(10.00 hodin)
(pokračuje Zdeněk Kettner)

Nějací tmáři českého školství - většinou ty organizace sdružují opravdu nezane... řekl bych většinovou část pedagogů. Takže oni jsou tmáři? Tak jim to zkuste říct do očí tedy. Takže to bych si vyprošoval.

Co se týká toho, že bychom my tady, poslanci, měli psát tento zákon. Já jsem nic takového neříkal. Samozřejmě to očekávám od ministerstva. Předpokládám, že ministerstvo ty odborníky zaměstnává. A je sice hezké, že je to nějakým způsobem diskutováno, když to potom není implementováno. Takže já můžu diskutovat, můžu slíbit hory doly. Když potom není žádný efekt, že by se s tím nějakým způsobem pracovalo, tak je to pouhá ztráta času.

A ano, ve Finsku jsem byl, velice se mi to líbilo. A tam je to o prestiži učitelů. Takže tam je to úplně z jiného soudku, tam už je to otázka pedagogických fakult, připravovat ty absolventy tak, aby měli takovou prestiž a takové postavení, ti učitelé, aby skutečně to potom fungovalo. Ale to bohužel u nás v našem státě není a je to běh na dlouhou trať. Tolik asi ve zkratce. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Rais, připraví se paní poslankyně Bělohlávková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Já jsem rád, že předřečníci z koalice hovořili o kvalitě, protože si myslím, že to je mimořádně důležitá záležitost a je to věc, která je politická, na které se shodneme určitě. A teď je otázka, proč v podstatě děkani pedagogických fakult víceméně mají negativní stanovisko tady k tomuto materiálu. Moje odpověď je ta, že se bojí toho, že právě kvalita půjde dolů tím, že bude víceméně celý akreditační proces, o kterém pak chci mluvit v tom hlavním příspěvku, rozprostřen. To není ani o penězích, to je jenom o tom, že jsou věci, co má dělat pedagogická fakulta, popřípadě vysoká škola, a co má dělat nějaká... já nebudu říkat zrovna nevýrobní, nějaká ziskovka... neziskovka, co má dělat vzdělávací instituce, která víceméně sleduje komerční cíle. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je na řadě s faktickou poznámkou paní poslankyně Bělohlávková, poté vystoupí paní poslankyně Zajíčková. Prosím.

 

Poslankyně Romana Bělohlávková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vystupují zde jako pediatr, který má, myslím si, dost velké zkušenosti s dyslalií u dětí, a mám opravdu přímo nutkavou potřebu zastat se klinických logopedů a toho, aby se logopedická péče zachovala na úrovni, která si to zaslouží, protože v současné době podobný model existuje směrem k mateřským školám, a je mi to líto, ale nefunguje. Takže se mi stává, že děti, které jsou dva až tři roky v péči jako logopedů v mateřské škole, po třech letech končí u klinického logopeda, a napravovat to, co mělo být napraveno tři roky zpátky, je vždy mnohem složitější, náročnější a ne vždy se to povede. A další věc je přesah k dalším odbornostem, jako jsou foniatři, ORL lékaři, neurologové. A já se obávám, že ten školní logoped tento přesah nebude umět zvládat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S faktickou je teď na řadě paní poslankyně Zajíčková, připraví se pan poslanec Berki. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré dopoledne všem. Vážené dámy, vážení pánové, ono tady už mnoho zaznělo, já si dovolím řečí praktika jenom krátce okomentovat tady některé názory ve vztahu k té kvalifikovanosti, respektive nekvalifikovanosti vysokoškolských učitelů. Budu mluvit jednoznačně z praxe. Patnáct let jsem byla ředitelkou školy a vím, jak to bylo složité a je to ještě dneska složité sehnat kvalifikovaného, dobrého učitele. A moji kolegové ředitelé - byla jsem také radní přes školství na Praze 5, takže kontakt s řediteli jsem měla, jednoznačně naše zkušenosti mluví o tom, že pedagogická fakulta nezaručuje kvalitní přípravu na toto povolání, a naopak leckdy přijde vysokoškolsky vzdělaný člověk, který třeba jezdí na lyžařské kurzy, na tábory, zkušenosti s výchovou dětí, se vzdělávání dětí má, a pokud projeví zájem, neměli bychom mu v tomto bránit, protože leckdy může být lepším učitelem, než je ten plně kvalifikovaný. A takovou zkušenost opravdu máme.

A co je ještě potřeba říci. Dnešní legislativa umožňuje nekvalifikovaného učitele zaměstnávat neomezeně, na neomezeně dlouhou dobu, to za a). A za b), ten nekvalifikovaný učitel nemusí mít ani vysokoškolské vzdělání, což právě tato novela mění a daleko více zpřísňuje. Přestože tedy budeme umožňovat nekvalifikovanému vysokoškolákovi učit, omezujeme ho ale na dobu tří let. Takže já bych tady neviděla to tak černě, tak jako se to někdy prezentuje, a leckdy se malují opravdu čerti na zeď, protože naopak tato novela zpřísňuje a reguluje nekvalifikovanost pedagogů. Budou moci učit pouze tři roky, budou si muset dodělat vzdělávání a budou to muset být vysokoškoláci. To je zatím vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Berki a poté přijde na řadu paní poslankyně Válková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Berki: Děkuji za slovo. Já bych jenom trošku krotil emoce. Podle mě ten emotivní výstup kolegy Gazdíka bych já trošku uvedl na pravou míru v tom, že doufám, že si nemyslí, že Asociace děkanů pedagogických fakult je tmářská, že to bylo v tom kontextu vystoupení kolegy poslance Kettnera, že ten zákon nebyl projednáván, a srovnává ho se zákonem o podpoře sportu. Trošku to srovnání ale není korektní.

Za prvé, diskuse u této novely se vede už poměrně dlouho. Výsledkem té diskuse jsou taky některé úpravy, o kterých konkrétně budu hovořit ve svém vystoupení. Zároveň ale si řekněme, a to už tu také zaznělo, že není absolutní shoda na všech těch paragrafech a úpravách, čehož se asi těžko dá docílit. Otázkou je, jestli odpor vůči té novele deklarovaný v dopise od kolegy Sárköziho byl k té staré verzi, nebo k té současné verzi, ve které už jsou některé úpravy. To za prvé.

A za druhé, možná tam převáží u jednotlivostí to odporující stanovisko. Ono to skoro vyznělo, jako by ty asociace a organizace byly proti celé té novele, ale nutno říct, že ta výhrada je vždycky proti konkrétním bodům, ano? Tak jenom bych to vrátil zpátky k těm konkrétním bodům, kterým se budu věnovat ve svém delším vystoupení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Válková, připraví se paní poslankyně Hanzlíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, mám ambici ani nevyužít tu dobu dvou minut, uvidím, jestli se mi to podaří, ale protože předřečník tady řekl to, na co bych ráda upozornila. Ty asociace neříkají, že ten zákon je špatný. Ony opravdu jdou jenom do konkrétních připomínek, aspoň já jsem si to takhle přečetla, a jednoznačně podporuji tedy tu novelu za nás. A takové korekce, které ale nejsou nedůležité - a vidím, že ty dvě minuty budu potřebovat. Například pokud jde o ty školní logopedy a takzvané klinické logopedy - říkám to úmyslně, takzvané - tam si myslím, že pan poslanec Vondrák a já jsme na základě mnoha rozhovorů s těmito odbornými profesemi dospěli k určité možnosti kompromisu, nebo možná ne kompromisu, ale řešení, ale to si necháme do druhého čtení. Čili si myslím - ano, určitě je třeba to posunout dál. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je s faktickou na řadě paní poslankyně Hanzlíková, poté pan poslanec Klíma. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Já děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se jen v krátkosti vrátila k diskusi ohledně školských logopedů a budu tady mluvit také z praxe člověka, který patnáct let pracoval ve školském poradenství. Velmi nerada bych, abychom tady nějakým způsobem zobecňovali a mluvili tady o školských logopedech jakoby v tom negativním, protože to je jednotlivec. Jsou to lidé a v každé oblasti najdeme vynikající, průměrné a bohužel i špatné. Ale za sebe musím říct, že mám velmi pozitivní zkušenost. A velmi dobře se dá kloubit právě péče pro dítě klinického logopeda a potom zároveň školského, protože tak jak tady už zaznělo, klinický logoped nemá takové časové možnosti, zatímco školský logoped ano, takže frekvence péče o dítě tam je mnohem vyšší. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP