(16.40 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Druhý návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na den je nehlasovatelný, protože podle jednacího řádu je to možné takto činit v případě, že jsou podány pozměňovací návrhy a projednává to garanční výbor, minimálně nebo maximálně na 7 dní. Čili o tomto návrhu nemusíme hlasovat, protože garanční výbor tento návrh nebude projednávat. Tento bod máme již z grémia zařazený na pátek.
Tímto končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi.
Nyní bychom přikročili k projednávání dalšího bodu číslo
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 249/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Jedná se o širší revizi zákona z roku 2016, která je založena na odborných diskusích. Navrhované změny jsou podporovány širokou odbornou veřejností, například také Asociací pro veřejné zakázky.
Návrh zákona je zejména reakcí na odůvodněné stanovisko Evropské komise k nedostatečné transpozici některých pravidel stanovených v zadávacích směrnicích. Jedná se o dva okruhy, a to o problematiku stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy a přípustnost ústní komunikace v rámci zadávacího řízení.
Musím také uvést, že předložení této novely je pokračováním práce prováděné za vlády minulé a já jsem rád, že zpravodajkou tohoto tisku je právě paní poslankyně Dostálová. Minulé vládě se bohužel nepovedlo dokončit započatý legislativní proces, máme zde tedy implementační dluh České republiky vůči Evropské unii a čelíme již řízení o nesplnění povinností, takzvanému infringementu. Odůvodněné stanovisko bylo České republice doručeno již v listopadu 2019. I to je důvod, proč doufám v hladké projednání tohoto návrhu.
Účinnost v návrhu zákona je stanovena na 1. ledna 2023. Jsem však připraven podpořit i pozměňovací návrh paní poslankyně Dostálové, který již byl načten do systému a navrhuje posunutí účinnosti zákona, neboť souhlasím s tím, že je vhodné, aby... vlastně poskytnout prostor pro seznámení se s provedenými změnami.
Dovolte mi stručně shrnout obsah novely. Do návrhu novelizace byly zahrnuty změny týkající se... zejména jsou to čtyři oblasti. První - upřesnění transpozice zadávacích směrnic, předpokládaná hodnota ústní komunikace, druhá oblast je zpřesnění některých institutů a vyjasnění pravidel, například poskytování a prokazování jistoty, třetí oblast je snížení administrativní zátěže - při řízeních u ÚOHS budou zadavatelé oprávněni poskytnout úřadu přístup k dokumentaci veřejné zakázky v existujících elektronických nástrojích a v té oblasti čtvrté zastřešující jsme pracovali zejména na jednoznačnosti a srozumitelnosti textu. Navrhovanou úpravou nedochází k žádným zásadním změnám v úpravě dozoru nad dodržováním zákona o zadávání veřejných zakázek nad rámec toho, co jsem zde zmínil.
Tolik asi stručně k obsahu normy. Já jsem si vědom, že jde o velmi důležitý předpis, předkládaná novelizace je však převážně technickou úpravou stávajícího zákona o zadávání veřejných zakázek. Celkově je novelizace zadávací praxí očekávána, jako taková podporována, já si dovoluji vás požádat o její podporu a jsem připraven se svými kolegyněmi a kolegy poskytnout jakékoliv bližší informace či doplnění.
Návrh byl projednán garančním výborem, kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, a také výborem pro obranu. Ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj byly načteny, blíže prodiskutovány a posléze přijaty čtyři pozměňovací návrhy a ve výboru pro obranu pak jeden pozměňovací návrh. Předložené pozměňovací návrhy nepředstavují riziko pro realizaci zadávání nebo zadávacích řízení či jakési porušení závazků vůči Evropské unii ani nikterak nenavyšují administrativní zátěž. Předpokládám, že podrobněji vás s těmi pozměňovacími návrhy seznámí zástupci jednotlivých výborů. Já se k nim případně vyjádřím v rámci další diskuse.
Ještě bych se chtěl současně vyjádřit k tématu, které je poměrně důležité a rezonuje, a to je téma možného zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. Ty jsou aktuálně stanovené na 2 miliony korun bez DPH pro služby a dodávky a 6 milionů bez DPH pro stavební práce. My je diskutujeme - já bych zde rád zdůraznil, že i ta diskuse vzhledem na dlouhodobě se zvyšující ceny stavebních prací, materiálů je jistě opodstatněná. Tyto limity zůstávaly poměrně dlouhou dobu beze změny, ačkoliv ceny narůstaly. Na druhou stranu to zvyšování limitů se týká národní diskuse o transparentnosti ve veřejných zakázkách a i o protikorupčních postupech, nemluvě o tom, že v mezinárodním srovnání byly tyto limity v České republice historicky nastaveny poměrně vysoko.
Já bych za Ministerstvo pro místní rozvoj upřednostnil systémovou diskusi o těch limitech, rovněž ve vztahu k podlimitním veřejným zakázkám. Abych byl konkrétnější, my se v tuhletu chvíli věnujeme a budeme se dále věnovat v rámci zpracování národní strategie veřejných nákupů této oblasti a právě v té strategii se na základě klíčových dat, mezinárodních srovnání a odborné diskuse budeme zabývat otázkami, jaké limity vidíme pro VZMR ve vztahu k podlimitním veřejným zakázkám, respektive jak najít rovnováhu mezi transparentností a strategickým přístupem k veřejným zakázkám. Jako Ministerstvo pro místní rozvoj bychom tedy preferovali přistoupit ke změně až poté, co budeme mít výstupy tady z toho procesu k dispozici, i když je to téma, které řešíme aktivně, a předpokládám, že zde možná i zazní - nebo později zazní - nějaké návrhy v tomto směru.
Toto je za mě na úvod. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Iniciativně tento návrh projednal také výbor pro obranu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 249/1 a 2. Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslankyně Klára Dostálová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční výbor se zabýval tímto tiskem 10. 10. 2022 a připravil usnesení, které bylo doručené poslancům jako tisk 249/0 (správně 249/2). Dále se tímto výborem (správně tiskem) o své vlastní iniciativě zabýval výbor pro obranu, který také nad rámec požadovaný Sněmovnou tento tisk projednal a 5. 10. 2022 také usnesení doručil poslancům jako tisk 249/1.
Jinak jenom pro upřesnění: první čtení proběhlo 6. 9. 2022 na 35. schůzi. Vzhledem k tomu, že usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj - a tady bych chtěla moc poděkovat panu kolegu Haasovi, který mě zastoupil na jednání výboru - je velmi obsáhlé, obsahuje 20 bodů, tak vzhledem k tomu, že ho máte všichni k dispozici, se chci jenom ujistit, jestli je skutečně potřeba ho tady detailně přečíst, celé to usnesení, nebo jestli mohu jenom shrnout, co je předmětem toho usnesení jako takového, protože si myslím, že ho máte všichni k dispozici, a skutečně bych to tady četla velmi dlouho, protože výbor právě do tohoto usnesení promítl mnoho pozměňovacích návrhů jednotlivých poslankyň a poslanců. ***