(16.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Vzhledem k tomu, že padlo veto na projednávání podle § 90 odst. 2, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný návrh nevidím. Přistoupíme tedy k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 6, přihlášeno je 130 poslankyň a poslanců, pro návrh 114, proti žádný. Konstatuji, že s tímto návrhem jsme vyslovili souhlas a návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.
Organizační výbor dále nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru nebo výborům. Ptám se, jestli má někdo návrh přikázání dalšímu výboru nebo jiným výborům k projednání? Žádný návrh nevidím.
Vzhledem k tomu, že v obecné rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty na projednání na 12 dnů, tak o tom dám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání tohoto návrhu zákona, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 7, přihlášeno je 130 poslankyň a poslanců, pro návrh 118, proti nikdo. Konstatuji, že s tímto návrhem jsme vyslovili souhlas a lhůta na projednání byla zkrácena na 12 dnů.
Tím jsme projednali všechny návrhy, které zazněly, a já končím projednávání tohoto zákona.
Než budeme pokračovat, přečtu omluvy. Dnes od 16.35 do 17.30 hodin se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Karla Maříková, dále od 16.20 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Vlastimil Válek.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 296/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, tento návrh zákona č. 582/1992 Sb. si klade za cíl v této své novelizaci řešit především problematiku lékařské posudkové služby. Jsme v situaci, kdy v České republice, si myslím, že z hlediska fungování státu vůči občanům této země jsme velkým dlužníkem v tom, jakým způsobem stíhá, nebo spíše nestíhá lékařská posudková služba odbavovat žádosti našich občanů na posouzení.
My jsme připravili tuto novelu, která navazuje už i na určité snahy minulé Poslanecké sněmovny, proto, abychom zrychlili fungování lékařské posudkové služby. Tou nejpodstatnější změnou a cílem tohoto návrhu je, abychom doplnili personál lékařské posudkové služby o novou pozici odborného nelékařského zdravotního pracovníka, který se bude v rozsahu své kvalifikace podílet na procesu posuzování zdravotního stavu a připravovat odborné podklady pro tvorbu posudku. Posudek vypracovaný tímto pracovníkem bude schválen a podepsán lékařem okresní správy sociálního zabezpečení. Návrh zákona vyjmenovává jasně odbornosti podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, které budou kvalifikačním předpokladem pro výkon činnosti tohoto pracovníka. Zároveň stanovuje získání zvláštní odborné způsobilosti pro úzce vymezené zdravotnické činnosti v posudkové službě absolvováním certifikovaného kurzu. Lhůta pro absolvování certifikovaného kurzu je stanovena na 24 měsíců ode dne nástupu odborného nelékařského zdravotnického pracovníka do zaměstnání. Co je také důležité, je potřeba si uvědomit, že nelékařský zdravotnický pracovník bude vykonávat -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane ministře, ale zvlášť v pravé části sálu požádám o ztišení, aby bylo dobře rozumět, co pan ministr říká. Děkuji vám. Pane ministře, prosím, pokračujte.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Je také důležité si uvědomit, že tento nelékařský zdravotnický pracovník nebude pracovat podle zákona o státní službě, ale bude pracovat v rámci pracovněprávního vztahu. Z tohoto důvodu se v této části drobně novelizuje také zákon o státní službě č. 234/2014 Sb. Zrychlení a modernizace postupu při posuzování zdravotního stavu navrženým opatřením procesního charakteru - jedná se o stanovení lhůty orgánem sociálního zabezpečení, která nesmí být kratší než 15 dní pro předložení podkladů posuzovanou osobou k posouzení jejího zdravotního stavu nebo zavedení elektronické komunikace posudkových lékařů s poskytovateli zdravotních služeb v rámci součinnosti při posuzování zdravotního stavu pro účely sociálního zabezpečení.
V zákoně č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, se navrhují dílčí úpravy k zefektivnění kontrol posuzování dočasné pracovní neschopnosti orgánem nemocenského pojištění. Účinnost tohoto zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2023.
Děkuji za podporu tohoto návrhu zákona, kterým si opravdu klademe za cíl zrychlit a také zefektivnit naši lékařskou posudkovou službu. Děkuji za podporu a děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobrý podvečer. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové, pan ministr Jurečka představil novelu zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, včetně dalších souvisejících zákonů. Shrnul ty nejdůležitější změny a také se zmínil o cílech, které tato novela má. Navazuje se na určitou snahu z minulého volebního období, která ale nebyla zdaleka dotažena do konce.
Všichni víme, že lékařská posudková služba dlouhodobě bojuje s personálním deficitem zejména na pozicích lékařů posudkové služby, také bojuje s vysokým věkem těchto lékařů, a tím se neúměrně prodlužují posudky, které lékařská posudková služba předkládá jednak k posouzení invalidity, příspěvku na péči, některých dávek a tak dále. Tento návrh zřizuje tedy novou pozici odborného nelékařského zdravotnického pracovníka, což je trošičku rozdíl před těmi dřívějšími změnami, kdy jsme tam trošičku posílili tu administrativní činnost. Ten odborník, nelékařský zdravotnický pracovník, bude mít možnost se zapojit přímo do toho systému posuzování s tím, že na konci celého procesu bude lékař posudkové služby evidovat a podepisovat tento posudek. Tedy mělo by dojít k určité dělbě práce v těch prvokolových posuzováních, mělo by to zrychlit efekt posuzování na lékařské posudkové službě a zefektivnit činnost lékařské posudkové služby.
Jsou tam i některé další změny v činnosti České správy sociálního zabezpečení, tak aby se zlepšila komunikace mezi Českou správou sociálního zabezpečení a klinickými lékaři, a také některé kroky vedoucí k další elektronizaci procesu, právě aby se zrychlila komunikace a bylo to i přívětivější jak vůči klientům nebo žadatelům o to jednotlivé posuzování, tak i na straně lékařů posudkové služby a klinických lékařů. Tolik tedy na úvod k této novele.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku, a tu podala paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. Za SPD již dlouhodobě prosazujeme a požadujeme navýšení personálních kapacit lékařské posudkové služby, což pomůže v prvé řadě našim zdravotně postiženým občanům, ale nejen jim. Takže jsem ráda, že s tímto návrhem vláda konečně přišla. Ostatně reforma systému lékařské posudkové služby je i důležitým bodem našeho volebního programu. A nemůže zůstat jen u těchto dílčích změn, o kterých dnes začínám jednat. V tomto ohledu je zavedení institutu a pozice odborného nelékařského zdravotnického pracovníka prvním nezbytným a správným krokem zejména proto, aby naši zdravotně postižení občané nemuseli již nadále na autoritativní posouzení jejich zdravotního stavu a na následné přiznání a vyplácení příslušné sociální dávky či invalidního důchodu čekat neúměrně dlouho, jako tomu v mnoha českých regionech momentálně je. Ale v souvislosti s neustálým úbytkem posudkových lékařů v důsledku jejich vysokého průměrného věku jsou nutné i mnohé další systémové změny. Takže za SPD rozhodně tento návrh podporujeme a budeme ho určitě schvalovat. Děkuji.***