(15.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Zkrátka, sečteno a podtrženo, víte, že v debatách mezi mnou a mezi ministrem dopravy Martinem Kupkou často apeluji na korektnost, a chci ji držet, nechci zbytečně útočit, ale tady opravdu musím říci to, co už zaznělo v médiích. My opět vidíme to, že mezi výdaji, do výdajů toho fondu, je zahrnuta částka 30,7 miliardy korun, ale ta částka zatím není jistá, není naplánována v státním rozpočtu. A pokud tedy pak do médií máme prezentováno těch marketingových dvě stě - už budu končit - 295 miliard jako deficit rozpočtu, pokud tady zaznělo, že je určitě 50 miliard zatím vymyšleno, pokryto, zajištěno - není, jsme na nějakých, jestli dobře počítám, 345. A pokud bych k tomu tedy virtuálně připočítal těch dalších zatím chybějících 30,7 miliardy korun v SFDI, tak to už jsme na nějakých 375 miliardách korun.
Jinými slovy, máme narýsovány výdaje, ale příjmy zatím nejsou jisté, a to je, na co chci upozornit, a budu rád, když se dozvím nějakou strategii, návrh nebo představu postupu, jaký bude, třeba i na časové ose. Moc děkuji a těším se na odpověď.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a již se hlásí s faktickou poznámkou pan ministr. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, zkusím velmi ve zkratce odpovědět na položené otázky, především jak máme v úmyslu zvládnout úpravu toho zákona. Pro upřesnění, současný zákon o SFDI umožňuje využít finanční nástroje, jako jsou například dluhopisy. Co my chceme podniknout, doplnit zákon tak, aby bylo možné využít státní záruky u vydaných emisí dluhopisů. Tak to jenom pro upřesnění a půjdeme cestou, kterou nám v tuto chvíli prostě situace umožňuje.
Jak to je s tou jistotou pro investory? Vlastně těžká odpověď ve smyslu historie, protože oni podepisovali smlouvy, které český stát zavazují k tomu, aby platil, a aby nepochybně platil víc, než kolik bylo připraveno ve střednědobých výhledech, protože na letošní rok tam bylo 97 miliard korun, a 97 miliard korun už by nestačilo k tomu, pokrýt finančními prostředky všechny ty zasmluvněné smlouvy, takže se někde zjevně musela stát chyba. Nicméně na nás je, abychom společně ve Sněmovně našli řešení, našli ho i ve vládě, a to řešení my předkládáme, odpovědně a poctivě. My jsme se Zbyňkem Stanjurou se už vydali do sídla Evropské investiční banky, jak jsem zmiňoval, budeme mít k dispozici rovněž memorandum, které deklaruje už základní parametry. Míříme k tomu, abychom poskládali financování za podmínek, které prostě budou pro český stát co nejvýhodnější. Protože samozřejmě, na druhé straně, když si ty peníze nenakreslíte, což neumíte ani vy, tak to znamená prostě přece jenom někde si je půjčit, a ona půjčka na druhou stranu, nebo schodek, bude mít vždycky dvě strany mince. Snažíme se postupovat způsobem, který by na druhou stranu nepřinesl pro český stát ohrožení (Předsedající: Čas!), například ratingu. Tolik velmi stručně k odpovědím na vaše otázky.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji velmi za dodržení času a ještě s faktickou se hlásí pan poslanec Milan Feranec. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře nebo páni ministři, ministryně, kolegové, jenom zareaguji, na co říkal pan ministr, vlastně těch minus 30 miliard. Přece ten problém je v tom, že to je trošku účetní trik, protože pokud to funguje jako vždycky, a vždycky státní rozpočet dorovnával přece schodek, tak to by nebylo těch pod 300, bylo by to 325. A když říkáte, že může být státní záruka eventuálně za dluhopisy nebo za půjčku, jenom vycházím z toho, že stát si bude vždycky levněji půjčovat než jiný fond. To je první věc.
Druhá věc. Rozumím, kdyby to byl ASFiNAG, který má vlastní příjmy, je v přebytku, tam bych to chápal, ale přece SFDI, kdy splatí? I kdyby si vzal půjčku, kdy ji splatí, nebo z čeho ji splatí? Tak, jak jsou nastavené příjmy, ona je nesplatitelná, tak jak jsou nastavené. A pokud by ji splatil, tak jenom tím, že omezí svoji investiční činnost. V tom je ten trik, že se těch 30 miliard schová, jako že to je schodek, ale víme, že SFDI, pokud má plnit svoji funkci, nemůže těch 30 miliard splácet. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a ještě se hlásí s faktickou pan poslanec Kolovratník a potom pan ministr. Pan poslanec vám dává přednost? Ne. Tak, vaše dvě minuty.
Poslanec Martin Kolovratník: Gentlemani se porovnali, že dodržíme pořadí faktických poznámek. No, upřímně, pro mě ta odpověď byla poměrně obecná. Tušil jsem, memorandum EIB a tak dále, ale teď na tuhle reakci mě navedl kolega Milan Feranec, protože ona je to prostě pravda, je to jiný způsob dluhu, stejně ten dluh zkrátka vytváříme. A my si prostě myslíme, že férovější a poctivější - proto jsem říkal na začátku ta čísla, když pan ministr přicházel, srovnání dotace ze státního rozpočtu na krytí ztráty - to by prostě bylo poctivější přiznat. A opravdu, ten dluh teď nějakým způsobem odsouváme někam do budoucna. Stejně se bude muset jednou splatit, to ad 1, a ad 2, zapomněl jsem v svém vystoupení ještě na jednu věc, ale to bych také rád, aby tady zazněla. Vy jste se koaličně v pětikoalici dohodli na 6 miliardách pro kraje na dvojky a trojky a to je politické rozhodnutí, které je vaše, respektujeme ho, tak jste se rozhodli, ale tady připomenu: tohle není zcela systémová věc. Ty peníze na dvojky a trojky - jakkoliv jsem sám krajským zastupitelem, uznávám, že jsou podfinancované, jsou v hrozném stavu - ale vždycky to bylo, od roku 2015, stát přes SFDI krajům posílal peníze podle toho, jak se dařilo prioritně hospodaření na státní investice, na koridorové tratě, na dálnice a tak dále. Vždycky se to pohybovalo někde mezi 3 až 4 miliardami. Teď je to téměř dvojnásobek, 6 miliard krajům, ale uvědomme si, že my si vlastně i na tyto peníze, nesystémové peníze pro kraje půjčujeme, třeba tady tou formou půjčky od EIB, kterou zase jednou někdo bude splácet. Takže tady jsou dva momenty, které dobře, můžou se vám povést, v pořádku, ale znovu platí z našeho pohledu ta první mantra: bylo by férovější a poctivější přiznat, že zkrátka na dopravu si půjčujeme víc peněz, a promítnout to do celkového schodku státního rozpočtu, než to jakoby schovávat za memorandum z EIB a splácet až v letech budoucích. Tak to vidíme my.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Díky a nyní se svojí faktickou, se svojí reakcí, pan ministr dopravy. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Chci jenom otevřít ten pohled na věc férově a poctivě. Co znamená PPP projekt? Přece to samé. To jsou taky jenom dlouhé peníze, které budou do budoucna znamenat, že v dalších letech bude stát formou SFDI ty finanční prostředky vracet, to se nijak neliší. Je to úplně ten samý princip. Jsou to peníze, které si musíme vzít na dluh, protože kdybychom tak neučinili, zastavíme vývoj dopravní infrastruktury, splácení historického infrastrukturního dluhu, omezíme jakoukoliv možnost dalšího ekonomického rozvoje toho státu. To udělat nechceme. A pak hledáme v tuhle chvíli z vějíře vícero možností. Hledáme férově, a tady říkám, nemá smysl vůbec se přít o to, jaká ta forma bude. Jde o to, jak kvalitní bude výsledek poskládání těch možností. A znovu zdůrazňuji, v případě PPP projektů je to vlastně ten samý případ.
Poslední poznámka: dnes, kdybychom šli do většího schodku, fakticky taky, kdybyste to chtěli brát důsledně, nemáme všechny finanční prostředky načerpané, které v příštím roce využijeme, teprve si je v nějaké podobě bude stát půjčovat, to je celé. A a my se snažíme i pro budoucí projekty, i pro budoucí financování, například vysokorychlostních tratí, už v tuto chvíli otevírat vějíř možností. A ano, budeme posuzovat to, co pro stát bude nejvýhodnější z hlediska výše dluhové služby. A znovu zdůrazňuji, že ten mix musí být výhodný i pro to, abychom neztráceli rating, protože to by pak znamenalo, že zaplatíme za dluhovou službu významně víc. V příštím roce to bude 70 miliard korun. To je relevantní úvaha z hlediska toho, jak správně využívat ty finanční nástroje, pokud už je využívat prostě musíme. A to jsme si tady všichni myslím, celkem bezpečně odsouhlasili (Předsedající: Čas!), byť mlčky, že to prostě udělat musíme (Předsedající: Čas prosím!), že musíme zajistit finance pro infrastrukturu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě jedna faktická, pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím. ***