(18.00 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Dále jste tam v tom materiálu uváděli, že chcete do roku, a teď předpokládám, že jsem to dobře pochopil, do roku 2027 zastabilizovat policii a hasiče na celkový nárůst u policie asi 26 000 příslušníků, 46 000 (?) příslušníků, což znamená o 6 000, což v tom horizontu pětiletém, který jste si tam na to dali, znamená nárůst o 5 000 příslušníků, to znamená přes 1 000 příslušníků ročně, což je velký výdaj, a řeší to přírůstek jako takový, a my musíme nahradit ještě předpokládané odchody těch příslušníků. Když si sesčítám tyto částky předpokládaných výdajů na jeden rok, tak se dostáváme jenom na mzdových parametrech, na výsluhách a náhradách příslušníků cenově - v uvozovkách - více než na 5 miliard a my navyšujeme ty výdaje o 4,1 miliardy.
Dále jsme si dali poměrně ambiciózní cíle, že vyřešíme ty počty policistů a hasičů, že je budeme dostatečně přijímat, že je finančně zastabilizujeme. Vy jste tady mluvil o generační stabilizaci, že už to nebude stabilizace tam, kde je pro ně méně atraktivní sloužit například, ale bude to ta stabilizace mezi 15. a 25. rokem služby, kdy nám ti, kteří jsou v nejlepší formě, jsou dobře vybaveni znalostmi, tak nám odcházejí, a je to velká škoda, nahrazujeme je novými příslušníky, do kterých musíme velmi investovat. Takže jsou tam také výdaje do informačních technologií, budou tam výdaje na boj s migrací, deklarujeme tam, že se bude posilovat ochrana kritické infrastruktury, je tam řada bodů, s kterými musíme souhlasit samozřejmě a souhlasíme, nicméně jsou finančně náročné. A my už jsme mnoho, mnoho nad těmi 4,1 miliardy nárůstu výdajů, a už vůbec se nebavíme o nárůstu cen energií, nárůstu ceny PHM a podobně. Vzpomeňme na dobu, kdy v devadesátých letech se také stávalo, že z důvodu drahých energií nebo PHM byla omezena výjezdovost posádek, že třeba byl omezován počet najetých kilometrů, respektive se nemohli příslušníci třeba osprchovat nebo omýt teplou vodou.
Takže já chci říci, že jak to vidím na první přečtení, nárůst na 99,7 miliardy nemůže na ty ambiciózní cíle stačit, zejména v otázce mezd a souvisejících věcí. Takže za mě si myslím, že budeme mít poměrně hodně o čem diskutovat na výboru, a budu rád, když to probereme, protože z mého pohledu je to podhodnocené, byť je tam ten nárůst 4,1 miliardy, a naprosto nevysvětlitelné, proč v letech 2024 a 2025, což bude stále vláda pětikoaliční, vaše, tam máte zase pokles na 96, respektive 96,6 miliardy v roce 2025. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Takže já vnímám žádost o odhlášení a ještě tady byla žádost o vystoupení s přednostním právem pana předsedy poslaneckého klubu Marka Výborného. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já bych, kolegyně a kolegové, požádal o procedurální hlasování, máme 18.04 - určitě to je zásadní materie, státní rozpočet na rok 2023, aby i kolegové Mašek, Bžoch, Nacher, Nový nebyli pod tlakem času a mohli vystoupit, tak pojďme prosím odhlasovat, že budeme dnes jednat i případně hlasovat po 19., 21., případně i 24. hodině, ač nepředpokládáme nikdo, že to takto nastane. A žádám jménem pěti předsedů poslaneckých klubů, dohoda taková byla i z grémia, takže opozice to také ví. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přivolávám poslankyně a poslance do sálu. Nyní slyším žádost o odhlášení, všechny odhlašuji, přihlaste se prosím vašimi identifikačními kartami.
Zazněl procedurální návrh, abychom hlasovali a jednali i po 19., případně 21. hodině.
Jelikož už se počty ustalují, zahajuji hlasování o tomto návrhu. Prosím, kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 151 bylo přihlášeno 125 - prosím o klid v sále, prosím o klid v sále! Přihlášeno 125 hlasujících, pro 122, proti 0, čili tento návrh byl přijat. Můžeme jednat po 19. i 21. hodině.
Tímto můžeme přistoupit k dalšímu přihlášenému, kterým je pan poslanec Jaroslav Bžoch, a já ještě načtu omluvy, které v mezičase došly, to je paní poslankyně Karla Maříková, ta se omlouvá od 19 hodin z pracovních důvodů, a paní poslankyně Lucie Šafránková od 18 hodin z pracovních důvodů.
A nyní, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Jaroslav Bžoch: Děkuji za slovo, paní předsedající. Můžu slíbit kolegům, že budu velmi stručný. Díky tomu, že jsem skoro na konci, tak mám i velké publikum, což je fajn.
Já se vyjádřím jenom k rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí. Nebudu se ani tak vyjadřovat k rozpočtu na tento rok, protože tam si myslím, že to, co na zamini dnes je navrženo, je úspěch, ale co mi dělá vrásky na čele, je střednědobý výhled, protože srovnání roku 2024 s 2023 bude snížení o téměř 800 milionů a v dalším roce to bude 1,2 miliardy. Vzhledem k tomu, že náklady, které nám dnes rostou, a Ministerstvo zahraničních věcí má samozřejmě spoustu nemovitých majetků, kanceláří, bytů v zahraničí, kde ty ceny také rostou, tak se obávám toho, že pokud budeme dále podfinancovávat Ministerstvo zahraničních věcí, naše zahraniční služba nebude schopna svoji funkci vykonávat. Vzhledem i tomu, že jsme exportně orientovaná země, a i v tuto dobu, kdy situace ekonomická není úplně ideální, a hledáme další a další odbytiště pro naše exportéry, je pro nás důležité, abychom síť zastupitelských úřadů měli, a pokud budeme takto dále podfinancovávat, anebo budeme chtít šetřit tady na tom nebo na diplomatech, tak to samozřejmě nebude pro Českou republiku a pro naše podniky vůbec dobré. Když vezmu zastupitelské úřady, ty vytvářejí obraz České republiky v zahraničí, a jak už jsem říkal, pokud je podfinancujeme, tak to určitě do budoucna nebude dobré.
Nejsou to pouze má slova, tato kritika, ale jsou to slova i předkladatele rozpočtu k mému údivu, takže nechápu, jak to, že s tím souhlasil. Chápu v roce 2023, že na humanitární pomoc přidáváme více peněz na Ukrajinu, sebrali jsme - přesunuli jsme vlastně peníze z našich příspěvků na humanitární pomoc na Ukrajinu, což je samozřejmě v pořádku, víme, jaká ta situace je. I rozpočet na letošní rok je navýšen, což je také v pořádku. ***