(16.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

To usnesení jako takové v podstatě má v prvním bodě: "Doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů." Body 1 až 11 jsou v podstatě - nebo až 12 - jsou legislativně technické úpravy.

Možná bych asi vaši pozornost zaměřila na body 13 až 18, které se týkají Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a tam se skutečně stanovuje, kdy se zadává podnět k zahájení řízení z moci úřední, že úřad v konkrétní lhůtě, a to tedy šest měsíců ode dne, kdy podnět obdržel, sdělí, že řízení zahájil nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední. Pokud to řízení nelze dokončit ve lhůtě podle věty první, úřad tuto skutečnost sdělí podateli podnětu spolu s odůvodněním a šetření jako takové - je tam dána lhůta - nesmí trvat déle než 24 měsíců.

Dále je tam potom, pokud není naplněna skutková podstata přestupku podle odst. 1 písm. a), c) nebo e) v souvislosti se zadáváním více veřejných zakázek, takže jednání zadavatele je pokračováním v přestupku, lze za takové pokračování přestupku uložit pokutu do 10 % součtu cen všech veřejných zakázek nebo do 20 milionů korun. Pak je asi důležité, že se vkládá za hlavu II hlava III, která se týká řízení o žalobách proti rozhodnutí úřadu, a vkládá se § 272a, Zvláštní ustanovení o spisu v soudním řízení, § 272b, Zvláštní ustanovení o předběžném opatření, a § 272c, Zvláštní ustanovení o informování úřadu o podané žalobě.

Body 19 a 20 se pak týkají zadávání takzvaných podlimitních veřejných zakázek a potom i nadlimitních, pokud nejsou samozřejmě nadlimitní zakázkou na stavební práce nebo s ní související nadlimitní zakázkou, týká se to zejména projektů zahraniční rozvojové spolupráce.

Pak v čl. 1 dosavadní bod 26 bude nově znít tak, aby se umožnily... nebo vymanily ze zadávání spolky, nadace, které se zabývají prací s dětmi a mládeží, to znamená, jsou tam doplněna písmena o) a p).

Tolik asi opravdu ve velmi velké stručnosti k usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Znovu upozorňuji všechny poslance, protože to tady nebylo detailně načteno, to usnesení, že ho máte ve svých materiálech pod bodem 249/0.

Další výbor, který se zabýval tímto tiskem, je výbor pro obranu. Ten máte v materiálech pod číslem 249/1 a tady se také doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu, kdy v čl. 1 stávající novelizační bod číslo 202 zní: "V části deváté se hlava čtvrtá včetně nadpisu zrušuje." To je celé, co je předmětem pozměňovacího návrhu výboru pro obranu.

Pan ministr tady už opravdu docela detailně popsal, čeho se novela zákona o zadávání veřejných zakázek týká. Já bych skutečně jenom zdůraznila, že je to reakce na obsah odůvodněného stanoviska Evropské komise, která se týká nedostatečné transpozice některých pravidel stanovených v zadávacích směrnicích, a to především ve vztahu ke stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy a v otázce přípustnosti ústního jednání v zadávacím řízení.

Možná by stálo za to, abych jako zpravodajka upozornila, že se zpřesnily i některé instituty a vyjasnila se některá pravidla, která skutečně velmi pozitivně ovlivňují právě zákon o zadávání veřejných zakázek a na co si stěžovalo i mnoho zadavatelů. Například již nadále nebude vyžadováno předložení originálu bankovní záruky. Stejně tak dojde ke zmírnění vylučování dodavatelů z důvodu neprokázání složení jistoty a nově bude na rozhodnutí zadavatele, zda k vyloučení přistoupí, či nikoliv.

Na základě navrhované právní úpravy nebude nadále vyžadováno, aby byly vybraným dodavatelem vždy předloženy originály dokladů o jeho kvalifikaci. O tom, zda budou vyžadovány originály či kopie, bude oprávněn rozhodnout zadavatel. Dochází ve zjednodušeném režimu k vyjasnění terminologie, dochází i k zpřesnění úpravy prokazování splnění podmínek účasti u dodavatelů přistupujících do zavedeného dynamického nákupního systému.

Pan ministr tady hovořil už o snížení administrativní zátěže, viz například, že zadavatel bude nově oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje. A pak v neposlední řadě dochází i k rozšíření práv účastníků zadávacího řízení. Účastníkům zadávacího řízení se umožňuje požadovat po zadavateli poskytnutí údajů z nabídek odpovídajících číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení a údajů rozhodných pro posouzení délky zadávací lhůty.

Vzhledem k tomu, že skutečně tisk byl projednáván velmi detailně i ve výboru, i za zpravodaje doporučuji jeho postoupení do třetího čtení a schválení ve znění pozměňovacích návrhů a předpokládám, že ještě některé budou načteny a odůvodněny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji a nyní prosím zpravodaje výboru pro obranu, poslance Josefa Fleka, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, kolegové poslanci, páni ministři, rád bych vás odkázal na usnesení 249/1, kde k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 134/216 (správně 2016) Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 249: "Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení poslance Mgr. Josefa Fleka, ministryně obrany Mgr. Jany Černochové, náměstkyně pro řízení sekce bydlení výstavby a veřejného investování MMR Mgr. Leony Gergelové Šteigrové, Ph.D., zástupce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Mgr. Pavla Hermana, náměstkyně ředitele Národního bezpečnostního úřadu JUDr. Zdeňky Jůzlové a zpravodajské zprávě poslance Mgr. Josefa Fleka a po rozpravě, za prvé, výbor pro obranu doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/216 (správně 2016) Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 240 (249?), schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu: v čl. 1 stávající novelizační bod číslo 202 zní: "202. V části deváté se hlava čtvrtá včetně nadpisu zrušuje." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila jako první paní poslankyně Olšáková, a připraví se paní poslankyně Pošarová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Dobrý den. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych představila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 (Sb.), o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o článek, kdy se za bod 12 vkládá nový bod 13, který zní: "kdy v § 27 se částka z 2 milionů nahrazuje částkou 3 miliony a částka 6 milionů se nahrazuje částkou 9 milionů". Jedná se o zvýšení limitu pro veřejné zakázky malého rozsahu, který se dlouhodobě uplatňuje a je, především ve světle decentního ekonomického vývoje, vhodné (jej) považovat za překonaný. Přesto je třeba říci, že zásadním argumentem je právě výrazný růst cen ve stavebnictví, ale i v dalších oblastech, který ve spojení s vysokou inflací znamená, že se stávající regulace nepřímo stává restriktivnější. A na tuto skutečnost by měl podle mého přesvědčení zákon pružným způsobem reagovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP