(10.30 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Karla Haase a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2002 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 270, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 38 bylo přihlášeno 168 poslanců a poslankyň, pro 107, proti nula. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji i panu navrhovateli.

Tímto jsme se vypořádali s celým tímto bodem. Já nyní předám řízení schůze.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Hezké dopoledne. Dostáváme se k dalšímu bodu a tím je

 

104.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 313/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a zpravodaj garančního výboru poslanec Róbert Teleky.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 313/2, který byl doručen dne 18. listopadu 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 313/3.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych krátce okomentoval předložený návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a dále zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů.

S ohledem na bezprecedentní situaci na trhu s energiemi a nutnost řešení bezpečnosti dodávek energie a snížení závislosti na dovozu paliv z Ruské federace předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu návrh novely energetického zákona, který významně usnadňuje povolovací procesy pro obnovitelné zdroje. Návrh zákona je předkládán s cílem podpořit optimální rozvoj využívání obnovitelných zdrojů a tím také přispět k plnění závazků Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu a současně k zajištění energetické soběstačnosti České republiky. Stávající energetický zákon nedostatečně reaguje na potenciál využívání obnovitelných zdrojů pro zajištění pokrytí vlastní spotřeby elektřiny. Podle platného znění se subjekty musí stát licencovanými subjekty, to znamená subjekty podnikajícími na trhu s energií, i přestože jejich hlavní motivace je samovýroba, nikoliv podnikání v energetice. Předkládaná novela energetického zákona zvyšuje hranici výkonu výroby elektřiny, od které je vyžadována licence na výrobu elektřiny udělovaná Energetickým regulačním úřadem ve vazbě na vymezení podnikání v energetických odvětvích, a to z hodnoty 10 kilowatt na hodnotu 50 kilowatt.

Součástí předmětné novely energetického zákona je také úprava stavebního zákona, jejímž cílem je usnadnit rozhodování stavebním úřadům a zjednodušit povolovací procesy o umístění stavby pro výrobny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem opět do 50 kilowatt. Pro instalaci obnovitelného zdroje energie s celkovým instalovaným výkonem do 50 kilowatt, který je součástí stavby, například tedy fotovoltaika na střeše, pokud splní podmínky bezpečnostní instalace, nebude nutné stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu. Zároveň nebudou zdroje pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů s instalovaným výkonem do 50 kilowatt s výjimkou stavby vodního díla, pokud se nacházejí v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, vyžadovat rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas.

Navrhované úpravy energetického a stavebního zákona výrazně přispějí k urychlení výstavby výroben z obnovitelných zdrojů a zároveň přinesou snížení administrativních požadavků a zefektivnění procesů nutných pro výstavbu a provoz obnovitelných zdrojů na úrovní státní a veřejné správy.

Stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu k podaným pozměňovacím návrhům uvedu při hlasování o těchto pozměňovacích návrzích. Ministerstvo průmyslu a obchodu však nesouhlasí s poslaneckým návrhem pod písmenem F pana poslance Krále, který se týká nemožnosti provést změnu způsobu dodávky tepla, to znamená nemožnosti přejít na decentralizovaný zdroj tepla v mimořádné tržní situaci bez souhlasu držitele licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie, omezení změny způsobu vytápění, jak je navrhováno bez ohledu na stav dané soustavy zásobování tepelnou energií a její environmentální přínos, a alternativní způsob zajištění vytápění. Tento návrh je totiž v rozporu s legislativou Evropské unie, která je do našeho právního řádu plně a řádně transponována zákonem o hospodaření energií, podle kterého při změně způsobu vytápění nesmí docházet ke zvýšení energetické náročnosti budov. Jako problematické vnímá MPO také to, že by se omezení odpojení týkalo i případů, kdy daný zákazník, odběratel tepelné energie, objektivně nemůže soustavu zásobování tepelnou energií dále využívat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám rozpravu, do které jako první mám přihlášku s přednostním právem.

Než pan místopředseda přijde, načtu omluvu. Omlouvá se Pivoňka Vaňková Pavla od 17.30 z pracovních důvodů.

Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, v zásadě je třeba říct hned na úvod, že pochopitelně podpoříme tento zákon. Možná bude ještě nějaká diskuse u pozměňovacích návrhů, ale míří se správným směrem, o tom není nejmenších pochyb.

Já zde ale musím vystoupit s něčím trochu jiným, co se pochopitelně týká schvalování tohoto zákona. Jak nepochybně všichni víme, dochází k několikaměsíčnímu zpoždění ve smyslu schvalování tohoto zákona, chytá se to všechno na poslední chvíli za pačesy, ale to bychom mohli vzít s určitým nadhledem. Za prvé i my, když jsme předkládali zákony, jsme měli někdy zpoždění, a je to jenom otázka toho, vysvětlit to a možná se omluvit. Také jsme to nekritizovali nějakým zásadním způsobem. Možná si vzpomínáte, když se to tady v říjnu projednávalo, tím spíše, že třeba předseda Komory obnovitelných zdrojů pan Chalupa reagoval, že i kdyby se to nestihlo do 1. ledna a bylo to o několik dnů později, že to není žádné zemětřesení a že se to dá zvládnout. Pochopitelně, ozvali se ti, kterých se to týká, ať už to jsou různá SVJ, nebo ti, kteří si to chtěli instalovat, zkritizovali v zásadě správně Ministerstvo průmyslu a obchodu i pana ministra za to, že to dělá na poslední chvíli a že se to možná nestihne. Tím to mohlo být uzavřeno. Stačilo jednoduché, a to je to, co jsme dělali i my - omluvili bychom se a řekli bychom: Ano, pokusíme se to zvládnout k tomu 1. 1., a možná by se to dokonce i povedlo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP