(9.50 hodin)
(pokračuje David Šimek)

Nedávno nás pan kolega Vondrák informoval o cestě ve Finsku a o jisté kvalitě, kterou bychom si všichni přáli, aby byla i v České republice. Chceme-li toho dosáhnout, musíme si vychovat lidi, kteří nám budou děti vzdělávat. Víte sami, že studium na vysoké škole trvá minimálně pět let, a je dobré, aby studenti na středních školách již dnes viděli, že je tady dlouhodobý trend podporovat učitele ve vzdělávání. Sám jste řekl, že jste dlouhodobý pedagog, tak sám víte, jak se odměňování ve školství vyvíjí, že je to, tak jak jste to dobře řekl, situace ode zdi ke zdi, střídání politických garnitur různě mění podporu pedagogů. Proto si myslím, že je dobře, že v zákoně se pevně ukotvuje výše platů, což může být dlouhou předvídatelností pro počínající studenty pedagogických fakult a velkou snahou zahájit to, aby se kvalita českého vzdělávání posunula výrazně dále. Takže já toto kvituji, že to bude zakotveno pevně v zákoně a nebudeme vždy čekat, učitelé, na to, jaká politická garnitura nastoupí a která oblast bude v téhle zemi podporována.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou vystoupí paní poslankyně Nováková, připraví se Marek Výborný, pokud má ještě zájem. Ano. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Nina Nováková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěla doplnit to, co říkal pan předřečník, pan poslanec Šimek, a chtěla bych navázat na tu debatu dejme tomu o ukotvení platových relací přímo v zákoně a stejně tak to zavedení učitele zkušeného, který bude bdít nad začínajícím učitelem. Pro mě obě tyto dvě věci vytvářejí předvídatelnost toho prostředí. Naší snahou musí být, aby lidé nejen vystudovali pedagogickou fakultu a získali tam magisterský titul, ale aby do těch škol šli. Proto je ta předvídatelnost nesmírně důležitá.

Já bych chtěla ještě připomenout jednu věc, že realita našeho školství je stále taková, že je to prostředí řekněme genderově absolutně nevyvážené. Je tam převaha žen učitelek, což pro průměrně nadané chlapce je absolutně nevýhodný stav. Čili právě ta předvídatelnost je pro studenty, kteří by chtěli - já teď musím hodně apelovat na to - muže, kteří by chtěli studovat a stát se učiteli, a nejen vystudovat, ale do té školy jít. To je důležité.

A pak je další věc. Ten učitel, který uvádí nezkušeného pedagoga, to je první krok k tomu. My přece všichni víme, že máme před sebou velký úkol, a to je vypracovat pozorně kariérní řád. A toto je vlastně první krok.

A debaty s pedagogickými fakultami, to je velmi dynamická záležitost, protože my, kteří ve školách jsme, jim říkáme, že připravují budoucí pedagogy špatně, a oni jsou přesvědčeni, že to dělají dobře. (Předsedající: Čas.) Takže tahle debata se povede stále. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji za dodržení času. Nyní pan poslanec Výborný a připraví se pan poslanec Gazdík.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Ať to netříštíme. Pane kolego Kettnere, prostřednictvím paní předsedající, vy jste tady zmiňoval, že to nebylo prodebatované s odbornou veřejností. Tak to tedy musím odmítnout i za naši vládní koalici. Jednak tedy ten zákon prošel dvouletou diskusí v té Sněmovně, ve které jste vy neseděl, vaši kolegové z vašeho klubu ano, někteří. To jednak.

Druhak. Když naše vláda, a ministr Petr Gazdík si to dal už tehdy jako ministr školství za úkol, že to bude první zásadní věc, kterou bude ministerstvo řešit, tak to opět prošlo odbornou oponenturou, protože se ukázalo, že krize s neschválením toho zákona na konci minulého volebního období byla šancí pro to tam doplnit některé zásadní věci, já o tom pak budu hovořit, které v té původní, minulé verzi nebyly. A jen tady ve Sněmovně jsem já v letošním roce uspořádal dva kulaté stoly, 17. května jsme tady diskutovali i s vámi jmenovanými zástupci pedagogických fakult právě ten neuralgický § 9a a to je vzdělávání pedagogických pracovníků, před týdnem jsme tady vedli debatu nad pozicemi uvádějícího a provázejícího učitele. Mrzí mě, že jste ani na jednom kulatém stolu, pokud se nepletu, nebyl, protože jste se mohl do té odborné debaty zapojit. Různé další platformy, protože to jsou otevřené kulaté stoly, se toho zúčastnily. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Gazdík, připraví se pan poslanec Klíma.

 

Poslanec Petr Gazdík: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych se chtěl velmi ohradit proti slovům jednoho z mých předřečníků o tom, že ten zákon nebyl dostatečně prodiskutován. Ten zákon měl kvalitní základ v tom zákonu z minulého volebního období, který neprošel, a právě proto se půl roku diskutoval, aby ministerstvo vypořádalo veškeré připomínky všech. A nebylo to jednoduché. Je strašně zajímavé, že v tom seznamu, který pan poslanec Kettner jmenoval, který bych hrdě označil za seznam tmářů českého školství, díky nimž se školství spíše uchyluje ke školství Marie Terezie než ke školství 21. století, jsou instituce, s kterými to bylo vydiskutováno a které jaksi přestaly uplatňovat svoje zásadní připomínky a slíbily podporu toho zákona, jako je třeba Českomoravský odborový svaz nebo Asociace děkanů pedagogických fakult. I díky diskusi s nimi byly v tom zákoně změněny některé paragrafy a jejich připomínkám bylo vyhověno.

To, že zákon tohoto typu nikdy nebude vydiskutován tak, aby se líbil úplně všem, je holý fakt. Uvedu to na příkladu klinických logopedů. Byznys klinických logopedů si kliničtí logopedové vždycky budou bránit a nebudou chtít vznik školních logopedů. Ale my tady bojujeme především za děti, protože úroveň mluvy dětí se zhoršuje, na klinického logopeda se čeká mnohdy půl, tři čtvrtě roku a výsledek je katastrofální.

Takže nehajte prosím byznys či jiné mediální zájmy některých skupin, ale hajme zájmy českých dětí. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Klíma, připraví se pan poslanec Kettner. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, paní předsedající. Jenom taky v rychlosti zareaguji na kolegu Kettnera, vaším prostřednictvím. Vaše srovnání se zákonem pana Haase opravdu kulhá. NSA je bez nějaké ministerské podpory, z ministerstva, vznikalo to, jak to vznikalo, a děkujeme, že jste jej pochválil. Zákon o pedagogických pracovnících díky bohu vznikal na ministerstvu a opravdu byl půl roku konzultován, už to říkali kolegové a víc to tedy opakovat nebudu.

A ta tříletá povinnost doplnit si pedagogické vzdělání, a tedy jakoby umožnit do té doby vstup pedagogicky nekvalifikovaným kolegům do toho učitelského oboru... My pouze kodifikujeme stav, který teď je, nikdo si ho nepřejeme. A já jenom řeknu konkrétní příklad z ředitelny. V tuhle chvíli, když vám tam bude sedět na pozici matematika vzdělaný hudebkář, pedagogicky vzdělaný hudebkář, a matematik, který nemá pedagogické vzdělání, vy máte za povinnost vzít toho hudebkáře. Možná to je trošku demagogicky postavené, ale prostě tak to je. A my říkáme, ředitelé, my vám věříme, že diletanta nezaměstnáte a že před ty děti postavíte člověka, který odpovídá tomu oboru. A to vyjádření děkanů fakult... Já si jich moc vážím, ale znovu - děkani fakult vzdělávající učitele mají monopol na to, aby přiváděli vzdělané učitele za katedry. My dvacet let říkáme, učitelů je málo, především matematiky, fyziky, informatiky, tak ten monopol, když ho máte, tak ho ale naplňujte. A to se neděje. Beru to trošku, že to je i tlak na ně, aby se zamysleli nad tím, jestli studenti opravdu jdou za katedry, tak jak to po nich chceme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní přečtu seznam přihlášených k faktickým poznámkám. Nejprve pan poslanec Kettner, pak pan poslanec Rais, paní poslankyně Bělohlávková a poté paní poslankyně Zajíčková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Nevím, jestli mi ty dvě minuty budou stačit, protože na mě se spustila taková smršť, jako kdybych byl tady nějaký kacíř, který chce zlikvidovat české školství.

Za prvé si vyhrazuji nějaké připomínky, že tady chci hájit něčí byznys. Jestli tady někdo hájí něčí byznys, tak to jsou někteří jiní kolegové z pětikoalice, protože hájí nějaké neziskovky, které mají takové úžasné myšlenky, jako že učitelům se zruší kabinety, aby dětem byli blíž. Tak to za chvilku budeme mít Bohnice plné učitelů naprosto vyhořelých. Že se nemá známkovat, že děti se mají učit jenom to, co uznají za vhodné. Ty základní parametry obzvlášť - teď mluvím o základním školství - jsou pořád stejné: číst, psát, počítat, komunikovat v kolektivu. A je úplně jedno, jestli to dítě se naučí písmenko na tabletu, nebo na papír bude psát husím brkem. Takže na to pozor. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP