(10.00 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Další přihlášený s faktickou je pan poslanec Vomáčka. Prosím.
Poslanec Vít Vomáčka: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, kolegové, kolegyně, já už jsem se hlásil na faktickou včera, ale přišla na mě řada až nyní, a já bych chtěl připomenout, že jako dlouholetý starosta, a určitě je to i pro vás důvod se zamyslet, tak včera bylo 1. září a celá řada z nás jsme vítali prvňáčky. Dneska prvňáčci zažívají první plnohodnotný školní den a já bych jim chtěl - a věřím, že napříč politickým spektrem - popřát, aby se jim v našich školách líbilo a aby z nich vyrostli slušní lidé.
A pak bych měl ještě jedno přání, a to je na naše pedagogy, aby je vychovali ke kultuře a abychom už nemuseli zažívat to, že právě ti prvňáčci, kteří se sem třeba za tento pultík jednou dostanou, tak aby nepoužívali argumenty o olizování vicepremiérů na barových pultech a podobně. Opravdu, aby je naši pedagogové vychovali ke kultuře. Děkuju! (Potlesk vládních poslanců.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je s přednostním právem přihlášen pan ministr Stanjura. Nyní poslední přihlášený. Prosím, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuju za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přečetl jsem si ve stenozáznamu včerejší vystoupení předsedy opozice, pana poslance Andreje Babiše, a dovolte mi, abych z tohoto místa ocenil zejména práci stenografů, protože to je opravdu velmi složité. Nejdřív jsem měl za to, že to je strukturovaný projev a zkusím použít nějaké argumenty pro nebo proti, dát fakta proti faktům. Zjistil jsem, že to úplně možné není, či spíše že je to úplně nemožné.
Zkusme se na to podívat trošku obecně. Je poměrně úsměvné, že člověk, jehož některé hlášky v politice zlidověly, který tady křičel: nikdy neodstoupím, nikdy neodstoupím, pamatujte si, nikdy, nikdy - vyzývá někoho k odstoupení. Možná by mohl začít u sebe. Ale to by se mu nelíbilo, to by se nelíbilo ani členům jeho hnutí.
Člověk, který tady někomu vyčítá, že se s někým potkal, člověk, který je obžalovaný. To nejsou novinové články, to nejsou novinové titulky, to je fakt. Já samozřejmě nevím, jak ten soud dopadne, a nebudu komentovat probíhající soudní řízení, ale samotný fakt, že premiérem byl člověk, který byl nejdřív obviněný, teď je obžalovaný, a on má tu odvahu tady někoho vyzývat k rezignaci a do toho zrcadla se prostě nepodívá.
Stává se nám tady, a je to velmi nebezpečné, když slova dostanou jiný obsah, než ve skutečnosti mají. Když se na to podíváte a s chladnou hlavou si přečte nebo poslechnete - přečtete si zpátky to, co říkal pan poslanec Babiš dneska, tak to byla skoro jedna urážka za druhou, a přitom říká, vy mě tady urážíte. Ale on je v tom oboru naprostý mistr. A ještě mu za to tleskají. Je to člověk, který tady - já nevím, jestli lže ze sportu, anebo už je bájný baron Prášil, že přesvědčí sám sebe, a pak je velmi přesvědčivý, když ty lži neustále šíří. Tak zkusme aspoň pár reakcí na to, co tady říkal.
Pan poslanec Andrej Babiš v době, kdy byl premiérem, prostě odsouhlasil Green Deal. Teď se může zbláznit, všechny kritizuje, ale to je prostě fakt. Nevšiml jsem si, že by vláda Andreje Babiše hlasovala proti Green Dealu, zavázala, přišla do Poslanecké sněmovny na výbor pro evropské záležitosti a nechala si schválit mandát, když premiér (jede) na Evropskou radu, aby jménem České republiky Green Deal odmítl. Nic z toho se nestalo. O to silnější slova volí dnes, kdy už tu odpovědnost nemá, kdy tam nejezdí. Všimněte si, jak familiárně říká: tu mluvil s Angelou, teď je tam Ursula, teď volal Macronovi, na všechny má telefony. To je všechno hezké - a jaké jsou výsledky? Mizerné. Mizerné! Andrej Babiš si vybral, já jsem s tím nesouhlasil, ale proč ne?, v oblasti daní že bude prosazovat na evropské úrovni revers charge. A to tedy dělal, to zas musíme říct. Zdržoval, blokoval jiné řešení, ale proč ne?, bylo to rozhodnutí jeho vlády, měl k tomu mandát. A jaký je výsledek? Když si to vyjednal, co s tou výjimkou udělal? Nic! Úplně zbytečně to vyjednával. Říkám, já jsem sice proti, ale očekával bych, když si někdo něco vyjedná po dlouhém období, že se to pak pokusí promítnout do zákonů naší země. Kolik bylo pokusů? Nula! Kolik bylo napsaných zákonů s reverse charge? Nula! Tak to prostě je. A pokud to tak není, tak poprosím pana poslance Babiše o vystoupení, aby si dal faktickou a označil čísla sněmovních tisků, v kterých to jeho vláda navrhla. A já pak řeknu, omlouvám se, já jsem tento sněmovní tisk v tom tisíci, nebo kolik jich bylo v minulém volebním období, přehlédl. Ale jsem si jist, že je tam nula sněmovních tisků. Přesto, jak říká, urputně to bránil, v noci vyjednával. Pak si to vyjednal a pak s tím nic neudělal. Tak si řekněte, jaká to byla výhoda pro Českou republiku? Nemohl si vybrat něco jiného, co by skutečně České republice prospělo? Mohl. Upjal se na reverse charge a nepřipravil v tom vůbec nic. (Komentáře z pléna.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím, nediskutujme tady z lavic takto. Dodržujme jednací řád.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já jsem to nezapomněl. To jsem také nijak nezpochybnil. Já klidně odpovím, i když na mě pan poslanec Babiš pokřikuje. Kdybychom tak křičeli my, to by bylo tedy o aroganci vlády a členů vlády, kdyby to dělali! Ale v pořádku. Já mluvím o reverse charge. Vy mluvíte úplně o něčem jiném. A to je obvyklé. Když se zeptáme něco A, on odpoví B. Vpravo Vídeň, vlevo Varšava. (Pobavení a potlesk vládních poslanců.)
Nejsem expert na zahraniční politiku, netvrdím to o sobě, ale jestli je na napětí ve V4, a to tam skutečně existuje, tak je způsobeno naprosto rozdílným hodnocením ruské agrese na Ukrajině ze strany Polska a Maďarska. Ti, kteří byli, bych řekl, nejvěrnější spojenci v rámci V4, Maďarsko a Polsko, v této chvíli se jejich cesty skutečně rozešly. Berme to jako fakt. Nezměníme ani postoj maďarské vlády, nezměníme ani postoj polské vlády. Tady pan poslanec Babiš říkal, nevím, komu to radil, že by chtěl být moucha, a když použiji slušné vyjádření, že by chtěl slyšet, co se na těch jednání dělo.
Ano, já jsem byl v Budapešti, jednal jsem s maďarským ministrem financí. Nejste moucha, pane poslanče Babiši, prostřednictvím paní předsedkyně, ale já vám klidně sdělím agendu. Nejednali jsme o sektorové dani, kterou mají v Maďarsku. Překvapivě pro vás zřejmě. Jednali jsme o implementaci minimálního efektivního zdanění právnických osob, to je druhý pilíř OECD, protože předtím jsem jednal s paní ministryní financí Spojených států a Spojené státy reálně nepodpoří dohodu o prvním pilíři bez implementace druhého pilíře. Může se nám to nelíbit, ale shodli jsme se i s maďarským kolegou, že jak pro Českou republiku, tak pro Maďarsko je důležitější první pilíř OECD, kde zatím ta dohoda nevznikla. Druhý pilíř podepsalo více než 130 zemí. A tím, že to podepsaly, minimálně musí strpět implementaci druhého pilíře na svém území. Takže to byl první bod agendy, v kterém jsme se vlastně shodli, že pro naše země je důležitější schválení prvního pilíře v rámci OECD, a shodli jsme se, že budeme činit nejenom na jednání mezi našimi státy, ale i v rámci Evropské unie všechno pro to, abychom se k tomu dostali a ta dohoda mohla vzniknout.
Druhé téma, které jsme spolu debatovali a na kterém jsme se také shodli, je implementace nových pravidel RRF, neboli Recovery and Resilience Facility, to znamená, bavili jsme se o distribučním klíči, jak těch 20 miliard eur, o které se navýší možnosti dotací pro členské státy, jak to rozdělit a odkud vzít zdroje. Pro mě nepřekvapivě na této otázce jsme se také shodli. V této chvíli připravujeme na říjnový Ecofin několik variant a věřím, že najdeme řešení, aby do konce roku těch 20 miliard mohlo být schváleno, aby alokační klíč byl výhodný pro Českou republiku. Tady se střetávají dva zájmy těch zemí, které podporují klíč, který byl v covidu. My říkáme, pokud se má podpořit REPowerEU, tak že je důležité zohlednit i závislost členských zemí na ruských fosilních palivech, a v tom máme jako středoevropské země velmi podobnou pozici.
A také jsme se shodli, a já jsem řekl, že je i v zájmu České republiky, aby Evropská komise schválila Národní plán obnovy Maďarska, a přislíbil jsem v okamžiku, kdy Maďarsko ukončí bilaterálně s Komisí, že jsme připraveni svolat i mimořádný Ecofin k tomu, abychom urychlili schválení, v tomto případě už takřka formální schválení Národního plánu obnovy. V této chvíli to má schváleno 25 zemí. Poslední dvě země, které to nemají, jsou Nizozemí a Maďarsko. To bylo obsahem jednání, které proběhlo řekl bych opravdu v dobré atmosféře. Ta shoda byla větší, než by někteří, kteří se toho jednání neúčastnili, mohli předpokládat.
Takže zcela standardně mnozí z nás jednají s našimi maďarskými kolegy. Ale my nejsme schopni a nebudeme dělat rozhodčího v tom rozdílném přístupu k ruské agresi mezi Polskem a Maďarskem. Myslím si, že nám to jako české vládě prostě nepřísluší. Pokud máte jiný pocit, tak prosím. ***