(16.40 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Takovým třetím velkým tématem, které je, je hmotné stavební právo, které se nám promítá právě v novém stavebním zákoně. Nově jsou tedy v rámci hmotného stavebního práva upraveny základní hmotněprávní požadavky přímo v zákoně, to znamená, není to v žádných přílohách nebo ve vyhlášce, ale rovnou to upravuje zákon, a to v takové podrobnosti, tedy samozřejmě tomu zákonu přiměřeně, a dále jsou pak rozvedeny v prováděcím právním předpisu. Já vám dám třeba jeden příklad: v tom současném neboli starém stavebním zákoně například vůbec nebylo řešeno osvětlení, a přitom ale vyhlášky a tak dále už pak samozřejmě to více specifikovaly, takže jsem ráda, že jsme se domluvili na tom, že přímo v zákoně bude denní osvětlení, protože jsme zase reagovali na to, že samozřejmě Praha staví v prolukách a tak dále, ale určitě nechceme, aby naši občané žili někde ve sklepích bez denního světla, takže zůstalo tam denní osvětlení bez toho slova "přímé", protože každý, kdo si představíte 1+kk, kde máte luxfery rozdělenou kuchyň a obývací část, tak takto by to vlastně bylo nepovolitelné, protože by tam nebylo přímé denní osvětlení. Takže si myslím, že denní osvětlení je v pořádku i z pohledu zdraví, aby skutečně zase lidé nežili jenom v umělém osvětlení, to určitě nikdo z nás nechce.
K vydání prováděcího předpisu neboli vyhlášek právě k hmotnému stavebnímu právu bude zmocněno Ministerstvo pro místní rozvoj. Stejně tak bude Ministerstvo pro místní rozvoj zmocněno k vydání nařízení, které může stanovit podrobné požadavky na výstavbu. A právě samostatné stavební předpisy zatím zákon reflektuje pouze na ta tři velká města, což je Praha, Brno a Ostrava.
Dalším velkým takovým počinem jsou změny v projektové dokumentaci a tady musím říci, že se vlastně přebralo to, co bylo v novém stavebním zákoně, a je to velmi dobře, protože my jsme měli opravdu už problém s tím, že stavaři se obraceli na ministerstvo, a pan ministr určitě potvrdí, že ke stavebnímu zákonu je opravdu velká debata s veřejností, že mu chodí taky určitě stovky a tisíce dopisů, protože stavebníci malých rodinných domů nebo nějakých malých projektů se úplně legitimně rozčilovali nad tím, že chceme podrobnost projektové dokumentace, jak kdyby stavěli jadernou elektrárnu. Tak to malí stavebníci opravdu nestaví, takže proto jsem ráda, že dojde samozřejmě ke zjednodušování povolení, dojde i ke zjednodušení projektové dokumentace.
Dochází ke snížení počtu druhů projektové dokumentace, a to na základní tři druhy. První je dokumentace pro povolení záměru, druhá dokumentace pro provádění stavby a dokumentace pro odstranění stavby. Obsah nového druhu dokumentace pro povolení záměru vychází ze stávající úpravy dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, to znamená, je to samozřejmě daleko jednodušší, slangově se tomu říká na úrovni DURky plus, to znamená, musí to být doplněné o stavebně konstrukční řešení a požárně bezpečnostní řešení. Omlouvám se. (Poslankyně ochraptěla, pije.) Žízeň, ano, jedu seminář. Tak. Tuto dokumentaci, to znamená na úrovni pro vydání územního rozhodnutí plus, tedy doplněné o stavebně konstrukční řešení a požárně bezpečnostní řešení, bude vkládat stavebník do Evidence elektronických dokumentací jako žádost o povolení záměru. Do Evidence elektronických dokumentací vkládá stavebník rovněž dokumentaci pro odstranění stavby jako součást žádosti o povolení odstranění stavby, zatímco dokumentace pro provádění stavby se do této evidence nevkládá.
Zásadní změnou je povinnost stavebníka zajistit vypracování dokumentace pro provádění stavby před zahájením jejího provádění. To znamená, tady opět dáváme určitou možnost stavebníkovi, že než nejdříve projde trošku těmi jednoduššími dokumentacemi řízení, a pokud vlastně skutečně získá všechna ta povolení, tak se pustí do dokumentace pro provádění stavby, která už je samozřejmě mnohem detailnější.
Takovou čtvrtou oblastí, která je ale z mého pohledu také velmi důležitá, je procesní právo neboli povolení, odvolání a přezkum. V rámci povolení staveb dochází k nahrazení současného množství povolovacích procesů jedním řízením, kde bude stavba povolena. Skutečně dochází ke sloučení územního stavebního řízení do jednoho řízení. Zákon stanovuje - a teď tedy uvozovky, protože už jsem se tady k tomu dostala - nepřekročitelné lhůty pro stavební úřady, ale znovu upozorňuju na to a je potřeba to takto vnímat, že ty lhůty, byť jsou stanoveny jako nepřekročitelné, není v zákoně žádná odezva na vymahatelnost. Prostě takto to nebude, a znovu je potřeba tedy z politických reprezentací, zejména samospráv, apelovat na tajemníky obcí, aby samozřejmě úředníky vedl k pořádku. Koneckonců starosta to i uvidí, v jaké fázi povolování to je, jestli se u něj na úřadě překračují lhůty, protože se to všechno povede digitálně.
Možná stojí za zmínku i rozdílnost délky procesu podle druhu stavby. To je taky jedna z velmi důležitých poznámek, že my vlastně budeme mít několik druhů staveb, protože to samozřejmě se dělalo i podle možností úředníků. Takže budeme mít drobné stavby, jednoduché stavby, ostatní stavby a vyhrazené stavby. Je potřeba skutečně se svým záměrem si asi tedy i odkonzultovat na stavebním úřadu, kam vlastně spadáte, protože prostě takové ty místně příslušné projekty budou spadat pod obecní úřady, ale například silnice první třídy, byť je to státu, budou povolovat kraje, takže je potřeba tyto věci řešit. Je otázka do dnešní doby - a já tady samozřejmě tím trápím pana ministra každou chvilku - je bytová politika, protože je otázka, jestli právě bytová politika už by neměla mít určitou prioritu v rámci těch staveb a třeba spadat už na úroveň kraje, nebo dokonce na úroveň vyhrazených staveb.
U jednoduchých staveb jsou lhůty 30 dnů s možností prodloužení na maximálně do 90 dnů, což jsou samozřejmě velmi dobré zprávy pro všechny. Jednoduché stavby - to jsou zejména rodinné domky a všechny tyto záležitosti, takže tam by to mělo být opravdu velmi snadné. A budu ještě tady doufat, že se předloží některé ještě vylepšující pozměňovací návrhy, protože samozřejmě na venkově jsou velké parcely a určitě děti by mohly stavět na pozemcích svých rodičů a tak dále, aby to získalo co nejrychleji stavební povolení. Ostatní stavby jsou tedy 60 dnů s možností prodloužení až na 120 a stavby vyžadující posouzení vlivu na životní prostředí, to jsou ty EIA, jak jsem vám tady ukazovala, tak ty mají tedy 120 dnů na začátku s možností prodloužení až na 180.
Co je tady zcela zásadní říci, že znovu do této novely nového stavebního zákona trvá fikce souhlasu závazného stanoviska. To je prostě skvělé, protože pokud stavíte na pozemku, kde jste v dobré..., máte hranici od sousedů v přiměřené vzdálenosti, nejdete nějak do výšky, to, co všechno jsou ty standardy, teoreticky v podstatě dotčené orgány mohou využít té fikce, to znamená, oni se na to podívají a řeknou, k tomu nemáme co dodat, projde fikce a v podstatě stavíte. To znamená, není potřeba vytvářet papír pro papír, tam si samozřejmě stavební úřad poradí s tou fikcí.
V rámci stavebního řízení stavební úřad tedy posoudí soulad záměru - a teď ho musí posoudit s územněplánovacích dokumentací, s požadavky zákona a jeho prováděcích vyhlášek, s požadavky dotčených orgánů vyplývajících z ochrany veřejných zájmů, a tady budeme mít jednotné, jedno závazné koordinované stanovisko s požadavky na infrastrukturu a následně stavební úřad rozhodne o povolení nebo nepovolení stavby.
Když jsme u toho odvolání, protože tyhlety procesní věci se týkají přezkumu i odvolání, je zcela zásadní, že je zachován takzvaný apelační princip. Apelační princip znamená, že prvoinstanční úřad, ať už to bude obec, nebo kraj, pokud samozřejmě v lhůtách, které bude, nesplní nebo..., tam to je nevymahatelné, ale pokud třeba dojde k odvolání, tak se odstraňuje ten ping-pong - to, co jsme dneska všichni zvyklí, že když se odvoláte, jde to na tu vyšší instanci, ti tam najdou nějaký formální nesmysl, vrátí to zpátky první instanci a takhle si to mezi sebou nekonečně dlouho pinkají ty úřady. Apelační princip je právě o tom, že už to nepůjde vrátit té první instanci, to znamená, ta druhá instance, ta vyšší, ten projekt musí doprojednat a povolit, což se samozřejmě lhůty také velmi významně zkrátí. ***