(15.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Takže vy si jmenujete nového ředitele odboru nebo vrchního ředitele sekce. Ten, kdo tam byl doposud, zůstane v tom bazénu na dobu 6 měsíců za 80 % platu. A protože jsou to letití úředníci, protože my jsme vždycky respektovali názor Evropské komise, která nám dávala velký nůž na krk na to, abychom mohli čerpat evropské fondy, tak ti lidé jsou tam od roku většinou 2014, 2015, 2016. To znamená, že oni mají větší jak tříletou praxi, šestiletou praxi, a teď si vezměte, že pokud tam je člověk déle jak tři roky, tak má nárok jako odstupné tři platy, šest let šest platů, devět let devět platů, nad devět let dvanáct platů. Takže my tímto krokem, že opravdu si potřebujeme jenom vytvořit patro pro své známé a tak dále, tak zatížíme opravdu absolutně rekordně státní rozpočet, protože my se musíme vypořádat i s těmi lidmi, kteří jsou v tom bazénu.

A tady samozřejmě v této době v energetické krizi počítáme každou korunu, chybí nám peníze do státního rozpočtu, tak je přece legitimní se ptát: Proč? A to ani nemluvím o tom, že to jsou lidé bez odborné agendy. Političtí náměstci jsou lidé, kteří budou mít akorát tak to auto s řidičem, asistentku a budou mít asi tedy samozřejmě umožněn vstup k ministrovi. Ale politický náměstek není v hierarchii řízení služebního úřadu. To je pouze vrchní ředitel sekce, ředitel odboru a vedoucí oddělení. Takže co tam ti lidé budou dělat? Budou odborně radit? Ano, ale od čeho tedy máme poradce? Vždyť všichni na rezortech můžeme mít poradce. Proč z nich děláme politické náměstky? V současném zákonu bylo, že mohou být maximálně dva političtí náměstci. My jako opozice jsme se snažili pochopit samozřejmě motivy současné vládní koalice a navrhovali jsme, dobře, když teda politické náměstky, máte zastupovat člena vlády, no tak kde může takový politický náměstek zastupovat člena vlády? Tak může ho zastupovat na vládě, v Poslanecké sněmovně, v Parlamentu a před Evropskou komisí. To znamená maximálně čtyři. Proč počet neomezený? Co to má být. Co si pod tím máme představit?

Dokonce opozice byla natolik vstřícná, že šla až tak daleko, že si řekla dobře, tak čtyři, vzhledem k tomu, že to je pětikoalice, tak to bude asi málo, tak jsme šli pozměňovacím návrhem na to, aby politický náměstek byl vždycky nad nějakou konkrétní sekcí. To znamená, že pokud by rezort měl pět sekcí, pět politických náměstků, sedm sekcí, maximálně sedm politických náměstků. Ani toto neprošlo. Prostě stále se trvá na tom, aby byl neomezený počet politických náměstků. To znamená, že jich může být klidně 8, 10, 12, 16, je to úplně jedno, prostě můžu mít neomezený počet náměstků.

Ale každý ten náměstek má svoje bonusy a tyto bonusy se dostaly do návrhu toho zákona. A jaké jsou ty bonusy? Bonusy je auto s řidičem, potom auto k osobnímu využití, asistentka, to jsou všechno věci, na které bude mít ten politický náměstek nárok. Ale zároveň bez jakékoliv odpovědnosti řízení do toho úřadu. Prostě jakýkoliv jeho podřízený nebude nikdo. On bude mít jenom svého kolegu z pozice ministra, ale nebude mít žádné úředníky, se kterými by spravoval agendu. Ty úředníky bude mít pouze vrchní ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení, které jsou v hierarchii pod služebním úřadem neboli pod státní službou.

Dalším terčem kritiky, která samozřejmě vyplynula na povrch, jsou výběrová řízení. Velmi oprávněně se kritizuje to, že vlastně... Asi začnu jinak. Evropská komise, když nám dala vlastně ta kritéria, na základě kterých vlastně pustí čerpání evropských fondů do České republiky pod takzvaným služebním zákonem, byla tři. První je profesionalizace. O tom už jsme si tady řekli, že v podstatě bez vysoké školy tam budeme politické náměstky mít, ředitele budeme odvolávat každých pět let, tak o profesionalizaci asi tady nemůže být řeč. Druhá věc je stabilizace. No to už to, co jsem řekla poprvé, tak stabilizace, když každých pět let vyměníte polovinu úřadu, tak samozřejmě o tom také nemůže být řeč. A poslední je depolitizace. No a depolitizace, když máme neomezený počet politických náměstků, kteří v podstatě budou řídit neexistující agendy, protože nebudou mít samozřejmě výkonný aparát, tak se tady spíš bavme a řekněme si to na rovinu, že politizujeme státní správu.

A výběrová řízení, o kterých tady je řeč. My jsme právě tu stabilizaci chtěli udělat v tom, že výběrová řízení budou dvoukolová, aby v tom prvním kole skutečně ti lidé třeba, co jsou v bazénu, nebo i jakýkoliv jiný kariérní postup v rámci jednotlivých úřadů, se mohli hlásit v prvním kole do toho výběrového řízení. Ale souhlasili jsme s námitkou, že je potřeba otevřít ty rezorty i lidem zvenku. Proto jsme ze tří kol udělali dvě kola, aby ti lidé zvenku měli snazší vstup do té státní správy. Ale současný návrh má jenom jednokolové výběrové řízení. To znamená, kariérní úředníci nula, jako kdyby neexistovali. Věnovali jsme jim strašlivých peněz do vzdělávání a tak dále, a nahradí je, a teď mi promiňte to slovo, lidé z ulice. No to přece není o žádné stabilizaci a o profesionalizaci tedy už vůbec ne.

Poslední novela samozřejmě umožňuje i to, vlastně ten současný návrh té novely, aby se tedy rozvolnila i ta praxe, o které jsem tady už hovořila. Já si myslím, že skutečně je potřeba si to tedy připomenout, aby teda ti lidé, kteří se na nás možná dívají, věděli, že vstup do státní správy nebude nikdy jednodušší. Pokud teda samozřejmě se na ně dostane vzhledem k tomu množství kamarádů a známých v rámci výběrového řízení, tak jenom abyste věděli, co musíte splňovat. Tak nejvyšší státní tajemník musí být starší 40 let a stačí 5 let praxe v oboru s tím, že musíte mít zkušenosti jako vedoucí minimálně 4 roky za posledních 15 let. Nemusí to být v kuse, stačí každý rok něco, aby se to nasčítalo do 4 let. Státní tajemník je jmenován na 5 let, odborná praxe pouze 4 roky a stačí jenom 3 roky jako vedoucí. Vedoucí služebního úřadu na 5 let stejné podmínky jako státní tajemník a opět se to sčítá. Vrchní ředitel sekce jmenován na 5 let, ale odborná praxe už stačí jenom 3 roky a 2 roky jako vedoucí, a opět prosím stačí od roku 2008 nasčítaně, vůbec to nemusí být v kuse. Ředitel odboru je jmenován na 5 let, ale odborná praxe už stačí jenom 2 roky a jenom jeden rok stačí, když budete například manažer McDonaldu. Takže já si myslím, že skutečně profesionalizace státní správy je našláplá tím nejlepším směrem.

A já si musím opravdu klást otázku, proč se tady předkládá návrh, který vlastně podmiňuje čerpání evropských fondů, a že jich tedy nemáme před sebou málo, protože vláda Andreje Babiše dojednala 960 miliard korun. A teď my si tady skutečně hrajeme s tím, co na to řekne Evropská komise. Protože s Evropskou komisí tento návrh nikdo nepředjednal.

Já se skutečně obávám toho, že tak jak je ta novela připravená, že bychom měli ještě vzít rozum do hrsti, že bychom se měli vrátit na začátek, jednat. Vždyť to nemusí být nadlouho potom, to schválení. Ale pojďme se bavit o těch skutečných problémech, které zákon o státní službě přináší. A znovu říkám, my víme, že jsou tam problémy, ale žádná z těch věcí se vůbec vlastně nepropsala do této novely. Pojďme se bavit, zabývat tím, jak vlastně ti lidé v rámci té kariéry postupují, pokud jsou v bazénu, zda to skutečně není mrhání těmi prostředky. Zda tady by nebyla cesta, jak samozřejmě toto zefektivnit. Pojďme se bavit i o tom, že pokud samozřejmě tam bude to přesoutěžení každých 5 let, a tady se dá na to pohlížet z různých úhlů pohledu, že možná to může být, aby ti lidé se neustále vzdělávali a tak dále pod státní službou. Ale proč musíme mít podmínku vždy výběrové řízení? Proč to nemůžeme udělat jako u ředitelů škol, že když je samozřejmě člověk spokojen, jako teď myslím z pozice ministra, s prací takového úředníka, tak je tam automat. Prostě když nemám výhrady, nemám důvod ho přesoutěžovat. Vždyť to jsou strašlivé náklady a opět to všechno platí státní rozpočet.

Já jsem si připravila takovou rekapitulaci, abyste měli vlastně představu o tom, co se všechno mění. Protože samozřejmě v médiích se vždycky objeví jedna věta a úplně jsem se dneska musela rozesmát, když jsem poslouchala tiskové konference, že se deklaruje, že se sníží počet náměstků! No tak prosím vás, on se sníží, protože z náměstků uděláme vrchní ředitele sekce, ale doplní se nám o politické náměstky. Takže místo abychom šetřili tyto úrovně na té hierarchii, tak je naopak přidáváme, protože budeme mít další level, neboli politické náměstky bez odpovědnosti, zato se všemi prebendami, které si dovedeme představit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP