(15.10 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Včera to byl rok od jmenování Petra Fialy premiérem České republiky, tak je možná také namístě takové krátké shrnutí, co ze zásadnějších věcí, které nesouvisejí s ruskou agresí na Ukrajině a energetickou krizí, se vám podařilo prosadit. První prioritou bylo sebrat zdravotním pojišťovnám 14 miliard korun. To se vám i přes náš velký odpor podařilo. A světe, div se, ani ne o rok později už se začíná diskutovat o zavedení nadstandardů a mluví se o zvýšení poplatků za návštěvu pohotovosti. Další věc - odložili jste účinnost stavebního zákona, který by urychlil výstavbu, a ministr Bartoš předložil vlastní návrh, se kterým nesouhlasí snad žádná z významných oborových organizací. Zrušili jste zmíněné EET. A dnes tu definitivně schválíte zákon na vládní trafiky. V pátek mi tu kolega Munzar ještě připomněl zvýšení limitu DPH pro povinné plátcovství DPH na 2 miliony. Ano, to chválím. To připravila naše vláda. Já jsem ještě stihla vyjednat pro to výjimku na půdě EU. Jsem ráda, že to sem vláda posunula.

Ale zpět k novele zákona o státní službě. Ten zákon je špatný snad ve všech ohledech. Už jen to, že z dnešních odborných náměstků dělá ředitele sekcí, a tím jejich pozici devalvuje. To považuji za chybu, že ruší omezení dvou politických náměstků. To už je ten neskrývaný úmysl vytvořit ty pašalíky, o kterých jsem mluvila. Ono to samozřejmě neznamená (jen) prostředky za ten nemalý plat, ale je s tím spojena řada dalších výdajů. Politický náměstek má nárok na aparát, auto, řidiče. A nově jich bude moci být na jednom ministerstvu třeba pět nebo sedm, ale klidně i víc. Brzy se to dozvíme. Systemizace musí být schválena teď někdy na vládě, aby byla účinná od 1. ledna 2023. A nebojte, my vám ji představíme za vládu na naší stínové vládě. A to už se samozřejmě projeví i na výdajích státu. I když to nejsou mnohamiliardové částky, které zlomí hospodaření vlády k lepšímu či horšímu, tak je to symbol. Symbol toho, že se vládní koalice zpronevěřila svým slibům. Plánované úspory se nekonají, a naopak už teď podle mých informací jsou připraveny rozsáhlé systemizace, o kterých jsem před chviličkou hovořila.

Věřte mi, že všechno budeme pečlivě sledovat, upozorňovat na to a dávat do kontrastu s vašimi nedávnými sliby. Děkuji vám. (Velký potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášená s přednostním právem paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím, máte slovo. A ještě než vám ho udělím, tak přečtu omluvu. Omlouvá se Jaroslav Bašta od 15.30 z pracovních důvodů. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, co si budeme říkat, řekli jsme si tady o tom zákonu hodně a vetu pana prezidenta se opravdu nelze divit. Možná by stálo za to si připomenout celý ten běh s tímto zákonem, protože koalice nachystala změnu služebního zákona, který měl zaručit odpolitizování státní správy. Důležitý návrh, od něhož si vládní většina slibovala lepší fungování státu, ovšem nevznikl standardní cestou a to je potřeba si připomenout. Předložila jej pětice šéfů poslaneckých klubů s argumentem, že tento proces je rychlejší. Původní připomínkové řízení k návrhu bylo zrušeno a rovnou jej schválila vláda. Zákon, který je základní podmínkou pro čerpání evropských fondů, nebyl projednán s Evropskou komisí a nebylo mu umožněno ani mezirezortní připomínkové řízení. Připomínkové řízení mezirezortní bylo sice vyhlášeno, mělo probíhat od 16. do 27. května letošního roku, nakonec však ministerstvo žádnou oponenturu poslanecké novele důležitého zákona dodat nemohla. Ministr pro legislativu pan Michal Šalomoun návrh z připomínkového řízení vyjmul a nahrál ho znovu už bez něj. Nadto byl materiál rovnou zařazen na jednání vlády.

Dovoluji si jenom připomenout vládní programové prohlášení, které uvádí, že kabinet se zavazuje předkládat zákony obvyklým způsobem, to znamená legislativní návrhy potřebné k plnění programového prohlášení budou předkládány standardní legislativní cestou a před jejich předložením do vlády se k nim vyjádří odborníci v rámci Legislativní rady vlády - stojí v programovém prohlášení této vlády, to jest dokumentu, který podepsaly všechny vládní strany.

Hlavním výsledkem novely zákona má být podle předkládací zprávy snaha zjednodušit a zrychlit proces vstupu do státní služby, zavést funkční období pro vedoucí zaměstnance či rozšířit okruh lidí, kteří se mohou o tato místa ucházet. Mezi další cíle patří zrušení limitu pro počet politických náměstků nebo umožnění státním úředníkům pracovat z domova. Asi tím hlavním cílem skutečně bylo co nejrychleji dostat své známé do úřadu. Z tohoto důvodu vlastně vládní koalice přichází, nebo vlastně pětice předsedů výborů přichází s tím, že ze současných odborných náměstků uděláme vrchní ředitele sekce. Vzhledem k tomu, že si pravděpodobně jsou vědomi toho, že ne každý politický náměstek musí být zrovna kvalifikovaným odborníkem, tak si dali do zákona větu, že příslušný člen vlády může stanovit, že vrchní ředitel sekce je oprávněn účastnit se místo člena vlády jednání schůze vlády. Na toto upozornila Legislativní rada vlády z pozice pana předsedy, že může jít o protiústavní krok. Ale to přece nevadí. My to potřebujeme rychle, včera bylo pozdě.

K přejmenování má dojít i v případě náměstka ministra vnitra pro státní službu, který má nově být nejvyšším státním tajemníkem. Kritice v minulosti nicméně nepodléhal název pozice jako spíše obava o apolitičnost takzvaného superúředníka, který státní službu formálně zajišťuje. Nejvyšší státní tajemník totiž spadá pod Ministerstvo vnitra a jmenuje jej vláda. Zatímco doposud mohl být náměstek ministra vnitra, to znamená nejvyšší státní tajemník, jmenován pouze na 6 let, podle novely by mohl svůj mandát opakovat. A zároveň se snižují i u nejvyššího státního tajemníka požadavky na jeho odbornost. Protože, abych to uvedla do kontextu, vlastně nově se zavádí, že odbornost dokládáte v průběhu minulých 15 let. To znamená, že když oni budou nastupovat na svoje pozice v roce 2023, tak je to od roku 2008 a stačí to i přerušovaně. To znamená, když si představíte pozici nejvyššího státního tajemníka, to znamená opravdu člověka, který by měl mít velké manažerské schopnosti, tak on je nemusí dokládat, například za poslední 4 roky, 8 let, 6 let, ale za posledních 15 let a přerušovaně. To znamená, stačí, když bude něco řídit v roce 2008, pak nebude dělat nic z této manažerské pozice, pak něco bude řídit v roce 2012, pak opět vypadne samozřejmě z těchto manažerských pozic, pak bude dělat něco třeba v roce 2017, třeba v roce 2019. A takto se mu nasčítají ty roky praxe. To znamená, že skutečně o tu odbornou a o tu kvalifikaci, o to zvyšování kvalifikace tady můžou být opravdu oprávněné pochyby.

Zároveň i Rekonstrukce státu upozorňovala na to, že nemožnost být znovu jmenován byla jedinou pojistkou proti podléhání nejvyššího státního tajemníka nemístným politickým tlakům. Svůj pětiletý mandát by podle návrhu mohli opakovat i státní tajemníci. Potom samozřejmě odborní náměstci a ředitelé odborů budou vždycky jmenováni na 5 let. A tady je opět ten kámen úrazu. A proto si skutečně myslím, že ta novela si zasloužila větší debaty, možná i větší debaty s opozicí, kde právě v opozici jsou lidé, kteří prostě mají opravdu vysokou exekutivní zkušenost z minulých let, protože ten problém je v tom, že vy vlastně každých 5 let přesoutěžíte polovinu baráku, polovinu rezortu, polovinu úřadu. Ale co se stane s těmito lidmi? Vy je přesoutěžíte, ale oni neodejdou, protože oni jsou na dobu neurčitou. To znamená, oni končí v takzvaném prostoru, úřednicky se tomu říká bazén, už jsme tady o tom hovořili, a v tom bazénu jsou dalších 6 měsíců.




Přihlásit/registrovat se do ISP