(17.00 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Proto mě velmi překvapuje, že pan ministr v komplexním pozměňovacím návrhu předkládá, respektive vloudila se tam, až bych řekla propašovala se tam věta, ve které říká, že to bude samostatná daň, na kterou nebudou mít města a obce, kraje nárok. To znamená, kdybych to převedla do českého jazyka, že v rámci daně z neočekávaných zisků na to mají územní samosprávné celky automaticky nárok. Je to i logické.

A pan ministr financí, který je i bývalý primátor, přichází - a to ještě bych chtěla zdůraznit - s nepřímou novelou, která je podle mého názoru i v rozporu s legislativními pravidly, protože on, a není to velmi korektní způsob, s kterým přichází, protože do ustanovení § 21 odst. 5 - a doporučovala bych všem koaličním, komunálním politikům a poslancům, aby se na tento paragraf podívali - vkládaného zákona si tam pan ministr financí dal takzvaným tajemným písmenem Y nepřímou novelu, v které říká, že - a já to budu přesně citovat: "Daň z neočekávaných zisků je samostatnou daní z příjmů právnických osob a netvoří daňové příjmy rozpočtů územních samosprávných celků z daně z příjmů právnických osob." A předkládá to pan ministr financí do daně z příjmů.

Pokud by měla tato změna nastat, tak to musí být v novele zákona o rozpočtovém určení daní. Považuji to vůči městům, obcím, krajům, kteří zajišťují veškeré veřejné služby, kteří zajišťují chod nemocnic, sociálních služeb, škol a dalších věcí, kteří zajišťují uprchlickou krizi, covid a všechny věci, to považuji za obrovsky nekorektní přístup, který se propašoval do tohoto komplexního pozměňovacího návrhu, a jsem přesvědčena o tom, že starostové a hejtmani si toto v žádném případě nezaslouží. Oni sami ví, co jim ve svých městech, obcích, krajích chybí. Oni sami mohou vypisovat dotační programy, a když vláda nekoná - a vláda nekoná v mnoha způsobech v rámci energetické krize, v rámci zvyšování cen potravin, pohonných hmot - oni mohou vypsat pro jednotlivé zranitelné skupiny, můžou vypsat své dotační programy v rámci rozpočtových pravidel. A vy je chcete o tyhle finanční prostředky připravit? A ještě tímto způsobem?

Takže chtěla bych z tohoto místa říct, že se svými kolegy z našeho poslaneckého klubu předkládáme pozměňovací návrh, kde chceme, aby tato věta, která se tam tímto způsobem dostala, byla zrušena a aby města, obce, kraje na toto nárok měly, protože na to mají nárok v rámci zákona o rozpočtovém určení daní. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dovolte, abych vás pozdravil touto cestou všechny, převzal jsem řízení schůze a vidím zde faktickou poznámku pana poslance Ivo Vondráka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Já bych chtěl potvrdit to, že teď, v daný okamžik, všechny kraje připravují své rozpočty. Lhal bych, kdybych řekl, že nejsme schopni ty rozpočty nastavit, protože přece jen díky tomu, že se zastropují ceny, dochází k tomu, že drastické nárůsty energií se podaří přece jenom udržet na přijatelnějších částkách. Nicméně pořád tyto částky jsou dvojnásobek toho, co jsme za energie utráceli v minulém roce. To znamená, třeba Moravskoslezský kraj je asi na 996 milionech, které nás budou stát energie.

Já si myslím, že windfall tax tak, jak je tady předkládána, je kritizována, někdy se tady předkládají nové náměty, jak (ji) změnit. Já si myslím, že bychom si měli říct, že tak, jak neseme kraje jakousi spoluúčast na všech těch problémech, které teď máme, to je ukrajinská krize, v podstatě vznikají i jiné problémy, byla to oblast covidu, kdy jsme taky celou řadu věcí museli nést na svých bedrech, já bych se přimlouval za to, abychom skutečně si řekli, že windfall tax bude příjmem samospráv. Myslím si, že období tak, jak ho začínáme vnímat z budoucího pohledu výběru daní, se přece jenom začíná brzdit v tom, že se nebude vybírat tolik na sdílených daních, kolik předpokládáme, a budeme možná odkázáni právě i na windfall tax. Takže já bych se také přimlouval za to, abychom tam nechali to původní, co by tam mělo být, to znamená, že ty nároky budou mít i samosprávy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a další s faktickou poznámkou je pan Ladislav Okleštěk. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, paní ministryně, kolegyně, kolegové, já se přikláním k názoru, který tady zazněl jak od kolegy Vondráka, tak od kolegyně Vildumetzové. To, že máme zastropovány ceny, ano, ale máme je zastropovány na cenách prodejců. A kdybychom reagovali pružněji, milá vládo, tak jsme je mohli mít zastropovány na cenách výrobců a nebyly potřeba další takovéto kroky. Takže velice se přimlouvám za to, aby ta kouzelná větička v § 21 vypadla a aby tato daň byla sdílená a aby byla nároková jak pro města a obce, tak pro kraje, protože ty se podílí na ekonomickém dopadu minimálně stejně jako vláda, a když vládě teče do bot, tak města, kraje a obce vždycky pomohou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Stržínek, a zatím žádná další faktická není. Máte slovo.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, jako starosta dvacetitisícového města se musím ozvat, nejde to jinak. Samozřejmě že to není jenom o cenách energií, elektřině, plynu, zvedá se nám neskutečně cena tepla. Jsou oznámeny ceny na vodné a stočné, které jdou o desítky procent nahoru. Zvedají se ceny pohonných hmot, které zásadním způsobem ovlivňují naše rozpočty z pohledu měst, která provozují městskou hromadnou dopravu. Stoupají nám náklady na obsluhu úvěrů a dluhů, které jako města také mnozí máme. Přispíváme sociálním službám na zdravotnictví, i zde máme vyšší požadavky na spoluúčast ze strany měst. Samozřejmě stále doplácíme na obsluhu řekněme výkonu státní správy na jednotlivých obcích. To, že v rámci daní, které se teď zvedají, města jsou z mého pohledu okradena o svůj podíl, kterým jim jednoznačně patří, není v pořádku a určitě by to tady mělo zaznít. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a vzhledem k tomu, že žádná další faktická není, dalším z řádně přihlášených je pan poslanec Patrik Nacher. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkné odpoledne. Pane místopředsedo, vážený pane ministře, ministři, ministryně, dámy a pánové, no, já bych také k tomu si dovolil pár slov.

Za prvé, ještě v reakci na to, co tu zaznělo, že vyšší zdanění u zbrojního průmyslu snižuje konkurenční výhodu nebo zhoršuje konkurenční boj - souhlas. Logika: tam, kde je větší nebo vyšší zdanění, tak to samozřejmě snižuje konkurenci nebo znevýhodňuje to v konkurenčním boji, to zcela nepochybně, nicméně celý ten pozměňovací návrh je o zvýšení daně. To je jedna poznámka.

Druhá: vždyť my tady přece posledních deset měsíců hovoříme o tom, že i přesto, že jsme takoví výrobci elektřiny, že ji dokonce vyvážíme, 20 % elektřiny vyvážíme, my jsme soběstační, vyvážíme ji, přesto ji máme jednu z nejdražších. A když to vezmeme na průměrný plat, to znamená na paritu kupní síly, tak je to nejdražší elektřina v Evropě, možná na světě. A to také přece ovlivňuje ten konkurenční boj. Takže já se ptám, proč tedy u toho zbrojního průmyslu se za to tak bojuje a u zbytku průmyslu se na to buď rezignovalo, anebo abych neměl tak silné slovo, za které by mě pan ministr chytil, tak řeknu, že se to tam řeší pomalu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP