(11.00 hodin)

 

Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji. Další jsou pozměňovací návrhy A.2.1 a A.2.3. Je to příslušnost k rozhodování o znalečném a tlumočném, úprava odborného konzultanta. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 91, vyjádřilo se 145 poslanců a poslankyň, pro 144, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji. Další je pozměňovací návrh A.2.2. Je to kladení otázek zvlášť zranitelným obětem u trestných činů v sexuální oblasti a domácího násilí jen prostřednictvím orgánů činných v trestním řízení. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 92, bylo 145 hlasujících, pro 145, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji. Další jsou pozměňovací návrhy A.3.1 až A.3.4 a společně s nimi návrh A.3.8. Týkají se terminologické úpravy pojmosloví u kurzů cizích měn. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr? (Souhlas.)

Já jsem zahájila hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 93, bylo přihlášeno 145 hlasujících, pro 143, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji. Další jsou pozměňovací návrhy A.3.5 až A.3.7. Týkají se požadavku na potvrzení evropského vyšetřovacího příkazu soudcem u úkonů, které vnitrostátně povoluje soudce. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr? (Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 94, hlasovalo 145 poslanců a poslankyň, pro 144, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji. Poslední pozměňovací návrh je návrh B. Týká se zvýšení příspěvků Probační a mediační službě na pomoc obětem trestných činů z majetku odčerpaného v trestním řízení ze 2 na 5 %. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko pana ministra? (Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Hlasování číslo 95, bylo přihlášeno 146 poslanců a poslankyň, pro 144, proti 0. Návrh byl přijat.

 

A jelikož bylo o všech návrzích hlasováno, jak uvedl i pan zpravodaj, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony podle sněmovního tisku 175, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh usnesení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 96, bylo přihlášeno 146 hlasujících, pro 146, proti 0. Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.

A otevírám bod číslo

 

101.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují
některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů
a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 199/ - třetí čtení

Vnímám, že už místo u stolku zpravodajů zaujímá za navrhovatele pan místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a také pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Jiří Havránek.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 199/2, který byl doručen dne 29. září 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 199/3. A nyní se táži pana vicepremiéra, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Má, takže prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, možná můj úvodní výstup bude o trošku delší, neboť tento návrh byl hojně diskutován na výboru i na podvýboru. Já bych nyní stručně zopakoval hlavní důvody předkládané novely zákona o službách a současně bych se vyjádřil i pak k dílčím pozměňovacím návrhům, které zazní.

Předkládaná novela byla zpracována z podnětu Ministerstva průmyslu a obchodu, které je gestorem transpozice, kterou se mění evropská směrnice o energetické účinnosti. Jak jsem již dříve uváděl, lhůta pro transpozici této směrnice uplynula již 25. října - a teď pozor - roku 2020. Z důvodu prodlení, které však bylo způsobeno různým souhrnem řady skutečností objektivní povahy, mezi něž třeba patří pandemie covid, došlo k zpoždění a Evropská komise zahájila proti České republice řízení o porušení povinnosti. To bylo 15. července tohoto roku i na základě naší komunikace s Evropskou komisí zastaveno v návaznosti na projednání předkládané novely v prvním čtení, a tedy v očekávání, že tuto novelu, tuto transpozici přijmeme v druhém a třetím čtení. Evropská komise sleduje poměrně pozorně vývoj v tomto případě, neboť transpoziční doba uběhla již vlastně před dvěma roky, a nepředpokládáme tedy, že by se přijetí tohoto transpozičního zákona odkládalo, neboť by došlo vlastně opět k zahájení řízení o porušení povinnosti. Takže pokud nebude tato směrnice transponovaná v nejbližším možném období, hrozí České republice sankce, které by jí na návrh Evropské komise mohl vložit Soudní dvůr Evropské unie. To je asi pozadí tohoto tisku.

Jinak k samotnému obsahu návrhu. Já bych chtěl znovu upozornit, a zaznívá to stále, i když jsme toto již vyvrátili ve veřejném prostoru, i od některých partnerů, nestanoví tato transpozice povinnost k instalaci dálkově odečitatelných měřidel v domě s byty. Tahle povinnost, která tam je, je dávno ustanovena již od 1. ledna 2022 v § 7 odst. 11 zákona 406/2000 Sb., o hospodaření s energiemi, který je v gesci MPO.

Naopak které jsou ty tři nejdůležitější navrhované změny v té transpozici: je to povinnost měsíčního informování o spotřebě, povinnost poskytnout vyúčtování a informace o spotřebě poskytovateli energetických služeb a výslovné stanovení důsledků vad vyúčtování na splatnost nedoplatku.

Asi nejvíce probíraným ustanovením návrhu je právě ustanovení stanovující povinnost měsíčního informování o spotřebě. Opět bych zdůraznil: tato povinnost nastává pouze v případě, že jsou v domě instalovaná dálkově odečitatelná měřidla. Já se k tomu pak ještě trochu vrátím. Pokud instalována nejsou, žádná takováto povinnost nevzniká. Případná instalace nových měřičů tepla, vodoměrů na teplou vodu, indikátorů na radiátorech, které budou považovány za dálkově odečitatelné, je v Česku povinná od 1. 1. 2022, a to zejména při jejich výměně. Tam je ten cyklus zhruba asi pětiletý, pokud se nepletu, kdy dochází k výměně měřidel, pak již se ze zákona mají vlastně instalovat tato dálkově odečitatelná měřidla, nicméně tato transpozice toto nezavádí, pouze s tím počítá. Od ledna 2027 by se pak měla používat už pouze měřidla s dálkovým odečtem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP