(5.40 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
No moc se vám to, přátelé, nedaří, protože na konci roku 2021 činil deficit státního rozpočtu 41,2 % - byla zadluženost - hrubého domácího produktu, promiňte, a ta zadluženost se kupodivu na konci roku 2022 má zvýšit o půl procenta a máte dosáhnout 42,4 %, a to prostým deficitem, který je 333 miliard, ale zároveň navíc máte nadvýběr 127 miliard, čili vlastně je to sekera 460 miliard. Ten výsledek je skutečně velmi, velmi špatný.
A jste v situaci, kdy našemu premiérovi věří pouze dva lidé z deseti, čili ta nedůvěra je téměř 80 %. A k tomu jste se dopracovali za devět měsíců. O vašem panu premiérovi, kterému snad říkáte v ODS Mlčoch, a on tak vystupuje, tak to navenek vypadá, že on tu vládu neřídí. On nedává úkoly, on nekontroluje, slepě věří svým pětikoaličním partnerům a hlavně kryje excesy STANu naprosto nekriticky. Chápu to z pohledu, že se bojí rozpadu této vlády, ale prostě ve vztahu k panu Rakušanovi to začíná být neudržitelné. Opět se k tomu ještě dostanu. Nezvládá roli premiéra dovnitř, ale nezvládá ji ani navenek vůči Evropské unii, které v současnosti předsedáme. A jako příklad bych dal až smutné video, kdy pan Verhofstadt, bývalý belgický premiér, ho zkouší jako malého kluka. On se jenom krčí, prostě má bojácný výraz, a tohle video koluje v rámci republiky, to vidí naši občané. A oni čekali silného premiéra, který vždycky říkal, že se bude vymezovat vůči Evropě tam, kde je to potřeba, pro občany této republiky.
Můj ctěný kolega Vondráček se tady zmínil o tom, že tady je nějaký zasedací pořádek, že nahoře zasedá vedení Sněmovny a o tu lajnu níž že zasedá vláda, a že to je proto, je to symbolické, že ta vláda se odpovídá Sněmovně. Já bych jako příklad uvedl, že ono to úplně tady nefunguje za vaší vlády, a to konkrétně, protože vím, co je obsahem toho usnesení, protože jsem ho tehdy načítal, a jenom pro připomenutí, to usnesení mám tady. Je to usnesení Sněmovny ze 17. schůze z 29. března 2022. Tehdy, bylo to doprovodné usnesení k prodloužení nouzového stavu, o který tady žádal opakovaně pan Rakušan, a jako doprovodné usnesení, a vy jste pro to většinově zvedli ruku, i koaliční poslanci, jsme - Sněmovna - požádali vládu o předložení strategického dokumentu zvládání uprchlické vlny do 14. dubna. Vy si možná tu peripetii budete pamatovat, tady se předkládaly různé materiály, ale žádný neměl takovou hodnotu, jako my jsme požadovali, čili aby to byl materiál, podle kterého budou moci obce, kraje, nemocnice, školy plánovat pomoc ukrajinským uprchlíkům. A víte, proč ten materiál nebyl dostatečně dobrý a proč byl také s velkou prodlevou předán? Bylo to proto, že pan ministr Rakušan, přestože jsme už od 10. března v bezpečnostním výboru po něm žádali určitý rozsah registrace uprchlíků, tak na to nereflektoval. My jsme měli uprchlíky, o kterých jsme nevěděli, kde vlastně bydlí, nevzali jsme si na ně kontakty, nevzali jsme si biometrické prvky. Prostě jenom jsme se chlubili velikánskými čísly, jak jsme nejlepší na světě v registraci, ale bohužel jenom co do počtu. Zase se k tomu dostanu. Teď ty výsledky nám velmi škodí, protože o těch uprchlících toho mnoho nevíme a s velkou pravděpodobností tady řada z nich už vůbec není.
Další věc, kterou jsme žádali, bylo, aby vláda České republiky učinila důsledné diplomatické kroky s cílem rychlého ukončení válečného konfliktu na Ukrajině. Já si myslím, že kromě pár válečníků, někteří jsou i mezi našimi ministry, si všichni lidé v této republice přejí, aby ten konflikt skončil, a zvlášť když vážeme všechno na ten konflikt, všechno špatné, že jsou to důsledky toho konfliktu, i když to není pravda v těch energiích například, tak samozřejmě si přejeme, aby tam lidé zbytečně neumírali. A my jsme měli ohromnou šanci, abychom při předsednictví v Evropské unii pro to něco udělali. Mezi těch pět bodů, které jste si tam dali, se to nedostalo a nevyužili jsme tu možnost. A já si myslím, že vyvinout diplomatické úsilí ve spolupráci s Evropou, s NATO a s dalšími státy, které jsou silné a mohou do toho zasáhnout, že to určitě stálo za to a že jsme se o to měli pokusit. Ta situace se ubírá jiným směrem a vypadá to na dlouhou opotřebovávací válku, ve které budeme tratit především my jako Evropa nebo součást Evropské unie Takže to byla další výzva, kde jsme společně žádali opoziční i koaliční poslanci, aby vláda toto učinila. Nestalo se tak.
A poslední bod tohoto usnesení byl, že žádáme vládu o předkládání seznamu všech veřejných zakázek, kde vláda využije nouzový stav k možnosti nákupu bez výběrových řízení. Já jsem dostal až ale po písemné interpelaci 19. 8. odpověď od pana premiéra Fialy. Je tedy čtyřstránková, ale v podstatě jenom konstatuje, že jsme nějaký materiál dostali, myšleno k té migrační krizi, a tak nějak konstatuje, že mu je zhruba líto, že se nám jeho obsah a jeho využitelnost nelíbí, ale že ten úkol byl splněn.
V bodě dalším, k těm aktivním diplomatickým krokům s cílem rychlého ukončení válečného konfliktu, tak to je na dvě stránky, tak jak jsme se zapojili do toho, abychom pomohli Ukrajině, což je samozřejmě dobře, ale o té mírové iniciativě tady není ani slovo.
A k tomu bodu třetímu, a to jsou ty otázky nákupů, tak je tady zúžená odpověď na to, že ty nákupy využilo jenom Ministerstvo vnitra asi za 80 000, a to, že ostatní ministerstva nouzový stav ve vztahu k nákupům nevyužila.
Takže tímto v podstatě bych chtěl také - tady jsme se tahali o ten nouzový stav opakovaně, takže se ukazuje, že ten nouzový stav zase asi až tak důležitý ve výsledku nebyl.
Potom bych se chtěl věnovat panu Vítu Rakušanovi a Ministerstvu vnitra. Musím to tak říct, už je to synonymum pro STAN, že to je korupční hnutí. Čili je to předseda teď hnutí, které má největší korupční problémy. A ti lidé kolem STANu, kolem té korupce jsou v současnosti vyšetřováni. Někteří jsou ještě ve vazbě, někteří byli z vazby před dvěma dny propuštěni. Ale ono se to táhlo samozřejmě kolem toho STANu už dříve. Připomenu podivné financování. Pan Michalík, peníze z Kypru. Manželka, půjčka. Bohužel - nebo bohužel, možná i bohudík, protože budiž mu země lehká, už se to nebude vyšetřovat díky tomu, že ten aktér už není mezi námi. Ale prostě ta černá kaňka tam byla.
Potom připomenu stážistu Farského, prodaný zákon europoslancem panem Polčákem a celé to vyvrcholilo zhruba před 75 dny zatýkáním v akci Dozimetr. Akce, která zasáhla pražský magistrát, pražský Dopravní podnik, ale také tam ta chapadla sahala do České pošty, na Ministerstvo školství a teď v posledním případě dokonce do rozvědky, čili do bezpečnostní služby. A přitom všechno z pozice ministra vnitra v uvozovkách dozoruje, nebo jiným slovem také může krýt sám ministr vnitra, který je předsedou tohoto hnutí. Okamžitě v ten den, kdy došlo k zatýkání v akci Dozimetr, tak jsme již na toto upozorňovali a pro možný střet zájmů, a tady by měl stačit jenom stín pochybnosti, jsme žádali, aby pan ministr vnitra byl vyměněn, aby byly vyměněny resorty. Čili není to žádná novinka a o to jsme se snažili dlouhou dobu, protože se začaly dít další věci. Pan ministr samozřejmě mediálně se vyslovil, že on nebude vůbec nic ovlivňovat, nebude ovlivňovat policii, nebude ovlivňovat služby - ale jaká je skutečnost? My jsme viděli, že záhy pan ministr, a to v době nouzového stavu, který si tady nechal Sněmovnou prodloužit, tak pan ministr vlastně dal takzvaně politický palec na reorganizaci NCOZ. Té NCOZ, která vyšetřovala vlastně i politiky hnutí STAN. A my z minulosti víme, co reorganizace znamenají. Když se něco reorganizuje, tak se to prostě chca nechca naruší, naruší se průběh toho vyšetřování, naruší se vyšetřovací týmy a hrozí tam zbrzdění toho vyšetřování. V tomto případě paradoxně to možná všechno urychlilo, protože v podstatě lavinovitě se objevily zprávy v médiích a řekl bych, že to bylo trošku jiným stylem než v minulosti, protože bohužel tady k těm únikům dochází velmi často, tentokrát byly masivní, takže může být i podezření, že naopak se to snažili někteří vyšetřovatelé urychlit, to vyšetřování, aby se to nezametlo pod koberec.