(17.50 hodin)
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já už jenom opravdu dvě věty. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Prosím, neuvádějme, že jsou dojmy, že jsou nějaké ohlasy z terénu a podobně, že nebyly vyplaceny odměny. Tak já jsem si to teď ještě ověřoval. Za dobu nouzového stavu, jak vláda slíbila, bylo za každou jednotlivou přesčasovou hodinu vyplaceno každému jednotlivému policistovi v téhle zemi 300 korun, 300 korun za jednu hodinu, jak vláda slíbila. Do poslední koruny každému policistovi v České republice, který v době nouzového stavu odsloužil přesčasy, bylo všechno vyplaceno. To jsou fakta, doložitelná fakta, nezpochybnitelná fakta a jsou možná o něco silnější než nějaký pocit. Takže tohle, prosím, uvádějme také na pravou míru.
Co se týče té Digitální agentury, peníze samozřejmě budou konkretizovány v té chvíli, kdy bude rozhodnuto definitivně o vzniku té agentury jako takové, a v současné době jsou ty finanční prostředky v kapitole Úřadu vlády České republiky. To je odpověď, díky.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Než se vrátíme do obecné rozpravy a dostane slovo pan poslanec Metnar, načtu omluvu. Pan poslanec Okamura se od 17.30 hodin omlouvá z pracovních důvodů a pan poslanec Kott ruší svoji dnešní omluvu.
Pan poslanec Metnar, prosím.
Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, já se vyjádřím ke kapitole Ministerstva obrany. Hnutí ANO vždy podporovalo růst výdajů na obranu. Jenom bych připomněl, že za vlády hnutí ANO stoupl rozpočet obrany od roku 2014 o 100 %. V současné době jsme v situaci, kdy si naplno uvědomujeme, jak důležité jsou investice do naší obranyschopnosti a jakou významnou úlohu má naše armáda. Již není nutné zdůrazňovat, jaký význam má naše členství v Severoatlantické alianci.
Když se schvaloval rozpočet pro rok 2022, měl jsem vůči němu výhrady. Bylo to zejména z důvodu, že se ponížil rozpočet Ministerstva obrany a výdaje této kapitoly reálně klesly z 1,4 % na 1,3 % hrubého domácího produktu. Také jsem navrhoval dokončení valorizace platů vojáků s ohledem na vysokou míru inflace, kterou tehdy naše vláda schválila.
V době, kdy bylo u vlády hnutí ANO, plánovali jsme rostoucí hladinu výdajů na obranu, která by vedla k dosažení závazků vůči našim spojencům v Severoatlantické alianci. Modernizace a nákupy nové výzbroje a výstroje nabraly vysoké tempo, jaké tady v minulosti nikdy nebylo. Po období škrtů v obranném rozpočtu jsme konečně začali masivně investovat do své obranyschopnosti.
Ze struktury tohoto projednávaného rozpočtu kapitoly 307 Ministerstva obrany, významných a finančně náročných investičních výdajů na rok 2023, je z položkového seznamu zřejmé, že současná vláda logicky pokračuje v námi rozjetých akvizicích, kdy z počtu 38 těchto významných akcí navazuje na 27 námi uzavřených a v 11 případech se jedná o nové projekty.
Rozpočet kapitoly Ministerstva obrany na rok 2023 je naplánován na 111,8 miliardy korun. Jedná se o nárůst prostředků o více než 20 miliard korun. Stěžejní bude připravenost plánovaných investičních akcí, aby byly finanční prostředky účelně a efektivně vynaloženy, a tím se urychlila modernizace armády a zvýšila obranyschopnost České republiky. Nejen s ohledem na současnou bezpečnostní situaci hnutí ANO nárůst prostředků kapitoly Ministerstva obrany podporuje.
Na závěr mi dovolte ocenit navýšení rozpočtu Ministerstva obrany a udržení rostoucí trajektorie. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Mašek.
Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, já bych se také zastavil u kapitoly 314 - Ministerstvo vnitra. V minulém období jsem se opakovaně zabýval rozpočty Generální inspekce bezpečnostních sborů, takže na skladbu té kapitoly, na to členění, jsem nějakým způsobem zvyklý. Je pravda, že tady je to téměř o dvě nuly jiné u Ministerstva vnitra, čili protékají tady poměrně veliké peníze. Je to silná materie, má 175 stran.
Tady bych chtěl si dovolit panu ministrovi malinko vytknout, že z ministerstva v papírové formě jsme to dostali až dneska někdy kolem poledne a v zazipované formě, takže jsme se k ní dostali dneska ráno. Je to prostě pozdě na to, aby si mohl člověk tohleto probrat. Je tam řada čísel, řada tabulek. Je škoda, že to nedostáváme s nějakým větším dostatečným předstihem. Čili to je jedna poznámka.
Druhá poznámka. V kapitole Příjmy se snižují příjmy oproti minulému roku o 3,1 % a z toho je tam vysvětleno, že - 3,1 miliardy, promiňte - a z toho je tam vysvětleno, že 2 miliardy se převádí do příštího roku, protože se nepodařilo realizovat plány národní obnovy, respektive nějaké akce s tím spojené. Pak tam ale zbývá ještě pořád deficit v příjmech o 1,1 miliardy, takže na to se určitě budeme ptát.
Zajímavější je položka Výdaje, kde výdaje pro Ministerstvo vnitra postupně rostou, a v současnosti se dostaly v roce 2022 na částku 95,6 miliardy a na rok 2023 je tam nárůst o 4,1 miliardy na 99,7 miliardy. Tomu bych rozuměl, je to zdůvodněné dále, ale nerozumím tomu dalšímu, že zase o několik stránek dále se objeví střednědobý plán vývoje nákladů nebo výdajů ministerstva vnitra. Tam zase najednou padáme v roce 2024 na 96 miliard, respektive v roce 2025 na 96,6 miliard čili na úroveň roku 2022. Takže tam bych byl velice rád a myslím, že to je zásadní vysvětlení, proč to má charakter ne lineárního nárůstu, který by se dal očekávat vzhledem k inflaci, vzhledem ke zvyšování platů a tak dále, ale proč má ta křivka charakter v podstatě takového jednohrbého velblouda, který padá už na rok 2024 o 3 miliardy dolů. Právě teď nám bylo vysvětlováno, že Digitální a informační agenturou to asi nebude. Je otázka, jestli v tom bude hrát roli něco kolem pošty. Tam bych byl rád, kdybychom tohle oddiskutovali a vysvětlili, protože rozhodně nedojde k poklesu platů a dalších nákladů. Takže to je pro mě zvláštní, že tohle může v tom materiálu odeznít. A pokud je to jenom chyba, že se něco překopírovalo z minulosti a že takovýhle nárůst se průběžně předpokládal, tak si myslím, že to je zásadní chyba a měla by být vysvětlena.
Potom z hlediska toho 4,1miliardového nárůstu výdajů. Když si propočítáváme jednotlivé položky - samozřejmě tady asi 52 % těch výdajů jsou mzdy, konkrétně je to 56 miliard - tak meziroční nárůst o 7,7 % činí nárůst o 4,3 miliardy. Takže vlastně už jenom nárůstem mezd je vyčerpán nárůst výdajový. Potom jsou tam výsluhy, které narůstají, a ty narůstají o 8,9 % a odchodné zhruba také o 9 %.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vás přeruším, pane poslanče. Poprosím, aby se v sále vaši kolegové a kolegyně utišili, abyste mohl pokračovat v důstojné atmosféře. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Čili na výsluhách a odchodném je to meziroční nárůst o 3/4 miliardy. Jsou tam další věci, jako je stabilizační příplatek, o němž tady mluvil pan ministr, a my jsme skutečně i s policejním prezidentem se o tom bavili, protože ta stabilizace je nutná, čili to jsou další výdaje, které budou potřeba pro příští rok, a samozřejmě je to také otázka odchodů od policie, vy jste to tady zmínil, pane ministře - tím, že se vydávaly poměrně velké odměny, nebo hmatatelné odměny - nebudeme říkat velké, protože ve vztahu k tarifnímu platu ony tak velké nejsou, ale přece jenom navyšují těm policistům příjmy - a ti policisté v průběhu celého roku, a zejména v tomto období sedí s kalkulačkou, ať chceme, nebo ne, a vypočítávají si, kdy je nebo bude výhodné pro ně odejít. Takže je to problém a ty předpokládané nárůsty výdajů na výsluhy a odchodné mohou být v příštím roce i vyšší. ***