(12.10 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)
Doba sběru podpisů na této petici: tady dáváme poměrně široký mantinel právě proto, aby se mohlo demokraticky zúčastnit co nejvíce občanů, a dáváme časové rozpětí dvanáct měsíců ode dne, kdy počíná běžet den od zahájení sběru podpisů. Samozřejmě den zahájení sběru podpisů začíná rozhodnutím Ústavního soudu, kterým byl vysloven souhlas s návrhem na konání referenda v souladu s ústavním pořádkem a referendum se stalo vykonatelným. To už jsem hovořil, že tam máme posouzení Ústavním soudem, protože otázky typu "je možné někoho zavraždit", "je možné někoho oloupit" a podobně by byly v rozporu s ústavním pořádkem, takže proto je tam kontrola Ústavního soudu. Ne že bychom chtěli omezovat občany v těch otázkách, to v žádném případě nechceme, ale je to z tohoto důvodu, protože jinak by bylo nemožné ten zákon tady i navrhnout, logicky - byl by možný, ale byl by to nesmysl.
Jinak podpisy pod peticí, stejně jako jsem tady dával příklady z ostatních zemí ve střední Evropě, kde všude zákon o referendu mají, podpisy i v našem návrhu nemusí být úředně ověřeny, neboť by to představovalo přílišnou administrativní překážku. Každopádně podobně jako v případě petic v rámci volby prezidenta republiky bude v zájmu navrhovatele sebrat vždy vyšší počet podpisů, aby se předešlo zpochybnění takové petice, respektive relevantního počtu podpisů pod ní.
Navrhovat konání referenda je oprávněn také Parlament České republiky. K podání návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny přítomných senátorů. To tam máme také, to bychom chtěli, aby byla možnost, že referendum podá i Sněmovna nebo Senát. Takže abychom jenom správně rozuměli této mé větě: to není, že s referendem, které navrhnou občané na základě petice, musí souhlasit také poslanci či senátoři - ne, ne, ne, v našem návrhu je to odděleno, takže občané samostatně mohou navrhnout, anebo může navrhnout i samostatně - chceme nově zavést, aby mohla referendum navrhnout i Sněmovna i senátoři, abychom rozšířili možnosti na návrh referenda. A říkáme jasně v čl. 4 návrhu, že návrh na konání referenda musí obsahovat konkrétní otázku nebo otázky k téže věci, o níž se má v referendu rozhodnout. Návrh na konání referenda se podává prezidentu republiky. Takže to je krok jedna, který tam navrhujeme. Je to taková standardní varianta, která je navrhovaná i v demokratických zemích, takový ten mechanismus. Můžeme se bavit o parametrech, samozřejmě se rád budu bavit, ale samozřejmě tam není nic nestandardního.
K čl. 5 našeho návrhu zákona o referendu: jak už jsem avizoval, poté, co občané podají podpisy, Ústavní soud posoudí, zda je návrh na konání referenda v souladu s ústavním pořádkem a také se zákonem o provádění celostátního referenda podle čl. 11 - ale to mluvím o tom našem zákonu. Navrhuje-li konání referenda navrhující občan, předloží návrh na konání referenda k posouzení Ústavnímu soudu. Navrhne-li konání referenda Parlament, předloží předseda Senátu návrh Ústavnímu soudu neprodleně po jeho schválení oběma komorami. To znamená, ano, musí ho schválit obě dvě komory a pak bude předložen. A tady je důležité, že jsme tady dali lhůtu i Ústavnímu soudu, aby Ústavní soud nemohl zmařit to referendum. Lhůtu pro rozhodnutí Ústavního soudu jsme stanovili nejdéle na šest měsíců od podání návrhu. Takže skutečně musím říci, že náš návrh na konání referenda je hodně vstřícný i vůči těm, kteří nechtějí referendum, aby byl čas na veřejnou diskusi po podání referenda, aby se nic neuspěchalo, aby proběhla veřejná diskuse i nad tím tématem. Takže vidíte, že ty lhůty jsou poměrně dlouhé, abychom vyšli vstříc i vám, kteří referendum nechcete, abyste to eventuálně podpořili, i když vím, že tady házím hrách na zeď, protože vy žádné referendum nechcete podpořit. Ale to neznamená, že SPD rezignuje na to, abychom prosazovali demokracii a svobodu. My budeme vytrvale prosazovat svobodu a demokracii.
A poté, co Ústavní soud musí rozhodnout o tom, zdali otázka o tom referendu je v souladu s ústavou, a pakliže je v souladu s ústavou, prezident republiky, ale to už jsem u čl. 6, vyhlásí referendum do 30 dnů ode dne, kdy se rozhodnutí Ústavního soudu, kterým byl vysloven soulad návrhu na konání referenda s tímto ústavním zákonem a zákonem podle čl. 11, stalo vykonatelným. Aby byl vytvořen následně potřebný časový prostor pro řádnou přípravu referenda a současně bylo zajištěno, že referendum se uskuteční v přiměřené době od jeho vyhlášení, navrhujeme, aby se referendum konalo nejdříve 90 dnů a nejpozději 180 dnů ode dne, kdy ho prezident republiky vyhlásil. A u toho se ještě jenom zastavím, protože tímhletím právě vycházíme vstříc kritikům z řad odpůrců referenda, což je Fialova vládní pětikoalice, kteří říkají: Nebude čas na nějakou diskusi, občané by se mohli rozhodnout unáhleně. To znamená, představitelé Fialovy vládní pětikoalice dělají z občanů hlupáky. To znamená, ten stejný občan jim vyhovuje, když jednou za čtyři roky jde k volbám, a pak říkají představitelé vládní pětikoalice: Už držte hubu a krok, říkají občanům. Tak s tím tedy nesouhlasím, protože hlas občana má stejnou váhu. Má stejnou váhu, ať je to u referenda, nebo má stejnou váhu, ať je to hlas u voleb. Vždyť ten občan je pořád ten stejný občan. Takže je úplně neuvěřitelné, že vám ve vládní pětikoalici Petra Fialy z ODS vyhovuje a pro vás je dostatečně tedy občan edukovaný a dostatečně způsobilý, když vám má hodit hlas u voleb jednou za čtyři roky, a najednou říkáte, že ten stejný občan není způsobilý hlasovat u referenda. To je neskutečná arogance vůči občanům, co předvádí Fialova vláda a vaše vládní pětikoalice, neskutečná arogance.
A tady bych se ještě zastavil u jednoho z nejhloupějších argumentů odpůrců referenda z řad vládní pětikoalice, protože jsem to tady slýchával minulé volební období i předtím, že přece občan nebude způsobilý, že nebude mít tolik informací o nějaké jedné otázce, aby o ní mohl rozhodnout. To už si děláte úplnou srandu z občanů. To znamená, u voleb, kde občan rozhoduje o volebních programech jednotlivých politických stran, které má každá strana třeba na deset stran a je to na celé spektrum témat, tak u voleb ten stejný občan pro vás je způsobilý, když rozhoduje o komplikovaných programech politických stran - a voleb se účastní desítky stran - a najednou vám ten stejný občan nepřipadá způsobilý, když rozhoduje pouze o jedné jediné otázce z volebního programu té které strany nebo o jedné aktuální otázce? Vždyť to si přece protiřečí, vždyť vy říkáte úplné nesmysly. Přece z takového pohledu z logiky věci by tedy rozhodování v referendu bylo jednodušší logicky pro občana, protože ta otázka je jenom jedna, není to soubor programových bodů, a ještě x stran politických. Takže je to přesně naopak, než vy říkáte. Jenom to svědčí o tom, jak už jste úplně bezradní, jak se zuby nehty bráníte demokracii, zuby nehty se bráníte tomu, aby občan mohl něco rozhodnout v referendu, a už vaše argumenty úplně ztrácí jakoukoliv logiku, jakoukoliv logiku. Ale příznačné je, že na tento způsob argumentace naskakují i provládní média, ta, která jsou provládní. Takže ta v podstatě argumentují úplně už podobně, což je úplně neuvěřitelné, že vůbec na to někdo může skočit, na takovýhle úplně nelogický způsob argumentů, kterým ale ve finále děláte vy z občanů hlupáky, co já si myslím, že naopak, že občané naopak vůbec hlupáci nejsou. Občané jsou velmi inteligentní a jsou velmi způsobilí rozhodovat o své republice a o všech věcech, které my tady naopak navrhujeme v referendu. ***