(10.20 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
Paní poslankyně Adámková navrhuje nový bod Zabezpečení kvalitní léčby v České republice.
Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 75, přihlášeno 163 přítomných, pro 72, proti 84. Návrh nebyl přijat.
Pan poslanec Farhan navrhuje zařazení nového bodu pod názvem Nepřesné informace ministra Válka při zajišťování léků.
Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 76, přihlášeno 163 přítomných, pro 72, proti 85. Návrh byl zamítnut.
A konečně pan poslanec Brázdil navrhuje zařazení nového bodu, a to pod názvem Zdravotnická záchranná služba České republiky.
Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 77, přihlášeno 163 přítomných, pro 69, proti 84. Návrh byl zamítnut.
Tak jsme se vypořádali, pokud se nemýlím, se všemi navrženými změnami pořadu schůze. Je tomu tak?
Můžeme přistoupit k projednávání pevně zařazených bodů a tím prvním je bod číslo
102.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 66/2022 Sb., o opatřeních
v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti
s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk
Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 374/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí Marian Jurečka a zpravodaj garančního výboru, tedy výboru pro sociální politiku, poslanec Jiří Navrátil. (Hluk v sále.)
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 374/2, který byl doručen dne 10. února 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 374/3. A nyní se tedy táže navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Pane ministře? (Ministr gestikuluje.) Nemá zájem.
Proto rovnou otevírám rozpravu a do ní eviduji přihlášku paní poslankyně Mádlové a pana poslance Hendrycha. Nejdříve tedy vystoupí paní poslankyně Mádlová. Nikoho dalšího neeviduji, přihlášky tady žádné další nemám. (Nesouhlasná gestikulace ze sálu.) Nevím, v čem je tady potíž, ale paní poslankyně má slovo. Takže prosím, můžete vystoupit.
Poslankyně Ivana Mádlová: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já bych už dnes jenom shrnula problematiku klinických logopedů, která se bohužel dostala do tohoto zákona. (Hluk v sále neustává.) Musím říct, že jsem hrozně ráda, že můžu navázat na včerejší velmi věcnou diskusi, která se týkala logopedů ve školství. Já budu používat ten obecný termín, protože nevíme, jakým způsobem bude tato nová profese pojmenována, pokud bude v této Sněmovně odhlasována.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já se vám omlouvám, paní poslankyně, ale chtěla bych nejdříve požádat ještě kolegy o ztišení, zejména v levé části sálu, ale i v prostřední části sálu. Prosím ty, kteří potřebuji cokoliv řešit, aby se přesunuli do předsálí, ať je tady důstojnější atmosféra. Prosím, můžete pokračovat.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo a za klid v sále. Včera jsme krásně viděli, jak probíhala diskuse ohledně kompetencí začlenění této nové profese do zákona o pedagogických pracovnících. Je velká škoda, že nebyl prostor podobným způsobem diskutovat o klinických logopedech ve zdravotnickém zákoně, kde tato nelékařská profese je uzákoněna.
Nicméně já bych tímto chtěla velmi poděkovat panu ministrovi Válkovi - je tady - protože se nám podařilo rozvinout nějakou diskusi ohledně toho klinického logopeda, a stejně tak i bych chtěla poděkovat zástupkyni Ministerstva zdravotnictví, se kterou jsme měli možnost zase ve věcné rovině toto diskutovat, kdy jsme si vyjasňovali důvody, proč je to takto koncipováno a proč by to zasluhovalo větší diskusi, jednak mezi odbornou společností a Ministerstvem zdravotnictví a jednak případně na zdravotním výboru.
Doba, která uběhla mezi diskusí nad tím, že se zruší akreditované kurzy na vysokých školách a že se zruší v zákoně specializovaná způsobilost v době trvání tří let, tam proběhl velmi krátký čas. Bylo to asi čtrnáct dní a my se domníváme, že by tato problematika stála za větší pozornost, jednak na odborném poli mezi odbornou společností a ministerstvem a jednak na zdravotním výboru, a případně tady na plénu ve Sněmovně při novelizaci tohoto zákona.
Myslím, že včera to tady zaznělo zcela jasně a potvrdil to i pan ministr zdravotnictví, když jsme se bavili o kompetencích a o zaměření klinického logopeda a logopeda ve školství. Jsou to skutečně dvě odlišné oblasti působnosti, jeden z nich pracuje ve školství a jeden z nich ve zdravotnictví, a k tomu má navazující speciální přípravu pro práci ve zdravotnictví a stává se z něj zdravotnický pracovník se vším všudy. To znamená, že klinický logoped stanovuje diagnózu, léčí a využívá k tomu Mezinárodní klasifikaci nemocí, vykazuje zdravotní pojišťovně svoje výkony. Školský logoped neboli logoped ve školství, ten pracuje se žáky a studenty a pomáhá klinickému logopedovi zvládat ve výchovně-vzdělávacím procesu zdravotní problémy v oblasti poruch a vad řeči.
Já si myslím, že to je hrozně důležité, a proto je nutné tyto věci ještě dále diskutovat. Je velká škoda, že v důvodové zprávě nebyly kroky B, ty zatím nejsou jasné. To znamená, když to zruším v zákoně, tak co vlastně nastane? Kde akreditované kurzy budou dále prováděny? Budou jenom na akreditovaných pracovištích Ministerstva zdravotnictví a na vysokých školách to zůstane, anebo ne? Nebo to půjde i pod jiná centra, pod jiné vzdělávací agentury nebo společnosti? To tam, bohužel, v tom nebylo.
Stejně tak byl kladen důraz na to, že klinický logoped by se měl zaměřovat na ukrajinské děti, které logicky přišly s odlišným mateřským jazykem. I tady není úplně zásadní role klinického logopeda, kterého potřebujeme ve zdravotnictví a pro pacienty, jak o tom mluvila moje ctěná kolegyně, paní profesorka Adámková. Mimochodem, třeba 6. 3. je Den klinické logopedie, je to Den logopedů, a zaměření je tam role klinického logopeda v intenzivní péči, protože třeba takový klinický logoped funguje i na neonatologickém oddělení, na jednotce intenzivní péče, protože předčasně narozené děti mají poruchy sání, polykání a dýchání při kojení a klinický logoped je tam od toho, aby například toto pomáhal zvládat, nebo je to u vývojových poruch u těch dětí. Je to opravdu zásadní, ale zásadní zdravotnická profese, byť je v minoritě - ono jich není příliš, bohužel - ale nicméně mají nezastupitelnou roli a je potřeba o tomto opravdu diskutovat. ***