(16.20 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2023 sice počítá s růstem platů učitelů a dalších pedagogických pracovníků o 4 %, toto zvýšení se jeví ale jako naprosto nedostačující, jednak ve srovnání s výrazně vyšším plánovaným nárůstem platů policistů nebo vojáků a také vzhledem k aktuální výši inflace, která je kolem 17 %. Nominální platy učitelů sice vzrostou, ale reálné platy výrazně poklesnou. Vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala, že zachová úroveň platů pedagogických pracovníků na 130 % průměrné mzdy v České republice. Zatímco v roce 2021 činily platy pedagogů 119 % průměrné mzdy v České republice, v roce 2023 to má být jen 110 %. Platy pedagogických pracovníků se tak vrátí o čtyři roky zpátky na úroveň roku 2019. Obdobně v roce 2021 činily platy učitelů 126 % průměrné mzdy v České republice, zatímco v roce 2023 to má být pouhých 117 %. Tento pozměňovací návrh je zadán v systému pod číslem 1498.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem 1499 mění vládní návrh zákona o státním rozpočtu v kapitole 333, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, takto: ve specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací se výdaje zvyšují o částku 1 100 000 000 korun a v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, ve specifickém ukazateli Vládní rozpočtová rezerva dochází ke snížení o částku 1 100 000 000 korun. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu na příští rok chybí totiž finance na zajištění podpůrných opatření, především personální zajištění asistentů pedagoga ve výši 1,1 miliardy korun pro veřejné mateřské, základní a střední školy. Přepočteno na plné úvazky se jedná o 2 216 pracovníků. Cituji z materiálu Ministerstva školství k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, kde se uvádí: "V oblasti mzdových prostředků není zabezpečen skutečný nárůst personálních podpůrných opatření, zejména asistentů pedagoga, to je nově doporučených a poskytovaných podpůrných opatření, od ledna 2022, a to ve výši 1 111 000 000 korun včetně odpovídajícího počtu zaměstnanců ve výši 2 216 podle stavu vykázaných podpůrných opatření k 1. říjnu 2022.

Asistent pedagoga je výraznou pomocí učitelům, kteří vyučují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud by je školy nemohly zaměstnat, výrazně to sníží kvalitu vzdělávání všech žáků ve třídě. Učitel totiž zůstane na žáky ve třídě sám a nebude se tak moci věnovat individuálně všem žákům. V zahraničí je počet asistentů výrazně vyšší než v České republice, a nedává tudíž smysl tento počet nějak snižovat. Navrhované položky rozpočtové kapitoly 398, Všeobecná pokladní správa, nebyly v předchozích rozpočtových rocích opakovaně vyčerpány, jeví se tudíž jako vhodné k použití ve prospěch školství. Finance investované do vzdělávání mají totiž velmi vysokou návratnost, i když v delším časovém horizontu, než činí jedno volební období.

Děkuji a budu ráda za podporu těchto dvou pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Milana Ferance a připraví se pan poslanec Oldřich Černý. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Páni ministři, dámy a pánové, ve stručnosti k mému pozměňovacímu návrhu. V podstatě se jedná o to, aby v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se specifický ukazatel Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS na položce 29822, Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR, navyšuje o 60 milionů korun, a to konkrétně na investiční akci dotace na dořešení podmínek pro výkon státní správy vykonávané statutárním městem Olomouc. V kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, ve specifickém ukazateli se snižuje o 60 milionů ta částka. Tyto změny se následně projeví v přílohách a v seznamu dotací na rok 2023.

Velmi stručné zdůvodnění. Jedná se o to, že statutární město pochopitelně vykonává přenesenou působnost státní správy dlouhodobě, dopravně správní agendu vykonávalo v zapůjčeném objektu od krajského ředitelství policie. Tato zápůjčka končí 31. 12. 2023, město při své zadluženosti nemá dostatek prostředků, aby mohlo získat další objekt nebo investovat do dalšího objektu, a tím pádem to může ohrozit výkon státní správy, dopravně správní agendy. Primátor města to opakovaně projednával na Ministerstvu vnitra, na Ministerstvu financí, na úrovni náměstků. Všichni vyjádřili pochopení pro toto řešení s tím, že pochopitelně rozhodující je Sněmovna.

V podrobnostech odkazuji na sněmovní dokument 1596, ke kterému se tímto přihlašuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Přečtu jednu omluvu. Pan poslanec Jaroslav Dvořák se od 16.15 omlouvá ze zdravotních důvodů.

Nyní požádám o vystoupení poslance Vojtěcha Munzara a připraví se poslanec Marek Novák. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych za skupinu koaličních poslanců se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který naleznete v systému pod číslem 1627. Z pohledu objemu státního rozpočtu jde o velmi drobný návrh, ale pokládám ho za velmi důležitý. Tento návrh si klade za cíl zachovat kontinuitu ve financování spolků, které pečují o odkaz moderní historie, a to ve stejné výši a ve stejném objemu a pro stejné spolky jako v roce 2022, protože připomínat si naše moderní dějiny považujeme my předkladatelé pro celou společnost za velmi důležité. Konkrétně se jedná o spolek Platforma evropské paměti a svědomí, Spolek pro zachování odkazu českého odboje, Spolek bez komunistu.cz, v souhrnné výši 1 milionu korun. Jestli si dobře vzpomínáte, při projednávání rozpočtu na tento rok, na rok 2022, tento milion byl pro tyto spolky určen z původní položky 1 milionu korun, které původně byly určeny pro Český svaz bojovníků za svobodu, protože tato položka už v rozpočtu není. Tentokrát to navrhujeme z vládní rozpočtové rezervy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Marek Novák a připraví se paní poslankyně Renata Zajíčková. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi v rámci projednávání zákona o státním rozpočtu na rok 2023 přednést tři pozměňovací návrhy. Jde o finanční přesuny, které pomohou řešit složitou situaci v oblasti rizikového chování školní mládeže, a zejména drogové prevence. V dalším návrhu je potřeba pomoci právě panu ministru Síkelovi, který opomněl v rámci svého rezortu nastavit pravidla v souladu se zákonem o státní službě, takže tam bychom to narovnali.

Teď tedy konkrétně. Za prvé navrhuji v kapitole 333, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zvýšit výdaje průřezového ukazatele Program protidrogové politiky o částku 50 milionů korun. Tyto prostředky navrhuji přesunout z kapitoly 321, Grantová agentura České republiky, dotace jiným subjektům. Důvod je prostý a alarmující. Poslední evropská zpráva o drogách, vydaná Evropským monitorovacím centrem v červnu 2022, upozorňuje na relativně vysokou dostupnost drog v evropském regionu a výskyt nových látek, které představují zdravotní rizika. O těch jsem tady už několikrát mluvil a v posledních dnech si toho povšimla i média, asi o tom začal mluvit někdo rozumnější než já, přesto médiím děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP