(11.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu. Pokud se chce přihlásit pan zpravodaj, může s přednostním právem v rozpravě, je tomu tak? Poté jsou přihlášeny paní poslankyně, jak je uvedeno na tabuli. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jiří Havránek: Krásný pátek všem. Budu velmi krátký, protože pan ministr v mnohém tedy suploval zpravodajskou zprávu. Co se týče vlastně posledního jednání našeho výboru pro veřejnou správu, tak tedy byla schválena samozřejmě procedura. Co se týče jednotlivých pozměňujících návrhů, tak k návrhům, ježto už představil pan ministr, A1, A2, A3, B a C2, vlastně náš výbor přijal souhlasné stanovisko. U toho návrhu C1, tedy u té úpravy definic, která je vlastně méně přesná než úprava v pozměňovacím návrhu C2, jsme tedy dali stanovisko nesouhlasné.
Já taktéž, stejně jako pan ministr, bych rád poděkoval všem poslancům výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a taktéž podvýboru pro bytovou politiku, protože musím říct, že napříč politickým spektrem se zde vedla jak odborná debata, tak i debata vlastně nad tím, jak co nejméně v této současné situaci uškodit SVJ, popřípadě bytovým družstvům. Věřím, že práce za posledního půl roku na tom zákoně je vidět, i co se týče pozměňovacích návrhů, kde opravdu Ministerstvo pro místní rozvoj bylo velmi dobrým partnerem. Jak tu zaznělo, prováděly se ještě další následné v uvozovkách domácí úkoly a úpravy toho, jak probíhá transpozice v jiných zemích, a na základě toho jsme ji tedy doslova osekali až na dřeň. Stejně tak se sluší poděkovat zástupcům SVJ a bytových družstev, kteří docházeli pravidelně na naše jednotlivá setkání.
Zde si dovolím ještě vyjádřit se k nesouhlasnému stanovisku parciálního odkladu ze strany ministerstva. Tento návrh prošel taky nějakou genezí, nejprve tam byl odklad účinnosti celého zákona. Ten tedy následně byl upraven v průběhu prvního jednání výboru pro veřejnou správu k tomuto tisku pouze na parciální odklad informační povinnosti a opravdu zde to vychází z přání a požadavků sektoru. Rozumím stanovisku ministerstva, nicméně na druhou stranu máme dnes 14. 10. a ještě dojde ke schvalování v Senátu, proto si myslím, že tento odklad je tedy namístě. Mnohokrát ještě jednou všem děkuji a budu se těšit následně při hlasování.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní již přihlášená paní poslankyně Klára Dostálová, připraví se paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, ujměte se slova.
Poslankyně Klára Dostálová: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Děkuji moc za slovo. Vlastně navážu na pana zpravodaje, na pana poslance Havránka. Já bych skutečně také chtěla ocenit, že nad tímto zákonem prostě opravdu excelentně spolupracovala koalice s opozicí, a je to vidět i na předaných pozměňovacích návrzích, na kterých v podstatě panuje shoda.
Já bych tady ještě vypíchla některé ty věci, na které se reagovalo v rámci výboru, protože ta alfa omega, na co si i stěžovala bytová družstva a SVJ, je, že od 1. 1. 2023 by měly povinnost měsíčně informovat vlastníky a nájemce o spotřebě tepla a teplé vody. Ony tvrdí, že jsou ty informace schopny poskytovat pouze rozúčtovatelské nebo správní firmy, které by tuto novou službu zpoplatnily. To byl vlastně ten hlavní důvod, proč jsme se tomu začali věnovat, protože v době opravdu velkých zatěžkávacích zkoušek pro úplně všechny jakékoliv náklady navíc jsme se snažili eliminovat. Oni to dokonce odhadli, že cena těch služeb by odhadem mohla být až 800 korun ročně za jeden byt. Vzhledem k tomu, že podle Českého statistického úřadu v České republice v roce 2011 bylo 2 434 619 bytů, tak když si to každý propočítáme, by to byly zhruba 2 miliardy ročně. To skutečně byl ten důvod, proč jsme hledali řešení, které jsme promítli do pozměňovacích návrhů, které přijal i výbor, a spolupracovali jsme na nich opravdu koalice s opozicí, takže je tam absolutní shoda na těchto věcech.
Tam totiž vzniklo to, že ministerstvo uvedlo ve své důvodové zprávě, že se jedná o novelizaci transpozice směrnice, ale ministerstvo už neuvádí, že to bylo doporučující stanovisko, nikoliv závazný předpis. Doporučující stanovisko vlastně znamená, že si to členský stát může upravit samozřejmě podle svých místních podmínek a upravit tak, aby to bylo smysluplné a nákladově efektivní.
Vzhledem k tomu, že my jsme i komunikovali s jednotlivými bytovými družstvy, jako další věc se ukázalo, že oni skutečně v praxi - a vždycky je dobré poslouchat odborníky z praxe - se obávali, že příjemce služeb může využít obecné lhůty dané občanským zákoníkem a své námitky proti vyúčtování vlastně uplatňovat zpětně, což je samozřejmě pro bytová družstva i SVJ, koneckonců i pro dodavatele energií, velký problém. Proto jsem velmi ráda, že i ve spolupráci s ministerstvem skutečně bylo natvrdo postaveno, že tento návrh zákona se chová jako lex specialis, to znamená, nelze lhůty stanovené tímto zákonem obejít občanským zákoníkem. To znamená, že opravdu je to prostě natvrdo napsáno, že lhůty se budou řídit pouze tímto zákonem.
A to poslední, co zmiňoval pan poslanec Havránek, je původní harmonogram. Tady i já bych se přimlouvala za to, abychom skutečně, byť ministerstvo k tomu dalo nesouhlasné stanovisko, abychom se obrátili ve prospěch budoucích uživatelů tohoto zákona, protože si musíme uvědomit, že původně ta lhůta měla být někdy do 25. října 2020. Teď tam je nově 1. 1. 2023 a máme 14. října 2022. Skutečně jsme souhlasili s tím, že nebudeme odkládat zákon jako celek, ale že skutečně tam je odklad nabíhání informační společnosti. Oni se na to musí připravit. Oni samozřejmě jsou připraveni to udělat v maximálně rychlých krocích.
Ale věřím tomu, že když celý zákon bude fungovat tak, jak to transpozice chce, k 1. 1. 2023, ale bude pouze odklad informační povinnosti k 1. 1. 2024, tak to bude ve finále ku prospěchu věci. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Nyní je na řadě se svým příspěvkem paní poslankyně Marie Pošarová. Jen konstatuji, že dále už není nikdo přihlášený do rozpravy. Prosím.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, myslím si, že už tady bylo skoro všechno řečeno. Chtěla jsem se jenom vyjádřit, že se na nás obrátil Svaz českých a moravských bytových družstev ve věci aktuální projednávané novely zákona a reagovali na aktuální návrh novely z pera Ministerstva pro místní rozvoj, který přináší další zbytečnou administrativu pro správce domů, a navíc s ní spojené výrazné finanční náklady pro bytová družstva. Doporučuji tedy schválit pozměňovací návrhy, které byly předneseny, které výrazně uleví rozpočtům bytových družstev a zabrání dalšímu zdražování bydlení pro občany České republiky. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě jednou se rozhlédnu, zda se ještě někdo nehlásí? Není tomu tak, rozpravu tedy končím.
Otážu se, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Není.)
Pokud není zájem, můžeme tedy přikročit k hlasování o pozměňovacích návrzích. Opět přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a poprosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a také aby k nim před hlasováním sdělil stanovisko, prosím.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Výbor pro veřejnou správu doporučil proceduru v tomto pořadí: nejprve návrhy technických úprav, které dále ve třetím čtení nezazněly, tudíž přistupujeme rovnou k návrhu A1, což je změna definice dálkového odečitatelného měřidla. Poté, pokud návrh A1 bude schválen, by měl následovat návrh C2, což je sladění definic dálkového odečitatelného měřidla s definicí v zákoně č. 406/2000 Sb., v gesci MPO. Pokud by tento návrh C2 nebyl schválen, přistoupili bychom k návrhu C1, což je taktéž úprava definice, nicméně nikoliv do souladu, ale přímo v zákoně č. 406/2000 Sb. Dále by tedy by následoval návrh A2, což je nevyvratitelná domněnka souhlasu se způsobem a obsahem vyúčtování, poté návrh B, což je měsíční vyrozumění o zpřístupnění informací o spotřebě na internetu, a nakonec návrh A3, tedy dělená účinnost zákona, odložení povinnosti měsíčního informování o spotřebě, a úplně nakonec návrh zákona jako celek. ***