky. Souhrnný pozměňovací návrh zavádí do nového stavebního zákona úpravu, která již byla přijata právě tím OZE 1, a z důvodu jednotného pohledu na věc navrhuje jednotný princip pro všechny přípojky do 25 metrů. Pozměňovací návrh je nezbytný, aby zase nedocházelo k nějakým nesystematickým zásahům, kdy by jedno přinášel energetický zákon a jedno přinášel stavební zákon.

Věřím, že i další ještě dílčí možné pozměňovací návrhy se v určité oblasti energetikou budou zabývat. Ale já si myslím, že to je ku prospěchu věci, to je to, co jsem se snažila říct na začátku, že určitě ještě bude spoustu dílčích pozměňovacích návrhů, které ale vedou k takovému tomu vyšperkování toho, co máme, protože to můžete číst pořád dokola a stále vás napadají nové věci a podněty, které by bylo, když už máme ten stavební zákon otevřený, lepší řešit hned.

Lesní školky, o tom už tady dlouhosáhle hovořil pan ministr, takže věřím tomu, že i to samozřejmě prospěje, a je to také součást nového stavebního zákona nebo souhrnného pozměňovacího návrhu.

Takže když se budu blížit k závěru a chtěla bych říct opravdu ve stručnosti takové základní pointy, co přináší nový stavební zákon, je to určitě procesní reforma, to znamená zrušení všech stávajících deseti typů povolovacích procesů včetně dvoufázovosti územního a stavebního řízení a jejich nahrazení jediným řízením o povolení záměru. Dále je to určitě integrace dotčených orgánů, to znamená zrušení téměř všech samostatných závazných stanovisek. Bude jedno závazné koordinované stanovisko a je potřeba si říci, že ti, co nejsou integrováni, což jsou hasiči a hygiena, ti také samozřejmě budou v těch lhůtách - bude pro ně platit fikce - muset doručit svoje stanoviska přímo stavebnímu úřadu, aby s tím mohl pracovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP