(Jednání zahájeno v 9.00 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji vám krásné dobré ráno. Zahajuji druhý jednací den 51. schůze Poslanecké sněmovny. Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás všechny odhlásím a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Adámková Věra do 10.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Babiš Andrej celý jednací den z osobních důvodů, pan poslanec Babka Ondřej od 9 hodin do 10 hodin z osobních důvodů, pan poslanec Bělica Josef celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Bělobrádek Pavel celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Berki Jan od 9 hodin do 18.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Berkovcová Jana do 13 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Bžoch Jaroslav celý jednací den z osobních důvodů, paní poslankyně Dražilová Lenka od 9 do 12 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Dubský Tomáš od 9 hodin do 16 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Dvořák Jaroslav celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Fridrich Stanislav celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Hájek Martin celý jednací den z osobních důvodů, pan poslanec Janda Jakub celý jednací den z rodinných důvodů, pan poslanec Janulík Miloslav celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kobza Jiří do 12 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Kovářová Věra od 9 hodin do 12.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Krutáková Jana od 12 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Kučera Michal od 11 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Lacina Jan do 13.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Letocha Petr do 11 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Liška Petr do 12 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Quittová Petra celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Štolpa David celý jednací den - osobní důvody, paní poslankyně Válková Helena do 10 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Wenzl Milan celý jednací den ze zdravotních důvodů.
Z členů vlády se omlouvá pan ministr Bek celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, pan ministr Lipavský Jan do 14 hodin z pracovních důvodů a nakonec pan ministr průmyslu Síkela Jozef celý jednací den z pracovních důvodů.
Pan poslanec Štolpa ruší omluvu. Ještě jedna omluva dorazila, paní poslankyně Potůčková Lucie od 9.30 do 10.30 z pracovních důvodů.
Nyní budeme pokračovat v projednávání návrhu na vyslovení nedůvěry vládě České republiky.
1.
Projednání návrhu na vyslovení nedůvěry vládě České republiky
Nacházíme se v přerušené rozpravě, do které se přihlásili následující poslanci. S přednostním právem nyní vystoupí pan poslanec Radim Fiala. Pan poslanec se vzdává své přihlášky. Tak dalším přihlášeným s přednostním právem je pan poslanec Michálek. Také není. Poté je tu přednostní právo paní místopředsedkyně Richterové. Není přítomna v sále. Další přihlášenou je paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová. Není přítomna. A pak je tu pan ministr Michal Šalomoun, který přítomen je, a já mu tím dávám slovo. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já bych vás chtěl seznámit vlastně s aktivitou naší vlády na poli legislativní činnosti. Samozřejmě že legislativní činnost je jedním z nástrojů vládnutí, kterou vláda hojně využívá, a koneckonců z četnosti využívání tohoto nástroje se dá nějakým způsobem usuzovat na to, že vláda opravdu nesedí se založenýma rukama, tak jak je jí někdy spíláno, že nic nedělá, že tomu tak v zásadě není.
Ta legislativní činnost se v zásadě dá rozdělit do tří oblastí podle těch právních aktů, které se přijímají. Jednak jsou to zákony, pak jsou to nařízení vlády a vyhlášky. A zde je možné učinit určité srovnání v zásadě s předchozí vládou. Zákony samozřejmě schvaluje Parlament, nicméně vláda má právo zákonodárné iniciativy, je takříkajíc dominantním hráčem v tomto poli, koneckonců na to má vlastně aparát, aby její návrhy zákonů byly kvalitní. A vzhledem k tomu, že naše vláda trvá zatím jenom třináct měsíců, předchozí vláda trvala podstatně déle, tak by bylo asi nejlepší udělat to nějakým průměrným způsobem. Tak ve volebním období, v 8. volebním období, roku 2017 až 2021, vláda ročně přijala 88,75 zákonů, tedy zhruba 89. My jsme prozatím přijali nebo navrhli, připravili návrhy k zákonům v počtu 99. Je to třináct měsíců, pokud to přepočítáte na ten rok, tak je to nějakých 91. Takže opravdu je to zhruba srovnatelné. Fialova vláda má tedy o něco větší roční průměr. Nicméně tam, kde už to vychází podstatně jinak, tak jsou to nařízení vlády, kde předchozí vláda průměrně vydávala 66 nařízení vlády ročně, a my jsme v roce 2022 vydali 104 nařízení. Takže je vidět, že i ta legislativní činnost v nařízeních byla větší. Co se týká vyhlášek, tak průměrem minulé vlády bylo 155 vyhlášek. Nejsou to samozřejmě vyhlášky vlády, ale těch jednotlivých ministerstev. A naše vláda ve statistikách má za rok 2022 178 vyhlášek.
Chápu, že tohleto je statistika kvantity, což ještě nemusí vyloženě odpovídat kvalitě. Nicméně na kvalitu můžeme usuzovat podle toho, jestli jsou využívány, eventuálně jak jsou využívány ty vládní procedury, které mají v zásadě zkvalitnit právní regulaci, což je jednak využívání Legislativní rady vlády, eventuálně jejích pracovních komisí, eventuálně využívání nebo vůbec provádění hodnocení dopadů regulace, takzvané procedury RIA.
Pokud se podíváme - ještě musím uvést, že Legislativní rada vlády je vlastně poradním orgánem vlády v oblasti legislativní činnosti. Ona vznikla už na základě kompetenčního zákona z roku 1969, kdy předsedou Legislativní rady vlády má být člen vlády. V historii je to vůbec fungování vlád polistopadové. Je to tak, že buďto je ministr spravedlnosti předsedou Legislativní rady vlády, nebo je to někdo jiný, pak se ta jeho pozice označuje různě, jako ministr pro legislativu, ministr bez portfeje a podobně. ***