(10.30 hodin)
(pokračuje Ivana Mádlová)

A já znovu chci tady poděkovat panu ministru Válkovi, že podpoří pozměňovací zákon (návrh?), aby diskuse se mohla více rozvinout. To znamená, že určitě bude důležité říci, jaký bude ten krok B, a určitě pořádat akreditované kurzy na IPV - tam, kde probíhá další postgraduální vzdělávání lékařů a dalších pracovníků, je zcela namístě. Je to pracoviště, které má letitou tradici, a vede tam vlastně veškerou statistiku o vzdělávání zdravotnických profesí, takže toto my určitě podpoříme a podpoříme celou řadu i dalších změn, pokud budou dobře prodiskutovány. S tím vůbec nemáme žádný problém.

Potom, co je asi důležité, by bylo dobré vědět, jestli to nemá i nějaké dopady třeba na profesi v rámci Evropské unie, protože proběhl i mezinárodní projekt v rámci Evropské unie, kde se posuzovaly vzdělávací programy a kompetence klinických logopedů. Je tam jasně daná formulace, co klinický logoped vlastně je. Takže i je potřeba brát ohled na to, jestli to nebude mít nějaké dopady na dohodu z tohoto evropského projektu, kterého se účastnilo více než 25 zemí a kde se posuzovaly vzdělávací programy a klíčové kompetence, a i z tohoto programu nebo projektu vyplynulo to, jaké kompetence by kliničtí logopedi měli mít a kam by se mělo posouvat i případně jejich pregraduální a postgraduální vzdělávání. A mimochodem, třeba ne všechny státy mají i vědecký titul Ph.D., a v České republice je to možné. To znamená, že Česká republika, co se týče kvalifikovanosti zdravotnických pracovníků, je na velmi vysoké úrovni.

A pokud zasahujeme do tohoto zákona, je potřeba si ale říci, jaké dopady na zdravotní péči to bude mít. Možná že to byla jenom formální záležitost, ale my to přesně nevíme, a proto by bylo dobré, abychom to prodiskutovali a aby to v odůvodňující zprávě bylo. Takže tímto bych asi uzavřela svoje shrnutí, co se týče klinických logopedů a pozměňovacího návrhu, kde budeme velmi rádi, a já vás prosím, abyste podpořili tento pozměňovací návrh, aby tento paragraf, který se týká klinických logopedů, byl vypuštěn z lex Ukrajina a aby doznal to správné místo, aby byl projednán na odborném poli. Velmi děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Kolegyně, kolegové, přeji hezké dopoledne a budeme pokračovat v rozpravě. Nyní mám zde přihlášku pana ministra Válka k faktické poznámce. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Já bych potenciální diskusi zjednodušil. Jednak děkuji za korektní debatu stran tohoto pozměňovacího návrhu a Ministerstvo zdravotnictví k němu má kladné stanovisko.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec Hendrych, připraví se paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, budu dneska stručný. Už jsem o tom tady hovořil v rámci druhého čtení. Na jedné straně určitě je nutné nebo důležité pochválit záměr zpřísnit podmínky pro humanitární pomoc, respektive pro dávku humanitární pomoci, respektive jakási motivace, která z vyplývá pro aktivizaci občanů Ukrajiny k tomu, aby si aktivněji hledali zaměstnání a postavili se takříkajíc na vlastní nohy. To je určitě dobrá věc, se kterou souhlasíme, myslím si, tady napříč Sněmovnou. Ale zároveň je důležité také říct pár slabších míst, která tato právní nebo legislativní úprava má, o kterých se obecně ví a o kterých jsme diskutovali i s panem ministrem na výboru pro sociální politiku, a to je to, že je v současné době prakticky nemožné zjišťovat oficiálně, kolik finančních prostředků má daný uchazeč o humanitární dávku na konkrétním bankovním účtu. Potvrdil nám to dva dny zpátky při jednání podvýboru pro IT a problematiku úřadu práce, který byl zřízen podvýborem pro sociální politiku, i vrchní ředitel a zároveň pověřený ředitel úřadu práce pan Trpkoš, že momentálně neexistují mechanismy, jak to udělat, jak prolomit bankovní tajemství. Asi se na tom pracuje, tomu věřím, ale bude to obtížné. Stejně tak není možné zjistit, zdali daný uchazeč o humanitární dávku má více bankovních účtů než jeden, a to si myslím, že je poměrně významné úskalí toho, aby ta legislativní úprava, legislativní změna skutečně fungovala, aby v podstatě měla smysl. Věřím tomu, že se to do budoucna asi nějakým způsobem vyřešit dá, ale je to problém. Přijímáme právní úpravu a její vymahatelnost je momentálně, dalo by se říci, na bodě nula v téhle oblasti.

Jiná situace je samozřejmě v oblasti nemovitého majetku, a to tím způsobem, že skrze katastrální úřad a vstup do něj lze třeba zjistit, zdali daný občan Ukrajiny má, či nemá na území České republiky nemovitost, kterou by mohl řekněme nějakým způsobem komerčně využívat a mít z ní příjem.

Poměrně překvapivé pro mě bylo na tom podvýboru pro IT a problematiku úřadu práce to, když jsem se opakovaně ptal, zdali se budou, či nebudou na úřad práce přijímat noví zaměstnanci pro tuto agendu, a bylo mi řečeno, že v současné době se o tom neuvažuje, neplánuje se to. A je otázka, zdali současná kapacita zaměstnanců úřadu práce, která je v podstatě poddimenzovaná, a zároveň nejsou ani obsazena všechna pracovní místa nebo zaměstnanecká místa, zdali to budou stíhat a jakým způsobem to budou stíhat. Takže tohle je také pro mě trošku velká neznámá, a budeme to určitě sledovat z opozice, jak to Úřad práce je schopen zvládat v současné situaci bez nových zaměstnanců.

A potom poslední otázka, poslední problematická záležitost v tomto smyslu je, že není stále ještě vyjasněno financování, odkud, z kterého závazného ukazatele, které konkrétní kapitoly státního rozpočtu bude tento nástroj v letošním roce financován. Pan ministr na výboru pro sociální politiku zmiňoval - zmiňoval to i tady na plénu - že je tato věc v řešení, že finanční zdroje se budou hledat, ale momentálně to vyjasněno stále ještě není. Takže to si myslím, že je poslední slabší místo této legislativní úpravy, a věřím tomu, že se to dovyjasní a že nás o tom bude pan ministr, minimálně tedy na výboru pro sociální politiku, informovat.

To je za mě vše. Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášena paní poslankyně Jana Pastuchová, připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dovolte, abych na závěr i v tomto třetím čtení něco k tomuto zákonu řekla a zhodnotila celou tu situaci. Nevím, jestli ještě bude nějaká lex Ukrajina VI, třeba to budou podmínky vyžadovat, takže možná se s tím setkáme ještě jednou.

Nicméně na začátku dnešního jednání jsme si připomněli, že je to rok, co Rusko napadlo Ukrajinu, a je dobře, že Česká republika se postavila v této situaci na správnou stranu. Záměrně říkám Česká republika, protože nezřídka to bylo skoro i vládě navzdory. Ta sice prokázala mimořádnou schopnost deklaratorní politiky, ale jen malou schopnost organizační nebo strategickou. Prokázala mimořádnou schopnost být včas tam, kde jsou kamery a novináři, ale jenom malou schopnost řešit okamžitě to, co je třeba. Ale kvůli dobré vůli lidí v naší republice a jejich pomoci ochotně pomáhat nejsou naštěstí dopady jejího působení tak hrozné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP