(17.10 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
Co se týká návrhu rozpočtu na rok 2023, k tomu, co zde padlo, k evropským fondům chci říct znovu jednu věc. Není samozřejmé, že v návrhu rozpočtu Ministerstva kultury ty peníze jsou. Národní plán obnovy není nárokový a můžeme z něj, nebo jednotlivé sektory, rezorty, z něj mohou čerpat jedině tehdy, pokud jej připraví tak, aby ty výzvy mohly být vypsány a čerpáno být mohlo. Na mém ministerstvu jsem v lednu letošního roku zjistil, že za takového stavu příprav by se nikdo žádných peněz z Národního plánu obnovy nedočkal, a trvalo by (?) několik měsíců, než se mně a mému týmu podařilo Národní plán obnovy znovu rozjet, a teď už skutečně ty výzvy vypisovány postupně jsou a na příští rok připadne ta nejdůležitější část včetně třeba velkého objemu finančních prostředků pro kulturní infrastrukturu v regionech.
Co se týká filmových pobídek, tak chci zopakovat, že letošních 570 milionů korun, to znamená ta částka, která je v návrhu rozpočtu, nebo v návrhu novely rozpočtu na letošní rok, plus 600 milionů v návrhu rozpočtu v roce 2023 nám umožní systém filmových pobídek otevřít. To je ta nejdůležitější, zásadní, podstatná zpráva, protože prostě došlo tím, že se systémově filmové pobídky v minulých letech neřešily, k tomu, že my jsme teď ten systém museli zastavit, a díky této vládou podpořené dvojdotaci se nám podaří filmové pobídky znovu rozjet. Současně se připravuje legislativní změna. Teď tam těch 150 milionů toho capu takzvaného, toho stropu, je. My ten systém chceme přepracovat celkově a není v tuto chvíli ještě jisté, jestli v té novele zákona o audiovizi tento strop bude. To uvidíme, není to nutně věc trvalá, ale myslím si, že má své opodstatnění.
Co se týká podpory příspěvkových organizací, myslím si, že jak v tom návrhu novely pro letošní rok, tak pro ten příští rok je zjevné, že opravdu nám záleží na tom, aby organizace přečkaly toto obtížné období. Samozřejmě i v našich příspěvkovkách se logicky šetří, jako se má šetřit všude, ale jenom připomenu, že i naše příspěvkové organizace spadají nebo budou spadat do toho režimu zastropování cen. To je důležité. To znamená, že i ony budou moci čerpat od 1. ledna zdroje energie za zvýhodněných zastropovaných cen, k tomu přibude nějaká forma další podpory, a myslím si, že tím umožníme nechci říct bezproblémové, ale dobré fungování a plnění kulturních služeb.
Navrhuji na příští rok i navýšení dotačního programu pro regionální kulturní instituce. V letošním roce bylo ve schváleném rozpočtu 300 milionů korun, já jsem ještě z nespotřebovaných výdajů, kdy bylo velmi obtížné vybírat, komu vlastně přispět nebo komu pomoci, tak jsem se rozhodl přispět právě těmto regionálním orchestrům a divadlům, takže tam bylo pro letošní rok 350 milionů korun a příští rok se navrhuje oproti schválené výši na letošní rok přidat 100 milionů, to znamená na 400. Takže i na tyto organizace myslíme. Myslím, že velká většina jejich zřizovatelů projevuje dobrou vůli pomoci v současné době, ale tak obecně říkám, že toto dvojí státní navýšení, z těch nespotřebovaných výdajů na letošní rok a už řádné navýšení na rok 2023, je současně takovou řekl bych výzvou a jemným pošťouchnutím pro zřizovatele, aby viděli, že stát, byť to nejsou jeho organizace, je připraven pomoci, a tedy že určitě i pro ně je to impulz, aby ta jejich podpora byla velmi významná.
Takže jenom chci závěrem podotknout, že se jistě shodujeme v těch směrech podpory. Myslím, že letošní návrh je vyrovnaný, myšleno v tom, kam se naše pozornost napíná. Pro příští rok představím řekl bych velmi optimistický návrh rozpočtu. Když ne v prvním čtení, vystoupím určitě ve druhém čtení, abych to patřičně okomentoval, a myslím si, že je vidět, že vláda na kulturu myslí, a to celkové navržené navýšení rozpočtu Ministerstva kultury na rok 2023 o více než 20 % je toho jasným kvantitativním důkazem. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak nyní vystoupí již zmíněný pan poslanec Kettner, připraví se pan poslanec Hendrych. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Kettner: Dobré odpoledne. Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, přítomní členové vlády, já jsem zde u pultíku, abych ještě jednou apeloval na podporu svých dvou pozměňovacích návrhů, které neprošly rozpočtovým výborem, což mě na jednu stranu nepřekvapilo, na druhou stranu velice zklamalo. Jak už jsem tady jednou říkal, my bychom tady měli být pro občany.
Nejsme odborníky naprosto na vše, co se v České republice děje a co Česká republika potřebuje, tím spíše bychom měli ale naslouchat lidem z oboru a odborníkům. Můj pozměňovací návrh - především se teď zaměřím na ty takzvané ostatní neinvestiční výdaje, které byly pokráceny už v klasickém rozpočtu. A já s těmi odborníky v kontaktu jsem. Spousta mých přátel je řediteli základních škol, učiteli. A on to problém skutečně je. Je skutečně s podivem, že dost často nedopřáváme sluchu těm odborníkům. Já osobně tedy odborníkům věřím. Když jdu k lékaři, on to vystudoval, má za sebou mnoho let praxe, a když mi řekne, že mám pravidelně brát tuhletu modrou pilulku, já se s ním rozhodně nebudu dohadovat, že modrou pilulku nechci, že chci růžovou nebo fialovou, protože modrá ve mě evokuje určité negativní věci, tak aby si to někdo špatně nevyložil. Ne, já těm lékařům skutečně věřím. A my bychom také měli věřit i té pedagogické veřejnosti a odborníkům.
Ten můj pozměňovací návrh přímo podpořila Pedagogická komora, školské odbory, Unie školských asociací České republiky, Asociace ředitelů základních škol, Sdružení učňovských zařízení České republiky, dokonce i Svaz průmyslu a dopravy. Já nevím, co víc byste chtěli informací k tomu, abyste pochopili, že to je reálný a skutečný problém. Opravdu naposledy, protože to je skutečně poslední možnost. My české školství tlačíme do kouta a je otázka, kolik toho to školství ještě snese. Myslím si, že se skutečně dostáváme na hranu. Jen tak mimochodem, chtěl bych využít i této možnosti, že jsem u toho pultíku: dokonce se začala šířit informace, že abych získal pro jednu část školství tyto peníze, chci je vzít jiné části školství. Tak tomu, prosím vás, skutečně není. Jednu nepravost nebudu přece napravovat tím, že způsobím další. Já opravdu v tom školství si nebudu hrát na nějakého soudce, který bude říkat: tato část školství je potřebnější než jiná. Ne, my potřebujeme fungující školství jako celek. A celé školství si zaslouží tu naši podporu.
Čili na závěr skutečně ještě jednou apeluji na vás, dopřejme sluchu odborníkům z oboru, kteří v tom oboru skutečně pracují, pohybují se, a myslím si, že oni nejlépe vědí, co skutečně je v tomto segmentu zapotřebí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano. Další přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Hendrych, připraví se pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy a pánové, já se dneska ještě krátce vrátím ke svému pozměňovacímu návrhu, který jsem tady načetl ve druhém čtení a který se týká přidání půl miliardy korun vlastně na příspěvek na bydlení. Vrátím se tak trošku i k té proceduře, která vlastně provázela ten můj pozměňovací návrh, protože jsem nepochopil přístup pana ministra Jurečky, který tady momentálně není přítomen, který podal, dokonce den po mně, v podstatě totožný pozměňovací návrh zvýšený o 35 milionů, ale v podstatě se příliš nelišil. Já jsem ho dával o den dříve a on kromě toho v podstatě podal pozměňovací návrh na celkově 7 miliard v kapitole 313.
Já si myslím, že to je velmi nekoncepční, velmi nestandardní postup. Nerozumím tomu dodneška. Dodneška mi to nikdo nevysvětlil, proč se to nevědělo v srpnu, kdy se příslušný materiál rozesílal poslancům. Nerozumím tomu, proč o tom nepadlo ani slovo v prvním čtení, a nerozumím ani tomu, proč to v podstatě nestihl probrat ani rozpočtový výbor. A čemu už vůbec nerozumím, že pan ministr si tehdy v rámci druhého čtení neudělal čas a v rámci přednostního práva nevystoupil dříve než ostatní poslanci, potažmo dříve než já, a celou tu problematiku neobjasnil a nevysvětlil. To je podle mě velmi podivné a vůbec to nechápu. ***