(20.00 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Předložený pozměňovací návrh vytváří povinnosti pro Finanční správu zajistit chod elektronické evidence tržeb v režimu alespoň dobrovolného plnění, kterou i po dvou letech využívá až 60 % podnikatelů. Právě dobrovolná evidence tržeb je vítána podnikateli a jejich celorepublikovými zástupci, jako je například Hospodářská komora, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace českého tradičního obchodu. Úplné vypnutí EET bez ponechání možnosti dobrovolné evidence tržeb by pro podnikatele neznamenalo pouze ukončení dosavadních systémů a utopení již vynaložených nákladů na pořízení nového softwaru, který využívají pro své firemní účely a na která jsou za léta provozu EET zvyklí, ale i samozřejmě dodatečný náklad na obměnu hardwaru. Zrušení dobrovolné evidence tržeb by podnikatele připravilo o investice a společnost o možnost digitálního rozvoje, který se v rámci tohoto systému rozvíjí. Z těchto důvodů je zrušení dobrovolné elektronické evidence tržeb nevýhodné také pro stranu spotřebitelů.

Já vás tedy, vážení kolegové, opakovaně a opětovně žádám o politický pragmatismus a odhození politických dresů. Věřím, že minimálně přijmete náš pozměňovací návrh, ale možná i přehodnotíte svůj názor na EET. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přeji všem klidný večer, převzala jsem řízení schůze, a s faktickou poznámkou se nyní hlásí pan ministr Martin Kupka. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si dovolím vzít za slovo výzvu k pragmatickému přístupu. Jaká jsou fakta? Odborný odhad, který vychází z analýzy RIA Ministerstva financí, říká, že maximální předpokládaný výnos v nové realitě by byl 4,2 miliardy korun, tedy nikoliv 13 miliard korun. To jsou fakta. K tomu je potřeba doplnit, proč to tak vlastně je, proč se dá očekávat nižší výnos. Je to dáno zejména změnami, které předchozí období přineslo, ať už je to například zavedení paušální daně, zvýšená hranice pro plátce DPH a další důležité změny. Tedy berme v potaz 4,2 miliardy korun a proti tomu ale poctivě stavme, co to znamená z hlediska státu, z hlediska nezbytné administrativy a výdajů státní administrativy, a co to znamená pro tisíce podnikatelů, protože i ti, kteří doposud EET neměli, by je museli pořizovat. Hovoříte o tom, jak je důležité v této době pomáhat lidem - no nepochybně, ale pokud jim uložíme nové povinnosti a nové výdaje, tak to teda rozhodně pomoc není. To je přesný pravý opak.

Jasně že se v tomto směru setkávají dva protichůdné názory, ale voláte-li po faktickém postoji, po pragmatickém postoji, tak dávám na stůl jasná čísla, která stojí na straně výnosů a na straně nákladů, jak v případě státu, tak v případě jednotlivých podnikatelů. A za těchto okolností říkáme jednoznačně: Situace se proměnila, zvýšil se objem plateb, které se už realizují prostřednictvím bezhotovostního styku. Zvyšuje se zároveň celá řada daňových změn, respektive daňových úlev, a znamená to zároveň změnu toho daňového systému. To jsou klíčové argumenty, proč navrhujeme právě zrušení EET v situaci, ve které se ocitá Česká republika.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a s další faktickou pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Paní předsedající, já bych chtěl reagovat, vaším prostřednictvím, na paní kolegyni Schillerovou. Já se nechci vracet ke všem těm diskusím a ke všem argumentům, které se i z vaší strany neustále opakují a my si je samozřejmě stejným způsobem rozporujeme.

Jenom bych chtěl upozornit všechny, i vaše kolegy, že v diskusi, která tady probíhá, se zapomíná na těch dalších zhruba 300 000 živnostníků, kteří by od 1. ledna nově byli zatíženi právě novými povinnostmi a novými náklady, v době, kdy oni se potýkají se zvýšenými náklady na energie a na inflaci. Prosím, nezapomínejme ani na to. Přesto mi dovolte, abych se k jednomu číslu vrátil, které tady neustále opakujete. Tvrdíte neustále, že EET přinesla 13 miliard korun do státního rozpočtu. Ani toto tisíckrát opakované číslo se nestane pravdou. Ono totiž v době ekonomického růstu je přirozené, že tehdy rostly příjmy, jak v gastru, tak v maloobchodu, a dokonce rostly ty příjmy i v jiných odvětvích, která nebyla zatížena EET, a mnohdy dokonce třeba výběr DPH byl daleko rychlejší, vyšší z těch jiných odvětví. Takže prosím neříkejme, že jedna každá koruna ze 13 miliard korun přinesla EET, to znamená, předtím ji ti podnikatelé nějakým způsobem zatajovali.

O té cost benefit analýze tady mluvil pan ministr, přesto já bych chtěl se ještě zeptat na základě vašeho návrhu, jaký bude vlastně přínos pro daňové poplatníky v poměru s náklady státu. Jaké budou náklady státu při dobrovolné EET na údržbu, vývoj systému, na úložiště dat (Předsedající: Čas!) a jejich zpracování. A poslední otázku (Předsedající: Čas!), jakou... já se přihlásím znovu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Přesně, děkuji moc, ať to opravdu dodržujeme. Můžete, prosím, máte další čas.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuju. A poslední otázka, asi ta nejdůležitější - s tím vaším návrhem, že říkáte, že je to kompromis na dobrovolnou EET. Jakou mají živnostníci jistotu, že návrh na dobrovolnou EET neznamená pouze odklad k budoucímu návratu, k povinnému on-line sledování jednotlivých úkonů podnikatele, který si sám bude muset zaplatit? Děkuji za odpověď na ty otázky.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se s faktickou hlásí paní předsedkyně. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. No, pane poslanče Munzare, prostřednictvím paní místopředsedkyně, k vaší poslední otázce: vy asi počítáte, že skončíte brzo ve vládě, nebudete mít většinu v Poslanecké sněmovně - jinak si vaši otázku neumím vyložit. Přece s vaší silou v Poslanecké sněmovně k ničemu takovému nemůže dojít, takže jinou odpověď nemám pro vás než tuto. A když jsem slyšela vaše plány na sjezdu, nebo jak tomu říkáte, sněmu ODS, já se omlouvám, jestli jsem použila - kongres, omlouvám se, omlouvám se, omlouvám se velice, to jsem samozřejmě nechtěla se nějak dotknout - máte plány tady být nadlouho, takže o to se přece nemusíte obávat a ti živnostníci se obávat nemusí taky.

Náklady - vycházím z čísel, všechna čísla, která jsem tady použila, vycházela z analýzy Ministerstva financí, nic jsem si z prstu nevycucala. Vycházela jsem z čísel, která jsme měli, která byla v RIA.

A co se týče toho dobrovolného EET, to je ten minimální kompromis. Náklady by byly podle údajů, které uvedl na semináři, který zorganizoval, Patrik Nacher. Škoda že jste tam nikdo nepřišli, zval vás všechny. Vždyť na tom by nic nebylo - jenom si vyslechnout argumenty druhé strany. Tím byste přesvědčili, že nejste v zajetí ideologie, že naopak nasloucháte, třebaže vás ta druhá strana nepřesvědčila. Zatím tady padají většinou, a nechci se vás dotknout, prostřednictvím paní místopředsedkyně, ani jednoho, ale padají tady argumenty, které jsem tu slýchala roky. Nejsou moc, nemají žádný nový facelift. Takže pan vládní zmocněnec, šéf SPCS a NAKITu Vlado Dzurilla na tento můj dotaz (Předsedající: Čas prosím!)... Tak já se ještě, můžu se ještě?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím, ano, může tady být diskuse k té faktické.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Nepředbíhám někoho? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dáváte si gentlemansky přednost.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Mohu? Tak děkuji. Já bych dopověděla myšlenku, budu už rychlá - a byli tam přítomni se souhlasem pana ministra Stanjury i zástupci Ministerstva financí a na tento dotaz odpověděli, že by to bylo zhruba 80 až 100 milionů ročně. Ale zachová se tady unikátní digitální projekt. Vaše otázka, že budou mít náklady - nebudou, pokud tam nebudou chtít vstoupit. Dobrovolnost je o tom, že tam buď jdete, nebo tam nejdete. A jestliže tam pořád přes 50 % až 60 %, odhadovali úředníci Ministerstva financí, pořád eviduje, tak jim v tom prostě nebraňte. Nerušte unikátní digitální projekt, to je celé. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP