(16.30 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Spotřeba alkoholu, denní pití i výskyt konzumace nadměrných dávek alkoholu v České republice patří mezi nejvyšší na světě. Navíc ve srovnání s evropskými zeměmi je míra zkušeností s užitím nelegálních drog v České republice právě v populaci našich dětí velmi vysoká. Nadprůměrná je u naší mládeže spotřeba konopných látek a extáze, a to právě i u dospívajících. Česká republika dále vykazuje nadprůměrnou míru injekčního užívání drog s charakteristicky vysokým výskytem problémového užívání pervitinu. Proto si myslím, že je důležitá právě preventivní práce v boji s návykovými látkami. Mluvím o primární prevenci, ne o následné prevenci, ale zásadně o primární prevenci, která je v České republice nedostatečná. Převedené prostředky by směřovaly do 4 200 škol, přičemž v každé škole by působil jeden specializovaný metodik prevence, tak jako dnes. Ovšem metodikovi prevence se tímto zvýší ten měsíční příspěvek o 1 000 korun. Myslím si, že v rámci práce metodiků prevence si to zaslouží i ve vztahu, jak jsou odměňováni dnes. Jde skutečně o naše děti a já vám věřím, že tento návrh podpoříte.
Dále v kapitole 333, Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, výdaje průřezového ukazatele Program sociální prevence a prevence kriminality, navrhuji zvýšit o částku 95 milionů korun. Tyto prostředky navrhuji převést ze souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Obsluha státního dluhu o částku 95 milionů korun. Opět tato částka míří na školní mládež a prevenci rizikového chování, protože právě prevence rizikového chování ve školách je účinným nástrojem, kterým lze pozitivně působit na hodnoty a postoje dětí a mladistvých, včetně těch, kteří nemají dostatečné rodinné a sociální zázemí či podporu. Proto je potřeba jim pomoci. Efektivita preventivní práce ve smyslu účinného pozitivního ovlivnění změny chování je navíc u dětí a mladistvých vyšší než v případě dospělých jedinců. Podporou prevence rizikového chování ve školách lze předejít zdravotním, sociálním, výchovným a dalším rizikům pro jedince a následně i celou společnost. Při realizaci účinných primárně preventivních programů je vhodné oslovovat cílovou skupinu v jejich přirozeném prostředí či v jejich komunitě, a to škole. Převedené finanční prostředky pomůžou v podpoře výchovných, vzdělávacích, zdravotních, sociálních a jiných intervencí směřujících k předcházení výskytu rizikového chování, zamezujících další progresi, zmírňujících již existující formy a projevy rizikového chování a pomáhajících řešit jeho důsledky. Převedené finanční prostředky tak MŠMT využije na podporu primární prevence rizikového chování pro 950 000 žáků, přičemž na každého žáka připadá 100 korun. Slyšíte dobře, na každého žáka jedno sto korun. To je ten návrh. Programy by byly zaměřeny především na předcházení a omezování výskytu jednotlivých forem rizikového chování. Žijeme skutečně v turbulentní době, která svádí k rychlým a snadným řešením a ohrožení mládeže drogami jakéhokoliv druhu dnes vidíme na každém kroku. Moc vás prosím, abyste tento návrh také podpořili.
Co se týká posledního návrhu, ten se týká rezortu průmyslu a obchodu. Zde navrhuji v kapitole 328, Český telekomunikační úřad, zvýšit výdaje průřezového ukazatele Platy zaměstnanců na služebních místech o částku 64 milionů. Důvod k tomu přesunu je velmi jednoduchý. Předpokládám, že i pan ministr průmyslu Síkela mi dá za pravdu, že došlo k situaci, která určitě vznikla nechtěně, že v souladu s programovým prohlášením vlády byly zvýšeny platy zaměstnanců, také Českého telekomunikačního úřadu. Toto zvýšení však nebylo reflektováno v rozpočtových prostředcích v kapitole 328. Proto předkládám tento pozměňovací návrh, abych napravil stav, který způsobilo gesční Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tento návrh činím také s ohledem na efektivitu činnosti výstupu Českého telekomunikačního úřadu. I z tohoto důvodu je vhodné přemístit finanční prostředky takovým způsobem, aby bylo dosaženo spravedlivého platového ohodnocení zde pracujících zaměstnanců. Tohoto cíle bude dosaženo právě díky snížení celkového objemu prostředků na platy zaměstnanců na dalších služebních místech dle zákona o státní službě, kdy tato tabulková místa často nejsou ani obsazena.
Tyto pozměňovací návrhy, které jsem vám představil, jsou v systému evidovány pod čísly 1562, 1563 a 1564. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Dobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Budeme pokračovat, jsme v obecné rozpravě. Jako další vystoupí paní poslankyně Zajíčková a připraví se pan poslanec Brabec. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré odpoledne, milí kolegové, milé kolegyně, přicházím s pozměňovacím návrhem. Chtěla bych hned v úvodu říci, že zde zastupuji koaliční poslance, čili pozměňovací návrh je tedy z pera Marka Výborného, Pavla Klímy, Jana Berkiho, Jakuba Michálka a jsem pod tím podepsaná i já. Tento pozměňovací návrh se vztahuje ke kapitole 333, což je tedy kapitola Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Můžete ho najít pod číslem 1601.
Čeho se tento pozměňovací návrh týká? Tento pozměňovací návrh se vztahuje k práci České školní inspekce, konkrétně k práci inspektorů České školní inspekce. Je potřeba dodat, že Česká školní inspekce je vlastně jedinou národní autoritou, která hodnotí kvalitu a efektivitu vzdělávání v regionálním školství. Je všeobecně známo, že v posledních letech plynulo a plyne do regionálního školství poměrně značné množství finančních prostředků. Česká školní inspekce je právě tou jedinou autoritou, která může vyhodnocovat, monitorovat, jak se tyto navýšené prostředky promítají do kvality vzdělávání v našich mateřských, základních a středních školách. Je potřeba říci, že školní inspektoři jsou státními zaměstnanci, ale je tu ještě jedna věc, která je na ně kladena. Nejenom že jsou státními zaměstnanci, tedy úředníky, ale oni musí navíc splňovat požadavek školského zákona, kdy vlastně musí býti zároveň pedagogickými pracovníky s pětiletou zkušeností. Vzhledem k tomu, že kontrolují a vyhodnocují práci základních, mateřských a středních škol a vlastně práci ředitelů, očekává se, že tito lidé budou vysoce erudovaní, že to budou zkušení lidé, kteří budou mít velké znalosti, velký vhled do problematiky, budou schopni metodicky řídit ředitele škol a jejich práci, takže ty nároky na inspektory jsou poměrně vysoké, ale jejich finanční ohodnocení v současné době neodpovídá ani průměrnému platu učitele v regionálního školství. Jenom pro vaši představu, platy ředitelů v České republice - mluvíme samozřejmě o regionálním školství - se pohybují v rozmezí 75 až 90 000 korun, samozřejmě je to také dle regionu a dle typu školy, průměrný plat učitele se dneska pohybuje v rovině 49 000 korun a průměrný plat inspektora je dnes ve výši 45 000 korun, čili průměrný plat inspektora České školní inspekce nedosahuje ani průměrného platu učitele. To se musí - mělo by se to, změnit, protože inspektor by měl mít nějakou pozici, která bude respektována, která bude právě tou autoritou, která bude mít takový respekt, který bude mít vliv na zkvalitňování našich škol. ***