(12.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Dovolte, abych otevřel další bod číslo
103.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb.,
o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla),
ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 216/ - třetí čtení
A nyní prosím, aby místo u stolku - už zaujali - pan ministr dopravy Martin Kupka, zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Zuzana Ožanová. Jenom podotýkám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 216/3, ten byl doručen dne 29. září 2022.
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 216/4, a táži se tedy navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, pane ministře, máte slovo.
Jenom předtím se ještě ubezpečím, mám zde zřejmě omylem zmáčklé faktické poznámky pana poslance Marka Bendy a pana poslance Karla Krejzy. (Omyl.) Tak já je zde odmažu.
Máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, předložený návrh zákona znovu znamená nezbytný převod evropských nařízení do české legislativy, ale kromě toho přináší i celou řadu důležitých usnadnění a zlehčení podmínek pro české občany, a to zejména v oblasti zrušení povinnosti absolvování evidenční kontroly v případě, kdy má být jako nový vlastník silničního vozidla zapsán v registru silničních vozidel jeho dosavadní provozovatel. Jde o řádově desítky tisíc lidí, kterým v daném roce končí leasingová smlouva, a oni musejí doposud spěchat na příslušné úřady, aby provedli úkon, který je z hlediska bezpečnosti úplně zbytečný. Pokud se podaří schválit v následujících minutách příslušné pozměňovací návrhy, bude to znamenat v tomto případě významnou úlevu.
Stejně tak umožníme servisní jízdy vozidel vyřazených z provozu na základě povolení manipulačního provozu. Upravujeme také další podmínky v případě historických vozidel, a to včetně možnosti provádět technické prohlídky historických vozidel s konstrukční rychlostí do 40 kilometrů za hodinu mobilním způsobem, aby například traktory a další technika historického rázu zařazená mezi veterány nemusela mířit při svých reálných konstrukčních limitech na stanici technické kontroly.
Zároveň, a to je také důležitá změna, prodlužujeme platnost evidenční kontroly z 30 dnů na jeden rok. Jeden z mála pozměňovacích návrhů, se kterými nesouhlasíme, a to zejména po upozornění a jednání s Ministerstvem životního prostředí, je vypuštění jedné z podmínek pro dovoz ojetých vozidel ze zahraničí, a to splnění emisní třídy Euro 3.
A konečně zmíním důležitý pozměňovací návrh, který bude znamenat výrazné zlehčení, zmírnění administrativy a byrokracie, a to je faktické zrušení velkého technického průkazu tak, aby do budoucna byl vydáván pouze jeden technický průkaz, který bude sloužit v budoucnu fakticky už jen nezbytně v zahraničí, když se vydáte s vozidlem za hranice České republiky. Na území České republiky pak bude v zásadě potřeba jenom se prokázat jedním identifikačním průkazem a i data o vozidle už příslušné orgány zajistí samy. Nicméně i ono zjednodušení v tom, že bude potřeba jen jeden technický průkaz, že už se nebudeme muset trápit hledáním toho velkého dokumentu, který velká část lidí pak složitě dohledává ve svých dokumentech, je úleva. Bude to znamenat i zmenšení objemu práce pro jednotlivé úřady obcí s rozšířenou působností, bude to znamenat i zkrácení času nezbytného pro obstarání celého toho postupu a je to jeden z dalších kroků, kde digitalizace bude lidem výrazně usnadňovat život.
Děkuju mnohokrát za pozornost i za podporu zmíněných pozměňovacích návrhů i zákona jako celku.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a já tímto otevírám rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásila paní zpravodajka Zuzana Ožanová.
A ještě předtím přečtu omluvy: paní Adámková Věra od 12 do 17 hodin z pracovních důvodů a současně ruším omluvu paní místopředsedkyně Věry Kovářové.
Máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení ministři, dámy a pánové, nebudu mluvit k tomuto tisku dlouze. Za prvé, zcela nestandardně chci skutečně poděkovat Ministerstvu dopravy za spolupráci na tomto tisku. Asi mi tento tisk byl souzen, protože již v minulém období pod číslem 1046 jsme došli před třetí čtení, akorát jsme se nedostali k hlasování, nicméně nyní tak už činíme. A opravdu Ministerstvo dopravy spolupracovalo velmi dobře na tomto tisku.
Já bych se vyjádřila k několika věcem, které byly na výboru. Pan ministr uváděl evidenční kontrolu, že dojde k prodloužení z 30 dnů na jeden rok. Ovšem mně jako zpravodaji se více líbí původní návrh Ministerstva dopravy, a to jsou dva roky, a řeknu důvod. Je to také proto, že když si lidé prodají mezi sebou vozidlo, potom někdo někomu dá plnou moc a ten druhý to nepřepíše, potom jim domů chodí různé ne pokuty, ale jsou to částky, které mají hradit jako provozovatelé vozidla, poněvadž jsou tam neustále napsáni, a musí potom řešit situaci - administrativní přepis takovéhoto vozidla a jednou z podmínek pro přepis vozidla je platná evidenční kontrola. Pokud to bude rok od té doby, co byli na technické, tak se jim to relativně podaří přepsat, ale když to bude delší dobu, tak jim to ztížíme. Je pravda, že už posun z 30 dnů na jeden rok bude výborný, ovšem na dva roky by byl ještě lepší, navíc v situaci, kdy se zaváděly evidenční kontroly, to bylo v době, kdy se nefotilo na stanicích evidenční kontroly, nebyla taková evidence vozidel projíždějících stanicemi technické kontroly, i krádeže vozidel a předělávání vozidel. Opravdu, tato statistika je někde jinde. Domnívám se, že by byly dostačující dva roky pro platnost evidenční kontroly. Jinak to bude jako pozměňovací návrh A2.
Další věcí, ke které bych se chtěla vrátit... Já se úplně neslyším, pane předsedající.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já bych poprosil všechny, aby se ztišili, případně pokud potřebují cokoliv projednat, aby si to šli projednat před hlavní sál. Ještě jednou všechny prosím a děkuji. Máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Od pochvaly přejdu k drobné výtce. Je tam dán jeden velký pozměňovací návrh, který byl načten 27. 9., a výbor ho projednával už 6. 10. Vzhledem k obsáhlým změnám bylo nereálné to opravdu důkladně prostudovat. Myšlenka skvělá, samozřejmě budu ji muset podpořit hlasováním, protože nic jiného nejde, nicméně nám nebyl dán dostatečný prostor. O čem mluvím? To je místo dvou technických průkazů jeden. Výborná myšlenka. Ministerstvo dopravy zcela jistě na tom pracovalo několik měsíců, a proto pozměňovací návrh v druhém čtení, na který mají členové výboru čas týden, opravdu, domnívám se, že tak zásadní a dobrá změna si zasloužila to, abychom měli čas se s ní důkladněji seznámit. Takže nejsem z principu proti této změně, ale to, že to opravdu nebylo úplně vhodným způsobem podáno. ***